آموزشیاخبار

راه‌حلی برای پیاده‌سازی فوری شبکه ۵G

یکی از فناوری‌های توسعه یافته در راستای ایجاد ظرفیت بهره‌برداری همزمان تکنولوژی نسل‌های چهارم و پنجم ارتباطی روی طیف موجود، امکان پیاده‌سازی سریع ۵G روی شبکه نسل چهارم فعلی را با صرفه‌جویی میلیون دلاری فراهم می‌آورد.

به گزارش باش خبر وبه نقل از. ایسنا، از آنجا که اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای مختلفی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌ هستند. اصولا فناوری‌های ارتباطی توسعه پیدا می‌کنند و روز به روز نسل آنها همانگونه که از اعداد آنها مانند ۴G، ۵G، ۶G و … مشخص بوده، پیشرفته‌تر می‌شود و پتانسیل و ظرفیت این نسل از اینترنت درحال رشد است.

منظور از نسل همان رشد اعداد است و دلیل اینکه اعداد افزایش و به اصطلاح بالاتر می‌رود این است هر فناوری که ایجاد می‌شود، دست‌آوردهایی دارد که خود را از فناوری قبلی متمایز می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود؛ به طور مثال اتفاقی که برای ۵G در مقایسه با ۴G رخ می‌دهد، سرعت را تا ۱۰۰ برابر بیشتر می‌کند و این مسئله یکی از فرصت‌هایی که می‌تواند برای مردم و مشاغل در آینده نیاز ضروری باشد و فرصت‌های شغلی جدیدی را تعریف و نیازهایی را که مقتضای فناوری ایجاد شود را پاسخگو باشد.

اما نکته مهم که وجود دارد این است که در سطح جهانی این انتظار می‌رود که اینترنت ۴G حداقل تا یک دهه دیگر به همین روال پیش برود اما احتمال می‌ رود که این یک دهه با کمک اشتراک گذاری طیف پویا (DSS) بیشتر هم بشود؛ درواقع طول عمر بیشتری برای اینترنت ۴G ایجاد می‌کند. (DSS) یک فناوری و آنتن جدیدی است که امکان استفاده موازی از ۴G و ۵G را در یک باند فرکانسی فراهم می‌کند و در واقع این فناوری تقاضا را برای این نسل از ارتباطات در یک زمان واقعی به صورت پویا فراهم می‌کند.

در همین رابطه مجید هدایتی- کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اشتراک‌گذاری طیف پویا یک دستاورد مثال زدنی در زمینه فناوری است؛ این یک فناوری آنتن جدید است که استفاده از LTE و ۵G را به طور همزمان در یک باند فرکانسی امکانپذیر می‌کند. این فناوری به تعیین تقاضا برای نسل‌های چهارم و پنجم در زمان واقعی کمک می‌کند؛ پهنای باند موجود شبکه به بخش‌های مستقل تقسیم می‌شود و به صورت پویا استاندارد ارتباطات سیار مربوطه را تخصیص می‌دهد.

وی افزود: نحوه کارکرد این فناوری پیچیدگی‌های ظاهری دارد اما به صورت ساده، دارایی‌های فرکانسی را به شکل پویا بین شبکه‌های ۴G و ۵G مدیریت می‌کند و به این طریق کاربران هر دو شبکه را در خود جای داده و استفاده از منابع را بهینه می‌سازد. با توجه به مراحل توسعه اولیه شبکه‌های نسل پنجم، DSS با عمل تخصیص منابع مورد نیاز این نسل، منابع باقیمانده را برای مشترکان نسل چهارم حفظ می‌کند؛ اجرای DSS به درخواست‌های ۵G اجازه می‌دهد تا از همان باندهای فرکانسی ۴G استفاده کند و نیاز به تخصیص طیف جدید نداشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا