در نوسازی مدارس سودجویی نکنید
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در نوسازی مدارس سودجویی نکنید که هرکسی سودجویی کند باید نگران روز قیامت باشد.
علیرضا منادی روز شنبه، ۲۷ فروردین ماه، در آیین تکریم و معارفهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجانشرقی اظهار کرد: قیمت تمام شدهی نوسازی مدارس بسیار زیاد است، به گوش آنهایی برسد که مدرسه میسازند اما محکم نیست و اگر زلزلهای بیاید، دانشآموزان کشته میشوند، این افراد نگران روز قیامت باشند.
وی ادامه داد: تولید مدرسه چرا باید گران تمام شود، ما پولها را با بدبختی در مجلس تامین میکنیم، اگر بحث تاسیسات باشد، ما انجام دادهایم اما این چنین گران تمام نمیشود؛ ما میدانیم که این افراد از چه کانالهای اشتباهی میروند.
وی افزود: با پول دو مدرسه میتوان سه مدرسه ساخت نه اینکه پیش پرداخت را گرفته و مدرسهسازی را فراموش کنند؛ واقعیت این است که ما تک به تک خبر داریم اما این پولها آدم را به جایی نمیرساند.
منادی خاطرنشان کرد: از مدیران انتظار داریم مواظب بیتالمال باشند تا آخرت خود را نفروشند چراکه خداوند به هر فردی توفیق مدرسه سازی نمیدهد.
وی اضافه کرد: با پولهایی که در مجلس تامین میشود، تمامی مدارس کانکسی و سنگی امسال به اتمام میرسند.
وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص نظام رتبهبندی معلمان نیز گفت: آموزش و پرورش مقولهی بسیار مهمی است، هر کشوری که بخواهد به جایی برسد، مسیر آن از طریق آموزش هموار میشود؛ هر امری را که آموزش دهیم، هزینهی آن برای حاکمیت کمتر میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۰۳، شیخ حسن رشدیه نظام نوین آموزش و پرورش ایران را رقم زد البته تغییر و تحولات سخت است و بسیاری در مقابل تغییر مقاومت میکنند؛ بنابراین شیخ حسن رشدیه در این میدان سختیهای بسیاری تحمل کرد.
وی یادآور شد: تحول و تغییرات نظام مکتبخانهای از بین رفت و و مدرسه به سبک نظام جدید شکل گرفت اما صد سال است که آموزش و پرورش وجود دارد و در این صد سال تحولی در آن صورت نگرفته است، البته یک سری تحولات داخلی انجام شده است اما تحولات بزرگی نبودهاند.
وی افزود: بعد از صد سال تحول واقعی در آموزش و پرورش را رقم زدیم و صد سال بود که تحولی نبود و معلم نیز جایگاهی نداشت اما این تحول با مقاومت بسیار شدیدی انجام شد.
منادی متذکر شد: با همهی تجربیات و حمایتها در اول دولت جدید و قرضهایی که از دولت قبلی مانده بود، به سرانجام رسیدن این امر یک معجزه بود.
وی گفت: ۵۳ هزار میلیارد تومان به بودجهی وزارت آموزش و پرورش اضافه شد و معلمی که سطح آن در حد ریاست جمهوری بود را کارمند میدیدند که اکنون با این تحولات، سطح معلمان ارتقاء یافت و نظام رتبهبندی و آموزش و پرورش مجموعهای مستقل شد.
وی اضافه کرد: اکنون هر معلم سه شاخصهی حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شاغل را دارد و هر درجهای از حداقل ۴۵، الی ۹۰ درصد خواهد بود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قانون نیز به وزارت آموزش و پرورش یک ماه مهلت داده است که آیین نامه را تنظیم کند؛ در قانون کارمندان آموزش و پرورش بالاتر از معلمان بودند اما دولت در لایحهی خود، ۵۰۳ هزار نفر را برای رتبه بندی در نظر گرفته بود که صرفاً معلمان بود اما ما آن را تغییر داده و کارمندانی که معلم هستند را نیز در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: شرط استاد معلمی را داشتن مدرک دکترا در نظر گرفته بودند اما ما آن را حذف کردیم چراکه اگر اینگونه باشد، باید معلمان تدریس را رها و دکترا بگیرند همچنین آخرین مدرک معلمان نیز اعمال میشود.
وی با تاکید بر اینکه اساس کار رتبه بندی معلمان افزایش کیفیت آموزشی است، افزود: در هیأت دولت نیز مذاکره خواهیم کرد تا رتبه بندی خوبی از آب در بیاید البته ریاست جمهوری نیز بسیار حمایت میکنند اما در سیستم کارشناسی، سمپاشی زیاد است تا کار را خراب کنند ولی ما اجازه نمیدهیم؛ کمیسیون تحقیقات و فناوری نیز بسیار یاری کرد و با کمک خدا تحولی در نظام ایجاد شد.
به گزارش باش خبر وبه نقل از ایسنا، منادی در پایان تاکید کرد: چندین روز دیگر دولت مصوبه را صادر میکند و هیأتهای ممیزی رتبهها را مشخص میکنند و در ریل علمی پژوهشی خود جا میافتد؛ معلمان نگران نباشند نمیگذاریم حق کسی ضایع شود و با عدالت آن را پیش میبریم.