رسانههای محلی آذربایجانشرقی با چه چالشهایی مواجه هستند؟
با توجه به اهمیت فعالیت رسانهها و تاثیرگذاری در ابعاد مختلف جامعه، حوزه “ارتباطات و توسعه” نیز به جهت تاثیری که میتواند در روند توسعه جامعه داشته باشد، دارای اهمیت فراوانی است.
از آنجایی که رسانهها با طرح مسائل و مشکلات جامعه میتوانند در روند توسعه جامعه اثرگذاری داشته باشند، بررسی و پایش فعالیت رسانههای استان در این رابطه و ارائه راهکارهای لازم برای نقشآفرینی مناسب و هدفمند، ضروری به نظر میرسد. بر این اساس، خبرگزاری ایسنا-آذربایجانشرقی اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی در مورد جایگاه و نقش رسانههای محلی استان در فرایند توسعه کرده و از نظرات متخصصان امر بهره گرفته است.
احد حاجی بلند- معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجانشرقی در ابتدای این میزگرد اظهار کرد: به نظر میرسد که رسانههای استان، کارکرد مطالبه گری مطلوبی ندارند و یا مطالبهگریهایشان چندان دیده نمیشود، در حالی که یک رسانه محلی شهر میتواند نهاد قدرت محلی را ویرایش کند، چراکه پل ارتباطی بین نهاد قدرت و نهاد جامعه است. اما رسانههای محلی استان در این رابطه با چالش مواجه هستند و باید راهکارهایی ارائه شود که رسانههای استان بیش از پیش موثر واقع شوند و در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه رسانهها باید چالشهای موجود در جامعه را بازگو و مطرح کنند، افزود: خوشبختانه در کلانشهر تبریز و استان آذربایجان شرقی، دانشمندان و کارشناسان بسیاری در حوزه های علمی و فناوری مطرح هستند و در سطح ملی و بین المللی نیز افتخار آفرینی کرده اند، اما در حوزه علوم انسانی و اجتماعی این موضوع کم رنگ است و خود این مساله نیز تابعی از ضریب توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان محسوب می شود.
وی در ادامه به نبود توجه کافی مسئولان امر به مطالبهگریهای رسانهها نیز اشاره کرد و گفت: استان، باید نگاه خود را به رسانه تغییر دهد و این امر نیز مستلزم آن است که کار علمی انجام شده و صاحب نظران در این حوزه ورود کنند.
حاجی بلند با تاکید بر ضرورت پرداخت تحلیلی رسانههای محلی استان به موضوعات مختلف، اظهار کرد: اخیرا آزادراه تبریز-سهند به عنوان یکی از مطالبات مردم منطقه که پروژه بزرگی بود، افتتاح شده و متاسفانه با بارش برف همزمان شد که یک سری مشکلات نیز برای مردم در این رابطه به وجود آمد، ولی رسانههای محلی استان در مورد این آزادراه مطلب تحلیلی و جامعی ارایه نکردند و صرفا به پوشش اخبار افتتاح و یا انتقادهای تند از نواقص و ایرادات احتمالی پرداختند.
وی اضافه کرد: در این رابطه مثالهای متعددی وجود دارد، به عنوان مثال در بحث آزادراه تبریز-بازرگان نیز مطالب تحلیلی در مورد اینکه چرا این آزادراه طی سالها محقق نشده است، توسط رسانههای محلی ارائه نمیشود، در حالی که این پروژه از منظر فرصتها، مزایای اقتصادی و … قابل بررسی است. معتقدم باید آسیبشناسی شود که چرا رسانههای استان در مورد چنین مسائلی ورود تحلیلی و انتقادی ندارند که از وظایف ذاتی رسانه به شمار می آید.
وی گفت: به نظر میرسد رسانههای محلی استان هم به لحاظ سخت افزاری و همچنین نرم افزاری در جایگاه شایسته خود قرار نداشته و علی رغم پتانسیلهای آذربایجان شرقی که تاثیرات فرا استانی و گاه حتی فراملی دارد، این نقش را نمیتوانند به درستی ایفا کنند.
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان با پیشنهاد برگزاری یک سمیناری یا همایش در حوزه نقش رسانه در توسعه استان، آمادگی جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایسنا را با مراجع ذیربط در این رابطه اعلام کرد.
محور اول: جایگاه و نقش رسانههای محلی در فرآیند توسعه استان
محمد عزیزیراد، پژوهشگر حوزه رسانه و تاریخ مطبوعات در محور اول این میزگرد در رابطه با جایگاه و نقش رسانههای محلی در فرآیند توسعه استان، با بیان اینکه روزنامه نگاری توسعه در دنیا قدمتی ۷۰ ساله دارد، اظهار کرد: این موضوع بعد از مطالعات لرنر و همکارانش در سال ۱۹۵۰ در کشورهای خاورمیانه، شروع شده و حدود یک دهه بعد در کشورمان نیز شناخته شد، اما برخلاف سایر کشورها، روزنامه نگاری توسعه در کشور ما الگویی موفق نبود.
وی افزود: واقعیت این است که الگوی روزنامه نگاری توسعه، در استان ما نیز به تبع کشورمان، موفق نبوده و معتقدم دلیل اصلی هم این است که هنوز تصمیم نگرفتهایم که رسانهها موتور محرکه و عامل توسعه هستند یا معلولی از توسعه؟ در حالی که هماکنون هر دوی این ابعاد در سطح دنیا مطرح بوده و رسانهها هم عامل توسعه یافتگی و همچنین معلول توسعه یافتگی هستند.
نگاه سیاستگزاران به حوزه ارتباطات، ویترینی و تشریفاتی است
وی با اشاره به اینکه البته، اندیشمندان، نقش اول(رسانهها، عامل توسعه یافتگی) را بیشتر قایل هستند و معتقدند در بستر رسانهها میتوان یک جامعه را به توسعه سیاسی و اجتماعی رساند و از بابت همین توسعه یافتگی، رسانهها نیز متاثر و بهره مند شوند، گفت: معتقدم، نگاه سیاستگزاران به حوزه ارتباطات در استان و کشور، نگاهی ویترینی و تشریفاتی است.
وی توضیح داد: نگاه ویترینی و تشریفاتی یعنی اینکه از رسانهها انتظار داریم که فقط خبرهای مثبت را برجسته کنند، در حالی که در روزنامه نگاری توسعه، اخبار منفی و مثبت توامان مطرح شده و غالبا نگاهی تحلیلی و رویدادمحور بر آن حاکم است، نه فردمحور. حال اینکه در استان و کشور، پدیدهها، اشخاص و اتفاقات تعریف شده و غالبا خبرهای شخص محور مطرح است.
وی با بیان اینکه در روزنامه نگاری توسعه، به عنوان مثال اخباری مثل “درصد بیسوادی رشد داشته است” خبر نیست، بلکه عوامل دخیل و موثر در آن، موانع و چالشها و… در رابطه با چرایی افزایش بیسوادی مورد تحلیل قرار میگیرد، افزود: متاسفانه، الگوی روزنامه نگاری توسعه نیز در استان ما در جایگاه خود قرار نداشته و رسانهها در بحث مشارکت به عنوان یکی از کارکردهای رسانه حوزه توسعه، موفقیتی نداشتهاند که البته این موضوع نیز دو سویه بوده و علل مختلفی دارد.
عزیزیراد در این خصوص، با اشاره به اینکه رسانههای استان از بعد نیروی انسانی متخصص، اقتصاد رسانه و ساختارهای فنی رنج میبرند، اظهار کرد: متاسفانه، هنوز نهاد رسانه در استان و به ویژه در بعد ملی شکل نگرفته و از سویی نیز رسانه برای جلب مشارکت عمومی نیازمند ارتباطات با گروههای مرجع، متخصصان و کارشناسان هستند که در این حوزه نیز مشکل داریم و اکثر تولیدات رسانهای استان بیشتر مسئول محور است.
وی با بیان اینکه مسئول محور بودن تولیدات رسانهای استان نیز علل مختلفی دارد، تشریح کرد: در این رابطه یا کارشناسان و اساتید به ویژه در حوزه دانشگاه که مرجع و نخبه جامعه هستند، در تعامل با رسانهها در انفعال قرار دارند و یا محافظه کاری و ملاحظه کاری صرف میکنند ؛ بر این اساس، اگر در یک بازه زمانی سه ماهه، محتوای سرویس اقتصادی رسانههای استان را تحلیل محتوا کنیم، شاید اظهارات و مداخلات اساتید و کارشناسان امر به یک درصد هم نرسد.
رسانه هرگز به تنهایی نمیتواند عامل توسعه باشد
دکتر اسدزاده، کارشناس حوزه رسانه نیز در محور اول این میزگرد در خصوص جایگاه و نقش رسانههای محلی در فرآیند توسعه استان، با اشاره به بخشی از سخنان مطروحه در مورد ارتباط توسعه و رسانه، گفت: معتقدم، رسانه هرگز به تنهایی نمیتواند عامل توسعه باشد و تا زمانی که در جامعه ظرفیت، زیرساخت و امکانات لازم مهیا نباشد، رسانه به تنهایی توان توسعه بخشی نخواهد داشت، اگر هم اثرگذار باشد، حاصل آن آزادراه تبریز-سهند خواهد بود.
وی با بیان اینکه به عنوان مثال، احداث آزادراه تبریز-سهند ۱۲ سال زمان برده و شاید فشار رسانهای هم یکی از علل تسریع در افتتاح آن باشد، گفت: حاصل این فشار رسانهای را در این رابطه مشاهده کردیم و پروژه در شرایطی افتتاح شد که شاید از زیرساختهای لازم بهرهمند نبود. بر این اساس، معتقدم توسعه و رسانه ارتباطی توامان دارند، اما هرگز رسانه عامل توسعه نخواهد بود و ابتدا باید توسعه در جامعهای رخ دهد تا رسانه هم بدان قدرت و قوت بخشد.
وی با تاکید بر اینکه رسانه توسعه یافته محصول توسعه است، اظهار کرد: چنانچه در موضوع گردشگری، اول باید مسیر، ریل و جاده فراهم باشد و سپس جهت جذب گردشگر تبلیغ کرد، وگرنه هر قدرهم تبلیغ کنیم، بدون زیرساختها و مسیرها، راهی برای ورود گردشگران نخواهد بود.
رسانههای محلی استان دچار مرگ اقتصادی شدهاند
اسدزاده با تاکید بر اینکه متاسفانه رسانههای محلی استان دچار مرگ اقتصادی شدهاند، گفت: متاسفانه رسانههای استان از لحاظ اقتصاد رسانه در مضیقه قرار داشته و رویکرد محلیمحور نیز ندارند، در حالی که رسانههای محلی دارای ویژگیهای خاص خود بوده و باید رویکرد محلی محور داشته باشند؛ چیزی که در رسانههای محلی استان نمیبینیم.
وی با بیان اینکه این موضوع به ویژه در حوزه مطبوعات و رسانههای چاپی بیشتر نمود داشته و این رسانهها همان رویکرد روزنامهها و شبکههای سراسری را ایفا کرده و الگوبرداری میکنند، افزود: رسانههای محلی استان، از وظیفه و کارکرد اصلی رسانههای محلی دور شدهاند، در حالی که به علت اشرافیت به موضوعات و دسترسی راحتتر به متولیان و کارشناسان امر، میتوانند ورود بهتری به موضوعات محلی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه رسانههای محلی استان فردمحور بوده و فرآیند محور نیستند، ادامه داد: متاسفانه رسانههای محلی، سمت و سویی رویدادمحور و اشخاصمحور دارند و از فرآیندمحوری دور شدهاند؛ همچنین ساختار حرفهای نیز در رسانههای محلی وجود ندارد و این موضوع نیز به همان ساختار سازمانی رسانهها بازمیگردد، چراکه غالبا، به ویژه رسانههای چاپی استان در حوزه اقتصاد رسانه ضعف دارند و گاه با دو نفر یک روزنامه و رسانه اداره میشود.
این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه رسانههای محلی استان همواره با موضوع “اقتصاد رسانه” دست به گریبان هستند و این چالش نیز باعث شده تا در حوزه تولید محتوا بسیار عقب بمانیم، گفت: این موضوع باعث شده تا به غیر از رسانههای انگشت شمار الکترونیکی که دغدغه اقتصادی ندارند، سایر رسانهها با اقتصاد رسانه درگیر شده و به تریبون مقامات و مسئولان تبدیل شوند.
دکتر حسن آذری، استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد تبریز نیز در محور اول میزگرد در مورد جایگاه و نقش رسانههای محلی در فرآیند توسعه استان، با تاکید بر اینکه ارتباطات توسعه، حوزهای گسترده و ریشهدار بوده و پارادایمها و دیدگاههای بسیاری در رابطه با آن مطرح شده است، گفت: در این رابطه با سه حوزه “توسعه ارتباطات، ارتباطات توسعه و بازنمایی رسانهها از توسعه” مواجه هستیم.
وی با اشاره به وجود اختلافنظرها در مورد تقدم و تاخر توسعه، بیان کرد: یونسکو غایت توسعه را توسعه فرهنگی دانسته و حوزههای مختلف نیز هر کدام حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… را غایت توسعه میدانند.
پیوست رسانهای توسعه در سند تدبیر توسعه استان لحاظ نشده است
وی در ادامه با بیان اینکه در سند تدبیر توسعه استان پیوست رسانهای توسعه لحاظ نشده است و این موضوع را بارها در جلسات اعلام کردهایم، افزود: متاسفانه در نقشدهی به رسانههای استان در حوزه توسعه، با مشکل مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه اولویتهای توسعه در استان مشخص نیست و هرکس به زعم خود اولویتی برای توسعه قائل است، افزود: در حالی که باید اولویتهای توسعه مشخص شده و سهم رسانهها نیز تعیین شود تا بدانیم که در کدام حوزهها باید متمرکز شد.
آذری با بیان اینکه لازم است، مباحث کلان توسعه در سطح استان خرد شده و برش داده شود، افزود: برخی سندهای کلان در سطح استان ملی و همچنین در استان اجرایی میشود که باید این اسناد در استان و به صورت بومی و محلی خرد شده و سپس عملیاتی شود، متاسفانه در خرد کردن مباحث کلان توسعه نیز مشکل داریم و به همین دلیل رسانههای محلی نیز در سطح کلان به موضوعات ورود میکنند.
وی با بیان اینکه یکی دیکر از چالشهای رسانهای استان این است که متولیان حوزههای مختلف، راهبرد، محتوا، راهکار و پشتوانه محتوایی به رسانهها نمیدهند، افزود: آیا متولیان توسعه و دستگاههای مختلف، تاکنون مطلبی(در موضوعات و حوزههای مختلف) به رسانهها ارائه کرده و راهبردها، راهکارها و محتوا را مشخص و کارشناسان امر را معرفی کردهاند؟ متاسفانه در این رابطه مشکل داریم.
وی با بیان اینکه حوزههای مختلفی که متولی توسعه هستند نیز رسانهها را به طور مناسب پایش، بررسی و آسیب شناسی نمیکنند، اضافه کرد: آیا تاکنون، متولیان حوزه اقتصادی در مورد یک برنامه اقتصادی در سیمای استان، اقدام به بررسی تخصصی و تحلیل و همچنین پایش آن کردهاند؟ متاسفانه متولیان امر، فیدبکی به تولیدات محتوایی رسانهها از بعد تخصصی ندارند و عملکرد رسانهها را پایش و آسیب شناسی نکرده و راهبرد و راهکار هم ارائه نمیدهند.
نبود همصدایی بین متولیان توسعه در حوزه ارتباطات توسعه
استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به اینکه نبود کارشناسان مسلط به حوزه های مختلف، نبود روزنامهنگار متخصص به تفکیک حوزههای توسعه و همچنین نبود همصدایی بین متولیان توسعه در حوزه ارتباطات توسعه از سایر چالشهای رسانهای استان است، گفت: البته، شورای اطلاع رسانی استان سعی میکند یک سری همصدایی، تمرکز، انسجام و رویکردهای مشخصی در عرصه ارتباطات رخ دهد، اما هنوز در قدمهای ابتدایی بوده و باید مسیر طولانی را طی کند.
وی با بیان اینکه شورای اطلاعرسانی استان درصورت تقویت و تلاش، میتواند بیشتر به این حوزهها ورود کرده و کمک کند، افزود: شورای اطلاع رسانی استان اگر به معنای واقعی شکل گرفته و اقداماتش را در مسیر درست انجام دهد، میتواند بسیار اثر بخش باشد.
وی با اشاره به اینکه، رسانهها بخشی از فرآیند ارتباط هستند و رسانه در خلا کار نمیکند، بلکه در یک بستر فعالیت دارد، ادامه داد: در حوزه آسیبشناسی عملکرد رسانههای محلی، در ابتدا باید به تفکیک رسانهها حرف بزنیم، چراکه شرایط، زیرساختها و امکانات هر رسانه متفاوت است؛ همچنین عملکرد رسانهها باید به تفکیک رسانه و کارکردهای مورد انتظار و به تفکیک حوزههای توسعه بررسی شود.
آذری در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه خبرنگاران، کارشناس رسانه هستند و ممکن است در حوزهای خاص مثل فناوری و… اطلاعات به روز و منسجمی نداشته باشند، گفت: برای رفع این نقص باید کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری و… ورود کرده و به رسانهها محتوا، راهبرد و راهکار ارائه دهند؛ متاسفانه در این رابطه نیز در فضای رسانهای استان با مشکل مواجه هستیم.
محور دوم: آسیبشناسی رویکرد رسانههای استان و ارائه راهکارها
محمد عزیزیزاد، رییس خبرگزاری ایرنا در استان نیز در محور دوم میزگرد در حوزه آسیبشناسی رویکرد رسانههای استان، اظهار کرد: رسانههای محلی استان عموما رسانههای ارشادی هستند، تا انتقادی و تحلیلگرا، چراکه عموما بودجههایشان به منابع دولتی بسته بوده و طبیعی است که در این حال، محافظه کار خواهند بود.
وی از رسانههای ارشادی به عنوان رسانههای مونولوگ یاد کرد و گفت: هرچند گفته میشود که امروزه در سایه پیشرفت و تکنولوژیهای ارتباطی، روزنامه نگاری نیز از شکل قدیمی خارج شده و ارتباطات نیز چند سویه شده است، اما در عمل میبینیم که صرفا کانال ارتباطی بین رسانه و مخاطبان دو سویه شده است، نه ارتباطات.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم رسانههای استان را از نظر وابستگی به نهادهای مختلف بررسی کنیم، بسیاری از رسانههای ما از نوع رسانههای “ارشادی” هستند، گفت: رسانهای که چشم در دست دولت دارد، نقد و تحلیل خوبی ارائه نخواهد کرد و مجبور به انتشار اخبار خوب خواهد بود که این روند نیز از فلسفه روزنامه نگاری توسعه، به دور است.
فضای گوبلزی و لومپنیسم رسانهای در استان
عزیزیراد در ادامه به گسترش روزافزون تکنولوژیهای ارتباطی نیز اشاره کرد و افزود: هرچند طبق پیش بینی مارشال مک لوهان پیشرفتهای تکنولوژی، جوی برای پر شدن شکافهای چند صدساله بین جوامع توسعه یافته و درحال توسعه خلق کرده است، اما آسیبهایی هم دارد و در فضای رسانهای استان شاهدیم که برخی از فعالان رسانهای به جای استفاده از این امکان برای افزایش نظارت، جلب مشارکت، آگاهیسازی و تاثیرگذاری بیشتر، به شکلی از لومپنیسم رسانهای رسیده و فضایی گوبلزی در عرصه رسانه استان شکل گرفته که رو به رشد است.
۹۰ درصد تولیدات رسانهای استان، اخبار بولتنی و روابط عمومی است
وی با بیان اینکه خوراک خبری از سوی نهادهای مسئول توسعه به رسانهها داده نمیشود و نهادها نیز هیچگونه اقدامی در این راستا انجام نمیدهد، افزود: به همین دلیل، امروز در بحث تولیدات رسانهای در استان، با وضعیت نابهنجاری مواجه هستیم و متاسفانه ۹۰ درصد تولیدات رسانهای استان خبرهای بولتنی و روابط عمومی است؛ طبعا تاثیرگذاری چنین رسانهای در فرآیند توسعه پایین بوده و از نظر جلب افکار عمومی در فرآیند توسعه نیز آنچنان که باید اثرگذاری نخواهد داشت.
وی گفت: در استان ما رسانهها به دلیل ضعف ساختاری، نه تنها خودشان نمیتوانند تولیدات خبری شایسته در راستای ارتباطات توسعه ارائه دهند، بلکه نهادهای مسئول هم که وظیفه ارائه داده و آمارهای مرتبط در راستای ارتباطات توسعه دارند، چنین نقشی ایفا نمیکنند، در حالی که قانون آزادی اطلاعات تصریح میکند که نهادها باید اطلاعات خود را در اختیار افکار عمومی و رسانهها قرار دهند.
رئیس خبرگزاری ایرنا در استان با تاکید بر اینکه ارتباطات هم بخشی از توسعه است، اما اگر ارتباطات، توسعه یابد، میتواند موتور محرکه توسعه جامعه نیز باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی دیگر از چالشهای رسانهای این است که در حوزه تولیدات رسانهای، اوردوز شدهایم و محتوای بسیاری تولید میشود که کیفیت لازم را ندارد.
نبود جایگاه مشخص و مطلوب رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی در دانشگاههای استان
دکتر اسدزاده، کارشناس رسانه نیز در محور دوم میزگرد در مورد آسیبشناسی رویکرد رسانههای استان به گرایش مخاطبان به اخبار هیجانی و غیرعادی اشاره و اظهار کرد: در ماجرای حرکات موزون یک مدیر روابط عمومی مشاهده کردیم که ویدیوی آن طی ۱۰ ساعت در کل کشور وایرال شد، اما در جامعه، رویکرد به اخبار توسعه چنین نبوده و با همان لومپنیسم رسانهای مواجه هستیم که سبب گسیل مخاطبان به شبکههای اجتماعی شده و گرایش به اخبار جنجالی، هیجانی و غیرعادی بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه رسانههای ما یا دولتی بوده یا چشمشان به دست دولت است، گفت: رسانههای دولتی که دغدغه اقتصادی نداشته و تریبون دولت هستند؛ سایر رسانهها هم سعی میکنند خود را آویزان دولت کنند، که این موضوع منجر به انزوای متخصصان شده و همچنین باعث میشود مسئولان به چشم روابط عمومی به رسانهها نگاه کنند.
وی به بیان اینکه به جز افرادی معدود و انگشتشمار که در رسانههای محلی استان فعالیت دارند، باقی رسانهها در دست افراد کاردان نبوده و صرف داشتن مجوز اقدام به راهاندازی پایگاه خبری، نشریه و رسانه میکنند، متذکر شد: همین عدم حرفهای گرایی جماعت را گریزان کرده و این عدم تخصص، باعث شده تا از لحاظ محتوایی هم ضعف داشته باشیم.
اسدزاده در ادامه از نبود جایگاه مشخص و مطلوب رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی در دانشگاههای استان گلایه کرد و افزود: دانشگاه ارومیه از سال بعد در این رابطه دانشجو پذیش خواهد کرد، اما استان ما همچنان در این رابطه با چالش مواجه است.
وی در جمع بندی سخنانش نیز گفت: تا زمانی که اقتصاد رسانه حل نشده است، معضلات حوزه رسانه نیز حل نخواهد شد.
روابط عمومیهای استان باید فعال شوند
دکتر حسن آذری، استاد گروه ارتباطات دانشگاه آزاد تبریز نیز در محور دوم میزگرد در بحث آسیب شناسی عملکرد رسانههای استان، با ارائه راهکارهایی اظهار کرد: نباید به حالت “مونولوگ” به رسانهها نگاه شود، بلکه دیدگاه به رسانه باید به عنوان “دیالوگ” باشد و حضور رسانه در حوزه توسعه را قبول کرده و به رسانه به عنوان یک ابزار نگاه نشود.
وی با بیان اینکه هرقدر هم نقد و بررسی شود، دیدگاه غالب است که راه ارتباطات توسعه از توسعه ارتباطات میگذرد و اگر رسانهها توسعه یابد، اثرگذاری و نقش آفرینی بیشتری نیز خواهد داشت، افزود: در آذربایجانشرقی، دانشگاه، نهاد یا مرکزی که مسائل ارتباطی و رسانهای استان را مطالعه و آسیب شناسی کند، وجود ندارد و قطعا اگر رشته ارتباطات در دانشگاهها ایجاد شود، میتواند به این حوزه نیز ورود کند.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومیهای استان باید فعال شوند و آخرین اطلاعات را در حوزههای تخصصی آماده کرده و در اختیار رسانهها قرار دهند، افزود: روزنامه نگاری توسعه برای خود یک سبک بوده و رویدادمحور نیست، بلکه روند محور است. در این رابطه نیز با “نیوزها و ویوزها” مواجه هستیم و رسانهها نباید صرف نیوز ارائه دهد، بلکه باید ویوزها را هم ارائه کند.
آذری، نرم خبرها را راهکار دیگری در راستای ارتباطات توسعه عنوان کرد و گفت: نرم خبرها گزارشهای عمیق و همیشه سبز هستند که حالت مستند خبری دارند، خبرنگاران باید از این نوع سبکها نیز استفاده کرده و از ابعاد مختلف موضوعی را موشکافی، بررسی، تحلیل و… کنند؛ متاسفانه رسانههای استان در این رابطه و همچنین در حوزه روزنامهنگاری تحلیلی مشکل دارند.
ایسنا