اخبار

دست رد اعراب به خواسته‌های آمریکا

تحرکات دیپلماتیک خاورمیانه در ماه‌های گذشته، از رفت‌و‌آمدهای متعدد و نشست‌های ویژه درون‌منطقه‌ای تا سفر خاورمیانه‌ای جو بایدن و سفر اخیر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان به تهران، تا حدودی نشان‌گر یک پویایی جدید ژئوپلتیک و دگرگونی عمیق ژئواستراتژیک در مناسبات خاورمیانه است که توجه تحلیلگران و مفسران سیاسی را معطوف به خود می‌کند.

اتحادهای استراتژیک خاورمیانه؛ از هایپر تا هیبرید
اکوایران در این باره نوشت مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره و استاد روابط بین‌الملل که به عنوان یک مرجع برجسته در سیاست‌خارجی ایالات متحده، خاورمیانه و امور استراتژیک بین‌المللی شناخته می‌شود، در مطلبی با عنوان «سیاست خاورمیانه: از هایپر تا هیبرید» استدلال می‌کند که «اتحادهای هایپر-استراتژیک که منطقه را در طول جنگ سرد تعریف می‌کردند، اکنون به نظر می‌رسد در حال تبدیل شدن به اتحادهای هیبریدی (ترکیبی)، سیال، عملگرا و غیرقابل پیش‌بینی هستند».

مروان بشاره در این مقاله نوشته است: از آنجایی که نوع جدیدی از جنگ سرد بر روابط آمریکا و روسیه پس از تهاجم به اوکراین مسلط شد، بازیگران اصلی خاورمیانه فاصله خود را حفظ کرده و از جانبداری خودداری می‌کنند.

این نشانه آن است که اتحادهای فوق استراتژیک که منطقه و جهان را در طول جنگ سرد قدیم قطبی کرده بود، در حال تبدیل شدن به ترکیبی، سیال، عملگرا و غیرقابل پیش بینی است.

۲ شاهد مثال اخیر برای پویایی جدید

در طول جنگ سرد قدیم، خاورمیانه با مداخله خارجی بیشتر و درگیری‌های نسبتاً مکرر با شدت بالا مشخص می‌شد. پس از جنگ سرد حتی برای خاورمیانه سیاه‌بخت بدتر بود؛ در 20 سال گذشته، بیشتر مرگبارترین درگیری‌های جهان را به نمایش گذاشت.

اما با پایان یافتن جنگ در سوریه، یمن و لیبی، در حالی که درگیری‌های منطقه‌ای به بن‌بست می‌رسند و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی نشانه‌هایی از ضعف و خستگی را نشان می‌دهند، اکنون یک محیط ژئوپلیتیک جدید در حال شکل گیری است.

این پویایی جدید در اجلاس اخیر سران آمریکایی-عربی در جده و نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در تهران به وضوح نشان داده شد.

در جستجوی نظم پساآمریکایی خاورمیانه (بخش ۱)

دست رد اعراب به خواسته‌های آمریکا

نشست هفته گذشته در جده اختلاف و بی اعتمادی بین ایالات متحده و شرکا/مشتریانش در خاورمیانه را آشکار کرد.

پرزیدنت جو بایدن تلاش کرد تا آنها را متقاعد کند که تولید نفت را افزایش دهند و همه همکاری ها با مسکو را متوقف کنند، اما نتیجه‌ای نداشت. علیرغم درخواست‌ها و فشارهای واشنگتن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ممکن است به زودی معامله با مسکو در زمینه انرژی و تجارت را متوقف کنند، بروز ندادند.

پوتین و خاورمیانه

این با دهه 1980 بسیار فاصله دارد، زمانی که عربستان سعودی در جنگ سرد در کنار واشنگتن قرار گرفت و به بیرون راندن نیروهای شوروی از افغانستان کمک کرد و قیمت نفت را تحت فشار آمریکا پایین آورد.//اقتصاد نیوز

در اولین سفر خود به منطقه به عنوان رئیس جمهور، بایدن که پیشتر [با اشاره به ریاض] علیه رژیم‌های “منفور” حاکم در خاورمیانه انتقاد کرده بود، زبان و غرور خود را در خدمت “منافع ملی” بلعید.

با این حال، ریاض و قاهره دیکته‌های ایالات متحده را رد کردند و با توجه به عقب‌نشینی تحقیرآمیز آمریکا از عراق و افغانستان و رفتار متغیر و سرگردان آن در دو دهه گذشته، حتی صلاحیت استراتژیک و قدرت ماندگاری آن را زیر سؤال بردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا