اخبار

دستیابی به مشاغل کم سرمایه‌بر و اشتغال زا از مسیر آموزش‌های علمی کاربردی

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی آمیکو با اشاره به دستیابی به مشاغل کم سرمایه‌بر و اشتغال زا از مسیر آموزش‌های علمی کاربردی، گفت: یکی از امتیازات ویژه این دانشگاه این است که دانشجویان ممتاز و با مهارت کافی توسط شرکت ارس خودرو دیزل( آمیکو) استخدام و جذب بازار کار خواهند شد، همچنین سایر دانشجویان و فارغ التحصیلان را به شرکت های هم جوار در منطقه آزاد ارس معرفی خواهد کرد.

علی اکبر علی پور در گفت‌وگو با خبرنگار، اظهار کرد: این مرکز آموزشی به عنوان شاخه‌ای از فعالیت‌های گروه صنعتی آمیکو و بر پایه سابقه درخشان این گروه در حوزه تولید، از بهمن ماه ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده است.

وی ادامه داد: این مرکز که تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی اداره می‌شود، یک مرکز آموزش مهارتی چابک و خودگردان اقتصادی با محوریت ارائه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی در حیطه صنعت خودرو وتربیت تکنسین‌ها و کارشناسان ماهر در کلاس بین المللی است.

وی رسالت مرکز آموزش علمی کاربردی آمیکو را در جهت تلاش برای ایجاد خلاقیت در دانشجویان، آموزش علمی توسط اساتید مجرب، تربیت تکنسین و کارشناس، ارائه فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حوزه صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: آموزش نیروی کارآمد متخصص در محیط صنعتی و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت از دیگر اهداف این دانشگاه می‌باشد؛ در این زمینه لازم است دانشجویان باید خودشان را باور کرده و نیروی جوانی خود را کشف کنند تا به قله های علمی و عملی موفقیت برسند.

رئیس مرکز علمی کاربردی آمیکو در خصوص تاریخچه دانشگاه خاطرنشان کرد: این مرکز در سال ۱۳۹۳ با پذیرش حدود ۱۷۷ نفر دانشجو (در نیم سال های ۹۲۲ و ۹۳۱) در مقاطع کاردانی و کارشناسی در رشته های کاردانی کنترل کیفیت خودرو- کاردانی فنی مکانیک خودرو- کاردانی فنی مکانیک- مونتاژ سیستم های مکانیکی و کاردانی حرفه ای خدمات پس از فروش خودرو و مهندسی فناوری مکانیک خودرو رسما آغاز به فعالیت کرد.

وی متذکر شد: با توجه به تازه تاسیس بودن مرکز و عدم ثبت نام نهایی دانشجویان پذیرش شده و یا انصراف بعضی از آنها، رشته کاردانی فنی کنترل کیفیت خودرو مورد بی مهری دانشجویان قرار گرفت و حذف شد و دانشجویان باقی مانده این رشته با تغییر رشته در دوره کاردانی فنی مکانیک خودرو ادامه به تحصیل دادند؛ اما در سال های بعد نیز با اضافه شدن رشته های کاردانی فنی نقشه کشی صنعتی و مهندسی فناوری لجستیک و زنجیره تامین خودرو رسالت ماموریت محوری این مرکز تکمیل شد.

به گفته وی، در حال حاضر این مرکز در رشته های کاردانی مکانیک خودرو، کاردانی فنی نقشه کشی صنعتی خودرو و رشته مهندسی فناوری مکانیک خودرو دارای دانشجو می باشد.

علی پور با اشاره به فارع التحصیلی ۳۴۸ نفر دانشجو از مرکز علمی کاربردی آمیکو، گفت: تاکنون حدود ۵۰۹ نفر در این دانشگاه ثبت نام کرده اند که از بین این تعداد، ۳۴۸ نفر فارغ التحصیل شده اند، ۷۰ نفر نیز مشغول به تحصیل می باشند.

وی با اشاره به امکانات دانشگاه، افزود: قرار گرفتن این مرکز در داخل یکی از بزرگ ترین شرکت های صنعتی و تولیدی صنعت خودرو و دارا بودن تمامی امکانات مورد نیاز بر اساس استانداردهای آموزشی از جمله آزمایشگاه رنگ، آزمایشگاه مواد، کارگاه‌های ماشین ابزار، جوشکاری، تراشکاری، کارگاه مکانیک، کتابخانه، سایت رایانه، کلاس های مشرف به محیط واقعی کار از ویژگی های این مرکز می باشد.

علی پور با تاکید بر اینکه هدف اصلی از تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی امیکو پرورش نیروهای کاربردی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت و تربیت دانشجویان کارآفرین است، تصریح کرد: این مرکز ۱۲ مدرس در سه گروه صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و معارف دارد که ۴ دوره از بین آن‌ها مدرس نمونه استانی برگزیده شده است.

وی با بیان این‌که کلاس‌های عملی این مرکز در کارگاهها و آزمایشگاه‌های مجهز تشکیل می‌گردد، ادامه داد: این مرکز آمادگی لازم برای برگزاری دوره های کوتاه مدت به صورت تک پودمان و به صورت کاملا تخصصی در محیط کارگاهی و هم جوار با کارخانه آمیکو داد.

رئیس مرکز علمی کاربردی آمیکو با اشاره به فراهم کردن زمینه برای پرورش ایده‌های نو و دانش بنیان در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: این مرکز دارای مرکز نوآوری با عنوان موتور و صنایع وابسته می باشد که سعی می کند از این ابزار برای گسترش توانایی های خود استفاده کرده و با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب، زمینه پرورش ایده های نو و کاربردی را فراهم می آورند.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که مرکز علمی کاربردی آمیکو در داخل صنعت قرار دارد، بنابراین دانشجویان به طور مستقیم آموخته های خود را در صنعت به کار گرفته که نمود آن در افزایش کیفیت محصولات تولیدی شرکت در مقایسه با سالهای قبل بوده است، همچنین حدود ۶۰ درصد از دانشجویان مرکز از پرسنل گروه صنعتی آمیکو هستند.

علی پور گفت: در سال ۱۴۰۱ این گروه صنعتی در حال انجام اقدامات لازم جهت اخذ مجوز های لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان بوده و به این ترتیب ضمن همراهی در جهت تحقق شعار سال، جذب سرمایه های علمی و همچنین ایده های مناسب در صنعت خودرو را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان این‌که

آموزش های علمی کاربردی نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کار کشور ایفا می کنند، اظهار کرد: این آموزش ها به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و  اوضاع اقتصادی کشور  و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارت‌های لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در کارآفرینی و اشتغال دارد.

علی پور ادامه داد: این آموزش‌ها هم مهارت‌های خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارت‌های عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات فناوری دچار کارایی می شوند، امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می‌کند.

به گفته وی، توان بالقوه موجود در مرکز آموزش علمی کاربردی آمیکو از یک سو و وجود استعدادهای کارآفرینی فراوان در میان فراگیران از سوی دیگر، فرصتی است که باید آن را مقتنم شمرد و برنامه ریزی صحیح و دقیق به کشف و پرورش استعدادهای کارآفرینانه همت گذاشت.

وی ضمن ارائه توصیه‌هایی برای دانشجویانی که می خواهند وارد این دانشگاه شوند، ادامه داد: این دانشگاه با هدف تربیت دانشجوی مهارتی ایجاد شده و شغل‌محور است؛ لذا مراکز علمی کاربردی می‌توانند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کرده یا کارایی و توانایی دانشجو را در انجام آن افزایش دهند؛ از این رو مرکز آموزش علمی کاربردی آمیکو نیز با دارا بودن امکانات خاص و منحصر به فرد برای مهارت آموزی دانشجویان متقاضی، آمادگی خود را برای این امر بسیار مهم اعلام می‌دارد.

شایان ذکر است؛ پذیرش دوره‌های بدون کنکور دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در مقطع کارشناسی از یکم تیرماه شروع شده و مقطع کاردانی نیز از ۱۴ تیر شروع خواهد شد.//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا