اخبار

دلایل عدم تناسب اقتصاد و جمعیت در آذربایجان‌شرقی

بهبودی گفت:در وضع موجود از لحاظ اقتصادی سهم اقتصادی استان نسبت به جمعیت پایین تر است یعنی سهم اقتصادی ۳.۵ درصد اما جمعیتی ۴.۹ درصد است.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، داوود بهبودی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه استان در عرصه جمع آوری و انتشار آمار نقش مهمی‌بر عهده دارد زیرا هر نوع برنامه ریزی در هر سطحی نیازمندِ آمار قابل اتکا است.

وی با اشاره به مشکل عدم تحقق برنامه‌های توسعه‌ای در کشور گفت: در طی دوره‌های مختلف برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف آن محقق نشدند و تنها برنامه توسعه سوم تا حدی محقق شد، باید این مساله را آسیب شناسی کرد که چرا هیچکدام از برنامه‌های توسعه‌ای موفق نبوده است.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان در خصوص آمار جمعیت فعال در آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: آمار استان معمولا یک یا دو درصد بالاتر از آمار کشوری است و حدودا از هر ۱۰۰ نفر در استان حدود ۴۰ نفر فعال هستند.

وی با اشاره به آمار بیکاری در استان هم ابراز داشت: از نظر نرخ بیکاری هم معمولا از میانگین کشور یک یا دو درصد پایین تر هستیم، در استان ما چسبندگی جمعیت وجود ندارد و مهاجرت برای کار زیاد است؛ این هم یک پویایی است که مردم علاقمند به بیکاری نیستند و هم یک عارضه است که چرا شغل مناسب به اندازه متقاصیان وجود ندارد.

بهبودی در خصوص سهم بخش کشاورزی از اقتصاد استان توضیح داد: سهم کشاورزی از اقتصاد استان پایین است چون با روش سنتی نمی‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

وی ادامه داد: دو مشکل اساسی در کشور بحث ارزش افزوده و اشتغال مشکل است که در موضوع ارزش افزوده می‌توان به‌‌‌های تک اکتفا کرد اما برای اشتغال نمی‌توان به سراغ صنعت و کشاورزی رفت بلکه باید به سراغ خدمات برویم.

این اقتصاددان با بیان اینکه در بحث تورم یکی دو درصد از میانگین کشور بالاتر هستیم، گفت: در وضع موجود از لحاظ اقتصادی سهم اقتصادی استان نسبت به جمعیت پایین تر است یعنی سهم اقتصادی ۳.۵ درصد اما جمعیتی ۴.۹ درصد است و این موضوع محصول روند سی سال گذشته است.

وی تاکید کرد: این کارنامه استان نیست و عملکرد ملی است و انتظار اینکه سهم اقتصادی برابر سهم جمعیتی باشد انتظار معقولی است.

بهبودی در خصوص دلایل عدم تناسب اقتصاد با جمعیت یادآور شد: بعد از انقلاب به استان‌های محروم توجه بیشتر شده و کاستی‌های داخل استان هم باعث شده تا سهم اقتصادی استان کوچک شود.

وی ادامه داد: از لحاظ توزیع فضایی هم توزیع درستی در استان نداریم؛ شرق استان ما از لحاظ تمرکز توزیع اقتصادی و استقرار صنایع و جمعیت فقیرتر و ۸۰ درصد جمعیت و استقرار صنایع در غرب استان است در حالیکه در شرق استان ظرفیت‌های مختلفی داریم اما به دلایلی فعالیت‌های بزرگ آنجا تعریف نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد: پس تعادل بخشی در استان از جمله چالش‌هاست، ایجاد جاذبه چسبندگی جمعیت و مهاجرت معکوس به شرق استان و استقرار صنایع در این قسمت استان هم از جمله کارهایی است که باید انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا