اخبار

دستگیری یک هزار و ۴۶۵ قاچاقچی کالا و ارز طی ۹ ماه سال جاری در آذربایجان‌شرقی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی گفت: طی ۹ ماه سال جاری یک هزار و ۴۶۵ نفر قاچاقچی کالا و ارز در استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ قاسم دهقانی روز چهارشنبه، ۲۲ دی ماه در نشست خبری اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی یکی از پلیس‌های نوپایی است که در سال ۱۳۹۸ بنابه دستور صریح رهبر معظم انقلاب در راستای ورود پلیس امنیت به حوزه‌ی گمرک ایجاد شد.

وی ادامه داد: در استان ما نیز این حوزه یکی از پلیس‌های تازه کاری است که با ابلاغیه‌ی ناجا در سال ۱۳۹۹ از طریق فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی ایجاد شد و با توجه به تجاربی که طی  سالیان قبل در حوزه‌ی قاچاق و مبارزه با جرایم اقتصادی داشتیم، سازماندهی آن سریعا آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد قاچاق کالا و ارز از طریق مبادی رسمی کشور انجام می‌شود، افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه‌ی پلیس امنیت اقتصادی مطرح بود و ماموریتی ویژه به آن محول شد، مبارزه با قاچاق کالا و ارز است چراکه امروزه اهمیت اقتصاد و قاچاق بر هیچ کسی پوشیده نیست.

سرهنگ دهقانی بیان کرد: به هر میزان که در حوزه‌ی پیشگیری از قاچاق هزینه کنیم، شاهد نتایج موثر آن در جامعه خواهیم بود و  ضرر و زیان کمتری خواهیم دید اما متاسفانه امروزه تمامی بستر این اقدامات تقریباً صرفا به نیروی انتظامی محول شده است. 

وی یادآور شد: یکی از زمینه‌هایی که خوشبختانه پیشگیری و برطرف شد، قاچاق موبایل و گوشی همراه بود؛ در گذشته یکی از دغدغه‌های ما بحث قاچاق موبایل بود اما بدون اینکه هزینه‌ی بسیاری در این حوزه صرف شود با آغاز رجیستری گوشی‌های همراه از طریق اداره‌ی مخابرات تقریباً قاچاق این حوزه به صفر رسید. 

وی در ادامه در تشریح آمار کالاهای کشف شده‌ی قاچاق در استان خاطرنشان کرد: در زمینه‌ی کشف کالاهای قاچاق طی ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد افزایش داشتیم که ارزش مالی کالاهای کشف شده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی این مدت یک هزار و ۳۶۰ فقره پرونده در حوزه‌ی قاچاق کالا تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت همچنین در بحث خودروهای شوتی که یکی از ابزارهای مهم قاچاقچیان است، ۷۶۷ دستگاه خودرو کشف و ضبط شد که اکنون در پارکینگ نیروی انتظامی نگهداری می‌شوند.

وی همچنین متذکر شد: یکی از حوزه‌های مهم پلیس امنیتی اقتصادی ورود به پرونده‌های ملی، استانی و سازمان یافته است که در بدو ورود تمامی توان خود را در این زمینه به کار بردیم؛ طی ۹ ماه سال جاری ۳۹۴ فقره پرونده‌ی بالای ۱۰۰ میلیون تومان، ۴۴ فقره پرونده‌ی بالای ۵۰۰ میلیون تومان و هفت باند فعال مجرمین در حوزه‌ی قاچاق کالا و ارز دستگیر شد.

وی اظهار کرد: در سال جاری شاهد افزایش قاچاق در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و دارو بودیم و ییش از یک هزار درصد که ۳۴۰ درصد در حوزه‌ی لوازم خانگی و ۳۰۰ درصد در حوزه‌ی دارو بود، افزایش داشتیم بنابراین اقدامات ویژه‌ای را در این زمینه انجام دادیم.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه در حوزه‌ی دستگاه‌های رمز ارز متاسفانه اطلاع‌رسانی کاملی انجام نشده است، گفت: تا به امروز هیچ دستگاه رمز ارز باندی وارد کشور نشده است و تمامی دستگاه‌های موجود به صورت غیرقانونی ‌و قاچاق وارد شده‌اند که دو پرونده در این زمینه ایجاد می‌شود؛ پرونده‌ی قاچاق و سرقت برق چراکه ۹۹.۵ درصد این دستگاه‌ها از برق قانونی استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: برای انجام قانونی این موضوع طبق هماهنگی‌های انجام شده، فرجه‌ای ۴۵ روزه به این افراد داده شد تا دستگاه‌های خود را ثبت کرده و مراحل قانونی آن را سیر کنند تا بتوانند برابر شرایط و ضوابط پیش‌بینی شده فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

وی بیان کرد: بر اساس این ضوابط افراد در هر مکانی اجازه‌ی استفاده از این دستگاه‌ها را ندارند و طبق تصمیم سازمان صمت، شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد برای استفاده از این دستگاه‌ها در نظر گرفته شد تا خطری برای برق شهری نداشته باشد همچنین این افراد باید عوارض گمرکی خود را نیز پرداخت کنند تا بدون هیچ دغدغه‌ای اقدامات خود را انجام دهند. 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی همچنین خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه سال جاری ۴ هزار و ۸۶۳ دستگاه استخراج رمز ارز در استان کشف شد که ارزش مالی آن برابر ۶۲ میلیارد ریال بود.

وی، ضمن تشریح شیوه‌های قاچاق یادآور شد: قسمتی از قاچاق‌ها از طریق مبادی غیر رسمی، بخشی به دلیل اظهار اطلاعات نادرست از طریق مأمورین گمرک، کم اظهاری قطعات و محصولات وارد شده و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد تجاری به کشور وارد می‌شوند.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی استانی قاچاق‌خیز نیست اما در مسیر قاچاق قرار دارد لذا یکی از نگرانی‌های ما استفاده از ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد است. 

دهقانی ادامه داد: اختلال در نظام اقتصادی، تسهیلات غیر مجاز بانکی، پولشویی، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، فرار مالیاتی، زمین‌خواری و احتکار از پرونده‌های مهم سال جاری آذربایجان شرقی است.

وی متذکر شد: طی سال جاری ۱۷ فقره پرونده‌ی اخلال در نظام اقتصادی، ۱۱ فقره تسهیلات غیر مجاز بانکی، پنج فقره اختلاس، ۱۰ فقره تبانی معاملات دولتی، ۳۰ فقره فرار مالیاتی، هفت فقره زمین خواری، ۴۲ فقره احتکار اقلام و لوازم اساسی در استان داشتیم که مجموع پرونده‌ها به ۲۴۲ مورد رسیده و برابر با ۵۲۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تشکیل پلیس گمرک در منطقه‌ی آزاد تجاری ارس گفت: یکی از ماموریت‌هایی که برای ما تعریف شده بود، تعامل و همکاری نزدیک با گمرک جلفا و پایانه‌ی مرزی نوردوز بود چراکه شیوه و شگردهایی که برای قاچاق کالا از این مناطق استفاده می‌شود بسیار زیاد است بنابراین در منطقه آزاد تجاری ارس پلیس گمرک را مستقر کردیم.

به گزارش باش خبر وبه نقل از ایسنا، رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی در پایان تاکید کرد: کشف قاچاق نیازمند هوشمندسازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ی آشکارسازی از جمله دستگاه‌های «X-RAY» است که نمونه‌هایی از آن نیز در کشور ما تولید می‌شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا