اخبار

دور اندیشی دولت تدبیر و امید با افزایش تخت‌ بیمارستانی در آذربایجان غربی

دور اندیشی دولت تدبیر و امید با افزایش تخت‌ بیمارستانی در آذربایجان غربیبه گزارش ایرنا، کمبود تخت بیمارستانی، میانگین تخت بیمارستانی بسیار کمتر از متوسط کشوری، توسعه تخت‌های بیمارستانی در آذربایجان غربی نیاز اساسی حوزه درمان در این استان از جمله تیترهای سال‌های نه چندان دور بود.
یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید در راستای توسعه همه جانبه و رسیدن آذربایجان‌غربی به متوسط کشوری، موضوع تخت‌های بیمارستانی به عنوان مهمترین شاخص بخش درمان بود که پس از گذشت هفت سال، این امر به بار نشسته و صدها تخت بیمارستانی جدید با امکانات ویژه به مجموعه درمانی در این استان اضافه شده است.
این اقدامات دولت، یکی از مهمترین پیش‌درآمدها برای مقابله با بیماری کرونا نیز در روزها، هفته‌ها و ماه‌های اخیر بود که توانست ظرفیت سخت افزاری قابل توجهی را در راستای مقابله با این بیماری حتی در شهرهای کوچک آذربایجان‌غربی ایجاد و از بروز معضل عدم توانایی درمان بیماران جلوگیری کند.
امری که می‌توانست به بحرانی در آذربایجان غربی تبدیل شود که با مدیریت مناسب و اختصاص اعتبار طی سال‌های گذشته و توسعه تخت‌های بیمارستانی به نقطه قوتی برای این استان تبدیل شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی که در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا قرار دارد، در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود با خبرنگاران از افزایش یک‌هزار و ۶۵۸ تخت بیمارستانی در این استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود پنج هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در استان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن، در دولت یازدهم و دوازدهم تامین شده است.
جواد آقازاده افزود: از جمله تخت‌های بیمارستانی که طی سال‌های اخیر به حوزه درمان استان افزوده شده می‌توان به ۱۱۰ تخت در میاندوآب، بیش از ۶۱۰  تخت در خوی، ۶۴ تخت در تکاب، ۲۲۰ تخت در بیمارستان امام خمینی (ره)، ۳۲ تخت در مجتمع تدبیر، ۱۰۷ تخت در بیمارستان آیت الله مطهری، ۴۰ تخت در بیمارستان آیت الله طالقانی، ۳۰۹ تخت در بیمارستان جامع زنان، ۶۱ تخت در مرکز درمانی شمس و ۱۰۳ تخت در بیمارستان میلاد ارومیه اشاره کرد.
وی اضافه کرد: تعدادی از آنان نیز در آینده‌ای نزدیک در استان آذربایجان غربی به بهره برداری می‌رسد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی درباره شاخص تخت‌های بیمارستانی بیان کرد: شاخص تخت‌های بیمارستانی آذربایجان‌غربی ۱.۶ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت است که این عدد پس از افتتاح بیمارستان جامع زنان ارومیه از متوسط کشوری فراتر خواهد رفت.
آقازاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از بروز مشکل کمبود تخت بیماران پیش از شیوع بیماری کرونا در استان گفت: با به نتیجه رسیدن این تدابیر، مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود: به منظور مقابله با شرایط بحرانی، ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی آزادسازی شده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه از اول بحران تا به امروز هیچ مرکز درمانی در سطح استان دچار کمبود تخت نشده و هیچ بیمار بستری پشت درب بیمارستان منتظر پذیرش نمانده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: علاوه بر مراکز درمانی، در همه شهرستان‌ها معادل با تعداد تخت فعال، تخت نقاهتگاهی ایجاد شده که بسیار موثر بوده است.
آقازاده همچنین از انجام روزانه حدود ۶۰۰ تست تشخیصی بیماری کرونا در آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: این در حالی است که در روزهای نخست بیماری تنها ۵۰ تا ۶۰ تست انجام می‌گرفت اما با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و تجهیز آنها توانستیم این عدد را به ۶۰۰ تست در روز برسانیم.
وی در خصوص وضعیت تجهیزات حوزه درمان نیز بیان کرد: تجهیزات درمانی استان در شرایط فعلی پاسخگو است و چهاردستگاه سی تی اسکن به منظور تجهیز بیمارستان‌ها تدارک دیده شده که به زودی به بیمارستان‌های آذربایجان غربی افزوده می‌شوند.
استاندار آذربایجان‌غربی هم در جلسه ای که برای بررسی وضعیت بیماری کرونا در استان برگزار شد، گفت: دولت تدبیر و امید همواره نگاه ویژه ای به استان داشته و تا به امروز ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در استان هزینه کرده است.
محمدمهدی شهریاری افزود: از جمله بخش‌های مورد توجه دولت، حوزه بهداشت و درمان و توسعه زیرساخت‌های درمانی بوده که در این خصوص اقدامات قابل توجهی به ویژه در حوزه افزایش تخت بیمارستانی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار تخت بستری و ۱۰۰ تخت آی سی یو خالی در استان آماده است.
استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با توجه به یک‌هزار تخت بیمارستانی که سال گذشته و امسال افتتاح شده، مشکلی از بابت بستری کردن بیماران کرونایی در استان نداریم.
میثم احمدزاده یکی از مراجعان به بیمارستان سیدالشهدا (ع) ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با قدردانی از تلاش تیم درمانی برای انجام اقدامات لازم بر روی بیماران گفت: با وجود شیوع بیماری کرونا، پزشکان این مرکز همه توان خود را برای درمان دیگر بیماران به کار می‌گیرند و در سریع ترین زمان، عمل لازم بر روی بیمار ما در این مرکز انجام شد.
وی اضافه کرد: در ابتدا ما نگران بودیم که با مراجعه به بیمارستان، شاهد درگیری با بیماری کرونا در خانواده باشیم ولی این مرکز به صورت کاملا جدا فعال بوده و دیگر نیازی به مراجعه به بیمارستانی نظیر طالقانی یا امام خمینی (ره) برای درمان نداریم و در این مرکز نیز خبری از کرونا نبود.
طاهره کریمی‌دیگر شهروند ارومیه ای که با ماسک و دستکش از یکی از بیمارستان‌های بخش خصوصی ارومیه خارج می‌شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انجام بدون مشکل عمل سزارین یکی از اقوام خود در این بیمارستان، ابراز رضایت کرد و گفت: با وجود اینکه کرونا در استان شایع شده، اما به علت وجود تخت‌های مناسب در بیمارستان‌های مرجع بیماران کرونایی، دیگر مراکز به این بیماری آلوده نشده اند و به راحتی درمان صورت می‌گیرد.
وی افزود: البته اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در همه بیمارستان‌ها در حال انجام است ولی مردم نباید ماسک و دستکش را از یاد ببرند.
این گفته‌ها، همگی نشانه توسعه کمی‌و کیفی خدمات درمانی در آذربایجان‌غربی است؛ توسعه ای که در آزمونی به نام کرونا به خوبی نمایان شد و نمره قبولی دولت را از  دست مردم گرفت.
آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از دو هزار و ۸۰۰ روستا دارد و جمعیت آن سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا