راهاندازی کریدور خلیجفارس-دریای سیاه با همکاری ایران و ارمنستان/ راهاندازی راهآهن تبریز-جلفا و ایروان-تفلیس
وزیر راه و شهرسازی از گفتوگوی ایران و ارمنستان برای راهاندازی کریدور خلیجفارس- دریایسیاه و راهآهن تبریز-جلفا و ایروان-تفلیس خبر داد و گفت: فرآیند تجارت و ترانزیت بین دو کشور تسهیل میشود.
به نقل از راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که به منظور رایزنی برای استفاده از مسیر ارمنستان در بخشی از کریدور شمال- جنوب به آن کشور سفر کرده است به بیان بخشی از محورهای گفتوگو با مقامهای کشور ارمنستان پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گفتوگو با مقامهای کشور ارمنستان در پنج محور انجام میشود در بیان بخشی از جزئیات آن، گفت: راهاندازی کریدور خلیجفارس- دریای سیاه موضوعی است که پیگیری آن در برنامه قرار دارد و راهاندازی این مسیر نیاز به توسعه، ظرفیتسازی و بهسازی دارد و بخشهای مهم آن باید احداث شود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: محور دومی که پیگیری میشود، راهآهن تبریز- جلفا و ایروان- تفلیس است. مقرر است تا با گفتوگوها و مذاکرات چندجانبهای که با محوریت روسیه انجام شده است، بتوانیم این خطوط را فعال کنیم و این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب بتواند مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
اسلامی ایجاد فرصت برای شرکتهای ایرانی را در بازسازی و نوسازی پروژههای مشترک دو کشور ایران و ارمنستان از دیگر موارد گفتوگو با مقامهای ارمنستانی عنوان کرد و افزود: طبق گفتوگوهایی که انجام شد، مقرر شد تا اطلاعات این پروژهها در اختیار ایران قرار بگیرد. همچنین از کنسرسیوم ایرانی و چند گروه ایرانی که آمادگی مشارکت در پروژههای ارمنستان را دارند در قالب بسته اجرا و تامین مالی بتوانیم پیشنهاد دریافت کنیم و پیشنهادهای ارمنستان را نیز ارزیابی کرده و برای شروع پروژهها، تصمیمگیری کنیم.
وی، محور چهارم گفتوگو را موضوع سرمایهگذاری پیرامون توسعه ترانزیت و لجستیک برشمرد و یادآور شد: در خصوص سرمایهگذاریهایی که باید در فرآیند تجارت و ترانزیت شکل بگیرد و تسهیلکننده و پشتیبان تجارت باشد تا جذابیت بیشتری برای استفاده از این محور توسط بازرگانان، تجار و شرکتهای حمل و نقل ایجاد کند نیز بحث و تبادل نظر شد.
اسلامی محور پایانی گفتوگو را موضوع عوارض عنوان کرد و گفت: عوارض باید بهگونهای تعیین شود که جذابیت ایجاد کند تا شرکتهای ایرانی مسیر ارمنستان را انتخاب کنند. در خصوص این موضوع نیز مقرر شد، قانونی که در آن کشور در دست تصویب قرار دارد بهگونهای تنظیم شود که قابل استفاده باشد و جذابیت ایجاد کند تا با حداقل هزینه، شرکتهای ایرانی مسیر ارمنستان را انتخاب کنند.//فارس