اخبار

دولت مانع قاچاق دام زنده شود

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: با توجه به خشکسالی و افزایش هزینه‌های دامداری به شکل سنتی، صنعتی و ورود افراد سودجو جهت خرید و قاچاق دام زنده، دولت و نهادهای نظارتی باید مانع قاچاق دام زنده نر شوند.

کریم قدرتی با اشاره به وظایف کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز اظهار کرد: با توجه به نیاز شهر به گوشت و فرآورده‌های آن و ابلاغ دستورالعمل حضور یک در میان و کشتار یک در میان، اجازه ندادیم تا گوشت مورد نیاز تبریز با کمبود مواجه شود.

وی افزود: مجموعه کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز و کارکنان آن همواره در معرض انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و در کنار آن با توجه به شیوع کرونا و تردد افرادی از شهرهای دیگر کشور، ضروری است که دانشگاه‌علوم‌پزشکی کارکنان این مجموعه را در اولویت دریافت واکسن قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت موجود هر روز شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم و عمده دلیل آن قاچاق دام زنده سبک و سنگین به کشورهای همسایه است.

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز ادامه داد: اکثر دام‌های قاچاق شده، نر بوده و دام‌های ماده برای کشتار آماده می‌شوند که دیرپز بوده و ااغلب برای مصارف صنعتی چون سوسیس و کالباس به کارخانجات ارسال می‌شوند.

وی بیان کرد: آخرین قیمت گوشت قرمز گوسفند نر ۱۱۰ هزارتومان با شقه و نیم‌شقه و قیمت گوساله نر نیز ۱۴۰ هزار تومان است که واقعا صرفه اقتصادی نداشته و افزایش قیمت تا سقف ۱۶۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اتفاقات اخیر در زمینه‌ی افزایش هزینه های دامدرای، اعم از نهاده‌های دامی، نیروی انسانی، انرژی و قاچاق دام زنده، اگر مدیریت اصولی شکل نگیرد، دچار افزایش قیمت شده و یا دامداران دام خود را به سمت مرز حرکت خواهند داد.

قدرتی با اشاره به کشتار روزانه دام نیز گفت: کشتار روزانه دام متغیر بوده و به طوری که در اولین روز هفته‌ی جاری ۲۳۴ رأی گوساله کشتار شده است که دیروز نیز ۱۹۹ رأس کشتار داشتیم اما امروز با توجه به اعتراض کشتارکنندگان به نوسان قیمت، کشتار چندانی نبود و ‌طی درخواستی، موارد و مشکلات موجود را ذکر و از طریق استاندار، به وزارتخانه ارسال کردیم.

وی یادآور شد: توزیع گوشت به ۷۰۰ قصابی شهر تبریز بر عهده‌ی سازمان کشتارگاه صنعتی تبریز است و در کنار آن گوشت ۱۰ شهر دیگر استان را تأمین کرده و تولید گوشت منجمد را نیز در دستور کار قرار دادیم.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز تأکید کرد: به عنوان واحد تولیدی مادر در منطقه، طی عقد قراردادی با دانشگاه آزاد تبریز درصدد راه‌اندازی واحدی برای تولید نهاده‌های دامی از طریق شکمبه های دام هستیم.//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا