اورموشهر و شورا

در کمربند سبز ارومیه درخت اکالیپتوس کاشه می شود

جلسه بررسی طرح بازآفرینی کمربند سبز ارومیه برگزار شد

 با حضور صاحبنظران، اعضای کمیته‌های تخصصی، کارشناسان حوزه فضای سبز و مدیریت شهری جلسه ای با هدف بررسی طرح بازآفرینی کمربند سبز ارومیه با حضور گلشن نوروزی عضو شورای اسلامی شهر، و رئیس سازمان سیمامنظر و فضای سبز شهری شهرداری به ریاست حسین پناهی رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر ارومیه در سالن جلسات این مرکز برگزار شد.

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه، در این جلسه طرح کاشت گونه‌ای از درخت اکالیپتوسِ مقاوم به سرمای منطقه آذربایجان، در کمربند سبز ارومیه ارائه شد و مزایای این طرح: جلوگیری از توسعه نامتوازن شهر، ایجاد بادشکن طبیعی و جلوگیری از ورود ریزگردها، بهبود چرخه خاک با توسعه بافت جنگلی مقاوم، جایگزینی با اشجار آب‌بَر، ایجاد ارزش افزوده و صنایع زیرمجموعه در حوزه تولید بایومس، خوراک دام و محصولات شوینده و بهداشتی و همچنین ارتقای کیفیت عسل و برخی از محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی و ارومیه عنوان شد.

در ادامه جلسه حضار به بحث، تبادل نظر و بیان انتقاداتی پیرامون معایب و مزایای تغییر گونه درختان پرداختند و نکاتی از قبیل: سازگاری با برودتِ آب و هوای آذربایجان غربی، آثار مخرب بر آبهای زیرزمینی و تاسیسات شهری، اثرات احتمالی بر محیط زیست، پوشش گیاهی و اشجار باردِه موجود، و همچنین بحران آب و خشکی دریاچه ارومیه، مطرح شد.

حسین پناهی رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر ارومیه در این جلسه ضمن تبریک روز ارتش، کلیات طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: منطقه آذربایجان مخصوصا شهرستان ارومیه قطب کشاورزی است و باید صنایع مرتبط با این حوزه نیز توسعه یابد، بعضاً باید از عادتهای سنتی در کشاورزی خارج شویم و حتی اگر به نتیجه مطلوب هم نرسیم هزینه تجربه را در ابعادِ محدود پرداخت کنیم. با عنایت به اینکه طرح مدنظر با سازمان سیمامنظر و فضای سبز مطرح و مورد موافقت اولیه قرار گرفته است، امیدواریم با حضور افراد فنی و علمی موانع و مشکلات برطرف شده و پس از مصوبه شورا وارد فاز اجرای آزمایشی شود.

گلشن نوروزی با بیان شرایط موجود حاکم بر کشور و بحران های آبی، با تاکید بر مطالعات گسترده قبل از اجرای طرح، خواستار ارتقای اطلاعات عمومی و دانش کشاورزی مردم شد و به مقایسه فواید و مضرات طرح تاکید کرد و افزود: بهره برداری اقتصادی و تولیدی در کنار توسعه فضای سبز باعث ایجاد درآمد پایدار نیز خواهد شد.

در پایان پناهی تاکید کرد: طرح کاشت اکالیپتوس با انعقاد تفاهم نامه های مورد نیاز در بخشی از گلخانه های شهرداری و همچنین در محدوده ای از کمربند سبز ارومیه بصورت پایلوت کاشته شود و مطالعات و بررسی های مورد نیاز در محل کاشت انجام پذیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
باش خبر می‌خواهیم اعلان‌هایی را برای آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌ها به شما نشان دهیم.
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها