اخبار

در آذربایجان شرقی میزان مصرف میوه و سبزیجات بسیار کم است و در مقابل آن مصرف روغن‌های حیوانی بیشتر است

حسین حقائی، پنجشنبه، ۷ اردیبهشت ماه، در نشست خبری هفته‌ی سلامت، نبود تغذیه سالم و کم تحرکی را از شیوه‌های غلط زندگی عنوان کرد و گفت: برای ترویج شیوه‌ی زندگی سالم لازم است خودمراقبتی‌های لازم در خصوص سلامت انجام گیرد.

حسین حقائی، پنجشنبه، ۷ اردیبهشت ماه، در نشست خبری هفته‌ی سلامت، نبود تغذیه سالم و کم تحرکی را از شیوه‌های غلط زندگی عنوان کرد و گفت: برای ترویج شیوه‌ی زندگی سالم لازم است #خودمراقبتی‌های لازم در خصوص سلامت انجام گیرد.

وی با اشاره به شعار #هفته‌ی_سلامت که از سوی وزرات #بهداشت و #درمان کشور اعلام شده، افزود: شعار هفته‌ی سلامت با عنوان، “سلامتی برای همه با برنامه‌ی #پزشک_خانواده” است، این برنامه در کشور ما از سال ۱۳۸۱ در بخش روستایی و از سال ۱۳۹۱ به طور رسمی در شهرها شروع شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه یک جامعه به #توسعه_پایدار دسترسی داشته باشد محور اصلی آن انسان سالم است، تعریفی که #سازمان_بهداشت_جهانی در خصوص سلامتی اعلام می‌کند اینست که فردی سالم است که از رفاه جسمی، #روحی، روانی و اجتماعی برخوردار باشد و در کنار آن بیماری و ناتوانی نداشته باشد.

#حقائی با اشاره به اینکه این تعریف ملزم پوشش همگانی سلامت است، گفت: پوشش همگانی یعنی هر فردی که در کره‌ی زمین وجود دارد بدون توجه به سن و جنس هر زمان و هر مکان بتواند از خدمات بهداشتی استانداردی که تعریف می‌شود برخوردار باشد، هدف پوشش همگانی این است که مردم بین سلامتی و برخورداری از حداقل‌های زندگی یک مورد را انتخاب نکند.

وی بیان کرد: یکی از افتخاراتی که در نظام سلامت در دنیا مطرح استض مراقبت‌های اولیه بهداشتی است.

وی با اشاره به شاخص‌های توسعه‌ای که کشورها را با عنوان توسعه یافته یا در حال توسعه از هم جدا می‌کند، خاطر نشان کرد: مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال و مورد بعدی دسترسی به آب آشامیدنی سالم است خوشبختانه کشور ما و به خصوص آذربایجان شرقی در تامین فضای فیزیکی برای خود مراقبت‌های اولیه بهداشتی رتبه‌ی خوبی را دارا می‌باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: حوزه‌ی غذا یکی از مهم ترین بخش‌ها در حوزه‌ی سلامت است حوزه‌ی درمان برای موفقیت خود نیاز به دارو دارد ما برای اینکه بتوانیم بیماری را پیشگیری و تشخیص دهیم نیاز اصلیمان دارو است.

مسلم نجفی ادامه داد: پیشانی اصلی حوزه‌ی درمان بخش دارو است، سال گذشته وزرات بهداشت توانست کمبود دارو در کشور را کاهش دهد اما اکنون نیز کمبود دارو به صورت ایده آل کاهش پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ستون‌هایی که انسان می‌تواند سالم باشد وجود تغذیه سالم است خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید مواد غذایی در حوزه‌ی محصولات کشاورزی خام و محصولات فراوری شده‌ی صنعتی کشور است که اکنون در استان نزدیک یک هزار و صد واحد در حوزه‌ی تولید مواد غذایی، خوراکی و مواد آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند.

نجفی افزود: سال گذشته پنج هزار گواهی بهداشت برای صادرات مواد غذایی به چهل کشور صادر کردیم و جز افتخارات کشور و منطقه است که آذربایجان شرقی توانسته هزاران تن محصولات سلامت محور در حوزه‌ی غذا به خارج از کشور حتی به کشورهای پیشرفته صادر کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: یکی رسالت‌های اصلی رسانه‌ها افزایش آگاهی سواد سلامت مردم است، یکی از راهکارها آگاهی آن‌ها از شیوه‌ی سالم زندگی است برای این کار باید تولید محتوا از سوی ما و پخش و باز نشر از طریق رسانه‌ها انجام گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا