اخبار

روایت استخدام ۱۴۷ نفر در یک شب توسط شهردار سابق

پیش از ظهر امروز نشست مطالبه‌ای جامعه اسلامی‌دانشجویان دانشگاه تبریز با شهردار و دو تن از اعضای شورای شهر تبریز با محوریت مدیریت شهری برگزار شد.
در ابتدای جلسه محمدحسن اسوتچی در خصوص برگزاری جلسات مطالبه‌ای اظهار داشت: اگر مطالبه‌گری و پرسشگری نباشد، وضعمان چندان مطلوب و قابل دفاع نخواهد بود و اگر پرسش از مسئولین نشود حتی ممکن است در انجام وظایمان هم کوتاهی‌هایی پیش بیاید.
علی آجودان‌زاده هم با اشاره به اینکه نقش شوراها در جامعه به گونه‌ای تصور شده که شورای شهرداری هستند، گفت: شوراها برای شهر است و در مدیریت شهری تصمیم‌گیری و نظارت می‌کنند اما چون قانون مدیریت واحد شهری وجود ندارد نمی‌توان کارها و وظایف شوراها را به درستی پیش برد. امیدواریم مجلس گام‌هایی در این خصوص بردارد که مدیریت واحد شهری به وجود بیاید.
ایرج شهین‌باهر، شهردار تبریز هم با بیان اینکه ای کاش چنین جلساتی زودتر برگزار می‌شد، عنوان کرد: در اواخر دوره مدیریت شهری و شورا شاید این جلسه شائبه انتخاباتی داشته باشد اما درخواستم این است که این جلسات تداوم داشته باشد و نسل جوان به عنوان کلمه کلیدی که در گام دوم انقلاب آورده شده است، پیگیر مدیریت شهری باشند.
وی ادامه داد: اقدامات و کارهای خوب را تشویق کنیم و شفاف سازی کارها را انجام دهیم زیرا فساد و ارتشا یک روزه اتفاق نمی‌افتد و حاصل سالها عدم نظارت است، اگر نظارت رخ دهد جلوی چنین اتفاقاتی گرفته می‌شود؛ پس باید از مدیران گزارش بخواهید زیرا این حق شماست که با مطالبه جلوی افراط و تفریط‌ها را بگیرید.

بعد از توضیحات اولیه، محور موضوعات پیرامون وضعیت حمل و نقل عمومی‌ و عملکرد آن و همچنین حادثه مترو تبریز قرار گرفت.

معرفی مقصر در حادثه مترو بدون کار کارشناسی

محمدحسن اسوتچی: در بحث اتوبوسرانی تا شورای چهارم بیش از ۸۴ درصد منابع را دولت و باقی را شهرداری تامین می‌کرد اما متاسفانه در محدوده تبریز در خصوص اتوبوسرانی و نوسازی اتفاقی رخ نداده است.
در خصوص تصادف قطار شهری در جلسه‌ای که در باغ صبا برگزار شد، مدیرعامل سازمان خطای انسانی را مقصر مطرح کرد اما بنده سوال کردم که چطور وقتی کار کارشناسی صورت نگرفته مقصر مشخص شده است؟! بعدا نامه‌ای نوشتم که اگر خطای انسانی بوده مستندات را به ما بدهند که پاسخ دادند قرار است کار کارشناسی انجام شود. اگر قرار است که شورا فقط هزینه میلیاردی بودجه بدهد اما از یک سوال خبردار نشود که منطقی نیست.
هفته پیش دوباره قائم مقام شهردار گفتند که گزارش به زودی آماده می‌شود اما هنوز خبری نشده و من بازهم سوال کرده‌ام که اگر گزارش حاضر نبوده با کدام نظر کارشناسی اعلام کردند که به احتمال زیاد خطای انسانی است.

افزایش قیمت ارز دلیل ناکامی‌شهرداری در خرید اتوبوس

علی آجودان‌زاده: در خصوص اتوبوسرانی و مترو در قانون آمده که ۵۰ درصد هزینه‌ها برعهده دولت است و تا دولت دهم به دلیل ثبات ارز و مدیریت کارهای بسیار خوب در زمینه مترو و نوسازی اتوبوسرانی انجام شد اما به دلیل سوءمدیریت از دوران دولت یازدهم، دولت به تعهدات خودش عمل نکرد. در ابتدای شورای پنجم ما ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تصویب کردیم. تا وقتی که این اعتبار تامین شود به یکباره قیمت ارز بالا رفت و باهمان بودجه حتی نمی‌شد ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرد. بعد از آن هم به دلیل سال جهش تولید و حمایت از تولید داخل دولت اعلام کرد که اگر از داخل اتوبوس خریداری شود حاضر است ۵۰ درصد هزینه‌ها را بدهد.
اما بازهم تا خواستیم قرارداد با شرکت داخلی ببندیم هزینه هر اتوبوس از ۸۰۰ میلیون به بالای دو میلیارد تومان رسید به همین دلیل ۷۵۰ دستگاه اتوبوسی که به دلایل فنی و برخی مشکلات بلااستفاده مانده بودند تعمیر شد تا آنها وارد چرخه شوند.
در زمینه مترو هم تا دولت دهم ۵۰ درصد اعتبارات دولتی تامین شد اما دولت یازدهم و دوازدهم در سال ۹۸ تنها ۳۸ میلیارد برای مترو تبریز اختصاص داد. در شورای چهارم برای مترو ۴۰۰ میلیارد بودجه اختصاص یافته بود اما در شورای پنجم دو هزار میلیارد هزینه انجام شد که نیمی‌از آن از طریق اوراق تامین شد و حالا دولت می‌گوید ۵۰ درصد سود اوراق را پرداخت می‌کند درحالیکه باید نیمی‌از اعتبارات را تامین کند.
در خصوص حادثه مترو هم مترو در حال تست بود و قطار باید تست شود تا ایراداتش مشخص شود و این ایرادات هم در مرحله تست بود و قطار برای مسافرگیری حرکت نکرده بود.

از سال ۹۲ یک اتوبوس هم به تبریز نداده‌اند

ایرج شهین‌باهر: ۸۷ درصد تامین هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی‌برعهده دولت است اما از سال ۹۲ یک اتوبوس هم به شهر تبریز نداده‌اند و چیزی هم که در شورای پنجم بیشتر مورد اولویت قرار گرفت بحث مترو تبریز بود که حمل و نقل پاک است و در گذشته هزینه کلانی برای آن انجام شده است لذا باید به بهره برداری برسد.

دولت در این سالها ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سالانه به مترو تبریز کمک کرده. در حالیکه هر کیلومتر قطار شهری با افزایش قیمت‌ها هزینه ۶۵۰ میلیاردی دارد. البته با پیگیری‌ها توانستیم برای خط ۲ مترو ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق بگیریم که اقساط نیمی‌ از آن را دولت مکلف به پرداخت است و مابقی را باید شهرداری تبریز پرداخت کند. در دوره پنجم ۵۰۰ میلیارد از دولت برای مترو گرفته‌ایم در حالیکه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به مترو اعتبار تزریق کرده‌ایم و به اندازه ده سال گذشته در این سه سال، پول برای ادامه کار مترو تزریق کرده‌ایم.

در دوره قبل، از خط یک مترو تنها ایستگاه ساعت تبریز افتتاح شد اما در این دوره تمام ایستگاه‌های میانی تقریبا تکمیل شد و فقط مشکل پله برقی به دلیل تحریم‌ها باقی مانده که آن را هم با یک شرکت داخلی قرارداد بسته‌ایم.
در بحث اتوبوسرانی هم در داخل امکان تولید اتوبوس‌های یورو ۴ و ۵ وجود ندارد که اخیرا مجبور شدیم اتوبوس‌های یورو ۳ خریداری کنیم که با استفاده از فیلترها مشکل محیط زیستی هم نداشته باشند. ۸۴ مینی بوس هم برای شهر خریداری کردیم که فکر می‌کنیم در بحث حمل و نقل شهری در تبریز مفیدتر هستند زیرا هم زمان انتظار و هم ترافیک کاهش می‌یابد. در نوسازی تاکسی هم ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه نوسازی شده و چهار هزار دستگاه نیاز به نوسازی دارند.

برابر قانون صنایع آلاینده باید یک درصد از فروششان را به شهرداری برای ایجاد فضای سبز و حمل و نقل عمومی‌ بدهند اما در سال ۹۲ مدیرکل وقت محیط زیست برگه سبزی به پتروشیمی‌ و پالایشگاه تبریز دادند و تاکنون این دو کارخانه هیچ پرداختی نداشتند. ما جلسات متعدد با مسئولین کشوری برگزار کردیم تا این مساله حل شود. این پول حق مردم تبریز است تا برای گسترش فضای سبز به کار گرفته شود. ما ۵۵۰ هزار اصله درخت تا به امروز کاشته‌ایم و برای رساندن آن به یک میلیون اصله باید چنین پول‌هایی تزریق شود اما این پول به جای اینکه صرف فضای سبز شود به جیب سهامداران خصوصی می‌رود.

دومین موضوع مورد بحث، بودجه سال ۱۴۰۰ و امکان تحقق و متمم بودجه شهرداری تبریز بود.

محمدحسن اسوتچی: در خصوص متمم بودجه هم در این دوره کارهای خوبی صورت گرفته زیرا در دوره‌های سوم و چهارم، متمم و تفریغ بودجه چند سال قبل را بررسی و تصویب می‌کردیم در حالیکه باید در همان سال این کار انجام می‌شد.

رتبه اول شهرداری تبریز در تحقق بودجه

علی آجودان‌زاده: میزان تحقق بودجه ۹ ماهه اول سال و سه ماهه آخر سال قبل، میزان بودجه در سال آینده را مشخص می‌کند و خوشبختانه تبریز با ۸۶ درصد تحقق بودجه در شش ماهه اول سال در بین کلانشهرها رتبه اول را داشته است.
متمم بودجه نیز از خود بودجه است و به مقداری گفته می‌شود که شهرداری اجازه جابجایی در آن را دارد اما مساله‌ای که پیش آمده بود این بود که میزان جابجایی بیشتر از حد انتظار بوده و متمم دیر ارائه شده اما با مطالعه‌ای که خود من داشتم بالای ۹۵ درصد پروژه‌های مصوب انجام شده و تخلفی وجود نداشته است.

کاهش ماموریت‌ها و سفرهای خارجی

ایرج شهین‌باهر: بودجه بر اساس پیش بینی از اتفاقی که امسال رخ داده بسته می‌شود و مستندات آن به شورا ارائه می‌شود. در بحث بودجه کار خوبی که انجام گرفته برنامه پنج ساله و چشم انداز ۱۲ ساله‌ای است که نوشته شده است و از کارهای لحظه‌ای و آزمون و خطاهایی که در گذشته انجام شده جلوگیری می‌کند. این برنامه و چشم انداز اجازه نمی‌دهد کسی خارج از برنامه کاری انجام دهد و به خاطر یک نفر و یک محله کل تبریز را بهم بزند.
ما بودجه سال آینده را منطقی بسته‌ایم و موضوع خوب دیگر در سه سال گذشته این است که هزینه‌های جاری مانند سفرهای خارجی و ماموریت‌های بی مورد را کاهش داده‌ایم.

موضوع بعدی که از مطالبات دانشجویی بود مساله استخدام و جذب نیرو در شهرداری تبریز و حواشی آن بود.

محمدحسن اسوتچی: موضوع اولی که می‌خواهم عنوان کنم این است که ما اول باید به گونه‌ای کار و نظارت کنیم که بتوانیم از مجموعه شهرداری دفاع کنیم و بعدا به فکر مدیریت واحد شهری باشیم. در خصوص مساله نیروی انسانی هم متاسفانه تناقضات زیادی وجود دارد و در یک مجموعه مشخص سه نفر اعداد متفاوتی از تعداد کارکنان آن دادند و این موضوع عجیب است. اگر نحوه جذب و شرایط آن شفاف و مشخص باشد دیگر کسی نمی‌تواند پنهانی کسی را بیاورد و این دغدغه‌ها هم حل می‌شود اما وقتی نظارتی نباشد چنین مسائلی به راحتی پیش می‌آید.

ماجرای استخدام ۱۴۷ نفر در یک شب توسط شهردار سابق

علی آجودان‌زاده: در خصوص ساماندهی پرسنل در این دوره کار خوبی شده و اینکه شهردار گذشته اقرار می‌کرد که در یک شب ۱۴۷ نفر را به سفارش یک عضو شورا به شهرداری آورده است، چنین چیزهایی در این دوره نبوده است. هر عضو شورا می‌تواند سه نفر را به عنوان رئیس دفتر و راننده استیجاری و دفتردار بیاورد اما هیچ اجباری تا بحال برای استخدام و حتی کار معین شدن وجود ندارد و رئیس دفتر خود من هنوز تامین نیرو است.
شهردار تبریز در برابر سفارشات استخدامی‌ تا به امروز مقاومت خوبی کرده و بازنشستگانی که با ۳۸ سال سابقه و حقوق چند ده میلیونی حاضر به ترک پست نبودند را کنار گذاشته است. ۱۲۰۰ نفر در این مدت بازنشسته شدند که ما می‌توانستیم به جای آن‌ها سه هزار نفر با حقوق قانون کار بیاوریم اما این اتفاق رخ نداد زیرا ظلم به کسی بود که با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در حال پاکبانی است.

در شهرداری پول مفت به کسی نمی‌دهیم

ایرج شهین باهر: در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر از شهرداری حقوق دریافت می‌کنند که تعدادی از آنها فصلی و استیجاری هستند، مشکلی که در نیروی انسانی وجود دارد این است که نمی‌توانیم به طور مستقیم قرارداد ببندیم و طبق قانون حتما باید پیمانکاری باشد که قرارداد ببندد و در اینجا مشکل این است که ما پول را به پیمانکار می‌دهیم اما او پول کارگر و پایان کار را نمی‌دهد.
در خصوص جذب نیرو هم در شهرداری ما جذبی نداریم بلکه پیمانکار وقتی کسی بازنشسته شد یا فوت کرد نفری را جایگزین می‌کند اما ما کسی را به بدنه شهرداری اضافه نمی‌کنیم و بلکه در طول سه سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از آمار نیروی انسانی را با بازنشستگی کم کردیم.
اینکه گفته شود بعضی‌ها حقوق بگیرند اما سرکار نیایند امکان ندارد زیرا بدون حضور و غیاب حقوقی پرداخت نمی‌شود و ما هیچ نیروی بیکاری نداریم و پول مفت به کسی نمی‌دهیم بلکه بهره وری نیروی انسانی را هم افزایش داده‌ایم.

استفاده از زباله در زیرسازی خیابان ۴۲ متری!

در پایان ابن نشست، شهردار تبریز به پاسخ سوالات حاضرین جلسه پرداخت. شهین‌باهر در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد اقتدار در شهرداری وجود ندارد و اعضای شورا هر منطقه را به دست گرفته‌اند، گفت: اینکه اعضای شورا شهردار منطقه داشته باشند، درست نیست و ما کار خودمان را انجام می‌دهیم حتی اگر به نظر برخی‌ها اقتدار نداشته باشیم. با اعضای شورا هم در حوزه تخصصی‌شان همیشه مشورت می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که در قطار شهری مدیریت لازم صورت نگرفته و برخی طرح‌های اشتباه انجام شده است، گفت: در خصوص قطار شهری و ساخت با توجه به اینکه نیمی‌از بودجه را دولت تامین می‌کند، مدیریت بر عهده استانداری است و ما نامه‌ای نوشته بودیم ۱۰۰ درصد مدیریت با خودمان باشد که این مساله را قبول نکردند.
اینکه گفته شد خط پنج مترو امتداد خط یک است، اشتباه است. چون خط یک در قونقا به لاله می‌پیچد و پیشنهاد شد که از لاله تا راه آهن تراموا باشد که این موضوع هم تاکنون مورد موافقت قرار نگرفت.

شهردار تبریز در خصوص اجرای برخی پروژه‌های مسیرگشایی و توزیع عادلانه خدمات در مناطق حاشیه‌ای توضیح داد: توزیع خدمات به صورت عادلانه بود و ما تمامی‌ مسیرهای صعب العبور در حاشیه شهر را پله گذاری کردیم و پارک‌های محله‌ای احداث کردیم. در جایی ماننده ۴۲ متری که مرکز حاشیه‌نشینی است یک و نیم متر زیرسازی آسفالت را برداشتیم و به زباله رسیدیم و می‌توان ادعا کرد که این خیابان را از اول احداث کردیم، کانال‌های ۱/۵ کیلومتری برای جمع آوری آب سیلاب‌ها ساختیم و کار ویترینی انجام ندادیم.
یکی از افتخارات شورا و شهرداری در این دوره این است که شهر فروشی نکرده و تغییر کاربری را حتی به قیمت چشم پوشی از درآمدهای گزاف انجام ندادیم.

اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا