اخبار

درخواست ارائه لیست آسفالت‌ریزی محلات تبریز/ جایگاه نامعلوم کمیته تخصیص در پروژه‌ها

جلسه امروز شورای شهر تبریز با گزارش پروژه‌های عمرانی شهر به پایان رسید.

به گزارش باش،خبر وبه نقل از آناج، حجت الاسلام والمسلمین برگی در سخنان پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تبریز در خصوص بخش شدن باسمنج اظهار داشت: از دهه ۴۰ که برای شهر حریم قائل شده‌اند تبریز که شهر تاریخی است در غربت باقی مانده و شاهد بی‌مهری‌ها بوده است.

وی ادامه داد: امروز تبریز از سه جهت امکان توسعه ندارد و تنها راه توسعه تبریز از شرق بود که می‌توانستیم‌ تبریز را در این ناحیه گسترش دهیم‌ که یک کج سلیقه‌گی و عدم توجه کافی موجب کاهش ۲۱ هزار هکتاری شهر تبریز می‌شود.

رئیس شورای شهر تبریز تاکید کرد: ما بارها گفته‌ایم مخالف بخش شدن باسمنج نیستیم و مشتاق پیشرفت این شهر هستیم اما قرار نیست ما ۲۱ هزار هکتار حریم تبریز را کاهش دهیم تا باسمنج را بخش کنیم.

وی افزود: چگونه است که وزیر سابق با بخش شدن باسمنج مخالفت می‌کند و مردم هر دو شهر هم مخالف هستند اما این کار انجام می‌شود.

حجت الاسلام برگی با اشاره به رایزنی‌ها گفت: با نمایندگان مجلس، نائب رییس مجلس، هیئت دولت و مقامات استانی و کشوری در این باره صحبت کرده‌ام ما در شورای شهر به جد مخالف کاستن از حریم‌ تبریز هستیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

تبریز برای اولین بار با برنامه اداره می‌شود

سپس دستور جلسه اول، گزارش مرکز پژوهش‌ها در دستور کار قرار گرفت که اصغری، رئیس مرکز پژوهش‌‌‌های شورا توضیح داد: هفت نفر از کارکنان شهرداری تبریز به عنوان کادر این مرکز مشغول به فعالیت در مرکز پژوهش‌‌‌های شورا هستند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ پس از ۱۱۲ سال تبریز برای اولین بار دارای برنامه می‌‌شود، ابراز داشت: در تدوین برنامه هیچگونه برون سپاری نداشتیم و با کمک کارشناسان شهرداری، نخبگان و سازمان‌‌‌های مردم نهاد این تدوین انجام شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورا تصریح کرد: ۴ هزار نفر ساعت در شهرداری و ۱۱۰۰نفر ساعت در مرکز پژوهش‌ها برای احکام برنامه و ۵۱ جلسه در مرکز پژوهش‌ها زمان گذاشته شده و اهداف برنامه ۵ساله نوشته شده است.

وی گفت: در تدوین تعرفه عوارض محلی و تفریق بودجه نیز مرکز پژوهش‌ها نقش فعالی دارد و اخیراً کتابخانه الکترونیکی مرکز پژوهش‌ها نیز افتتاح شد.

در ادامه فریدون بابایی اقدم، روح الله رشیدی و علیرضا نوای باغبان بعنوان نمایندگان شورای اسلامی‌شهر در هیئت امنای مرکز پژوهش‌‌‌های شورای اسلامی‌کلانشهر تبریز انتخاب شدند.

بدون اولویت جایی را آسفالت ریزی نکردیم

دستور جلسه بعدی گزارش معاون فنی و عمرانی شهرداری در خصوص وضعیت پروژه‌های فعلی بود که محمدحسین اسحقی در این خصوص اظهار داشت: در پنج ماهه نخست ۱۷۶ مورد مجوز عمرانی صادر شده و ۳۲ درصد پروژه‌ها منجر به قرارداد شده است.

وی ادامه داد: در بودجه امسال ۱۶۰ میلیارد تومان برای آسفالت ریزی اختصاص داده شد و تمام آسفالت ریزی‌ها بر اساس اولویت بوده است و تحت فشار کسی، جایی را آسفالت نکردیم.

فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه نحوه فرمت گزارش‌های شهرداری باید تغییر یابد، گفت: در مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شهرداری بودجه صرفاً عمرانی مطرح می‌شود اما سایر آیتم‌‌‌های بودجه عمرانی مطرح نمی‌شود.

وی ادامه داد: در اواخر شورای پنجم شهرداری نسبت به افتتاح پروژه‌های ناقص اقدام کرد اما امروز همچنان این پروژه‌ها ناقص است، چگونه است در اواخر شورا انرژی مضاعفی برای افتتاح‌ها وجود داشت اما امروز همه تعطیل است.

مناطق محروم، محروم از آسفالت

عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز تصریح کرد: در شهرداری منطقه ۷ که منطقه محروم است ۳ هزار تن آسفالت ریزی شده و در منطقه‌‌‌های برخوردار بیش از ۸ تن آسفالت ریزی شده است.

وی با بیان اینکه پیمانکاران رغبتی برای همکاری با شهرداری ندارند، عنوان کرد: اما مدیران شهرداری در این زمینه می‌توانند راهکاری پیدا کنند که یکی از آنها بهره وری نیروی انسانی و اجرای پروژه به صورت امانی است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی‌شهر تبریز اظهارداشت: میدان آذربایجان سال‌هاست باقی مانده ولی هنوز به حال خود رها شده است. میدان آذربایجان جلوی دید شهروندان است و هر اقدام غلطی شهروندان را بیش از پیش بدبین می‌کند.

هزینه کرد پروژه‌هایی که ناقص افتتاح شده‌اند، مشخص شود

پرویز هادی هم با بیان اینکه وضعیت آسفالت در محلات نارضایتی مردم را در پی دارد، تاکید کرد: لیست آسفالت محلات به مردم ارائه شود تا مردم بدانند به کجا آسفالت داده می‌شود. در برخی مواقع اعضای شورا آسفالت را به عنوان عملکرد خود مطرح کرده‌اند.

هادی تصریح کرد: در کف سازی مجموعه ورزشی باغشمال از طرف شهرداری هزینه شده جایی که در اختیار شهرداری نیست، اما مجموعه‌‌‌های ورزشی خود شهرداری که نیازمند تعمیر و نگهداری است رها شده است.

روح الله دهقان‌نژاد نیز با اشاره به هزینه برخی پروژه‌ها گفت: شهرداری گزارشی از پروژه‌های ناقص که در اواخر شورای قبل افتتاح شده ارائه کند و هزینه کردها نیز مشخص شود.

وی ادامه داد: برخی هزینه‌ها در پروژه‌ها مطرح می‌شود که قابل قبول نیست و باید بررسی شود.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه اساس نحوه اجرا پروژه‌ها باید مشخص شود، عنوان کرد: در خصوص پل ارتش نیز باید مشخص شود مصوبه شورای ترافیک دارد یا خیر.

جایگاه نامعلوم کمیته تخصیص در پروژه‌ها

دستور جلسه بعدی گزارش کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی‌شهر تبریز بود که روح الله رشیدی در این خصوص اظهار داشت: سه جلسه کمیسیون عمران برگزار شده که دو جلسه اول به موضوعات عمرانی اختصاص یافته بود، کمیته کارشناسی کمیسیون در بازدید از پروژه‌ها شاهد پیشرفت ۲۵ درصد پروژه آزادی، شهید فروزنده ۱۶ درصد، شهید فهمیده ۳۰ درصد و ۵ درصد آخر رسالت ۵ بوده است.
وی با بیان اینکه معاونت عمرانی معتقد است بحث مالی پروژه‌های عمرانی در اختیار معاونت عمرانی باشد، گفت: تا خزانه متمرکز اجرا نشود این مشکلات وجود خواهد داشت.
رییس کیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری تصریح کرد: کمیته تخصیص ‌معلوم نیست چگونه فعالیت می‌کند و در شهر‌‌‌های دیگر نیز آیا اینگونه است یاخیر.نظام اولویت بندی پروژه جایگاه مناسبی در شهرداری ندارد که در آن براساس منابع و نیاز‌ها پروژه‌ها اجرا و تکمیل می‌شود
عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز اضافه کرد: معاونت عمرانی معتقد به ۲۵ پروژه تقاطع غیر همسطح در تبریز نیاز است که در تضاد با دیدگاه‌‌‌های جدید ترافیکی است، چرا که این روگذر‌ها موجب افزایش تردد شهروندان می‌شود.
وی یادآور شد: مبالغی که در احداث تقاطع‌ها هزینه می‌شود اگر در زمینه حمل ونقل عمومی‌و یا مبدا هزینه می‌شود می‌توانست نتیجه بهتری داشته باشد.
رشیدی در خصوص پروژه پارک بزرگ هم تاکید کرد: پروژه پارک بزرگ یک پروژه بزرگ ‌است که ابعاد مختلف فرهنگی تفریحی و اجتماعی دارد که در آینده می‌تواند یک دارایی برای شهر باشد اما گزارش‌‌‌های ارایه شده واضح نبود و شورا نیز باید با جدیت این پروژه را پیگیر شود.
عضو شورای اسلامی‌شهر تبریز تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل نیز شاهد فرسایش و اصطکاک هستیم و اجرای یک سرعت گیر، کلی بروکراسی اداری دارد.
وی با بیان اینکه از سازمان ترافیک حل مشکلات ترافیکی را می‌خواهیم اما بودجه را به مناطق داده‌ایم، گفت: طرح جامع مطالعات ترافیکی که به عهده معاونت حمل و نقل بود که هنوز اجرا نشده و باید مشخص شود بدون مطالعات جامع این شهر را چگونه در آینده گسترش خواهند داد.
شروع مجدد فعالیت عمرانی در خط ۳ مترو

در ادامه لایحه دو فوریتی شهرداری در خصوص صدور مجوز جهت اصلاحیه و تخصیص اعتبارات لازم‌ جهت تکمیل مطالعات و اصلاح خط سه قطار شهری تبریز و حومه در صحن علنی شورا مطرح و بررسی شد که نوای باغبان در این خصوص گفت: خط سه کوتاه ترین خط مترو تبریز است که از شمال به جنوب است، ما در شمال به جنوب با مشکل ترافیکی روبرو هستیم که باید هرچه سریعتر اجرایی شود.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سال آینده از بودجه دولتی استفاده کنیم امسال باید عملیاتی شود که خط یکی نیز کم کم از خط بودجه دولت خارج خواهد شد که این خط باید جایگزین شود.

بابایی اقدم با بیان اینکه از اقدامات انجام‌ شده در مترو قدردانی می‌کنیم، عنوان کرد: شورا مترو را موظف کند شفت خروجی در حیدر آباد اجرا شود.

محمد حسن اسوتچی هم با اشاره به اینکه خط شمال به جنوب از جهات مختلف مهم است، اظهار داشت: در گذشته نیز در مسیر گشایی‌ها نیز اهمیت بالایی داشت، با توجه به تجربیات در احداث خطوط مترو این موضوع مطرح شد که خط یک قرار بود تا آخر سال ۹۹ به اتمام برسد اما هنوز خط یک پس از افتتاح توسط رییس جمهور سابق کامل افتتاح نشده است.

وی تصریح کرد: ایستگاه ۹ و ۱۰ چندین مدت است افتتاح شده اما هنوز سکوبان ما با سرما مواجه است و سرویس بهداشتی نیز تکمیل نشده است سرویس بهداشتی که به تحریم‌ها بستگی ندارد که بگوییم نمی‌دهند!

عضو شورای شهر تبریز افزود: اگر هزینه‌های میلیاردی برای ما حساس شده است جان انسان‌ها نیز اهمیت داشته باشد. هزار میلیارد بودجه هزینه شده اما نیروی انسانی ما با مشکل نبود سرویس بهداشتی مواجه است.

رشیدی نیز در این خصوص گفت: اورهال دستگاه‌ها شاید یک سال طول بکشد عجله‌ای شروع به اجرا نکنیم و تا زمان اورهال موضوع از نظرات مختلف بررسی شود و سپس اقدام به اجرا و تصویب کنیم.

وی ادامه داد: اگر برای خط ۳ بودجه تعیین می‌شود به این معنی نیست که به خط ۱ و ۲ توجه نشود.

حجت الاسلام برگی با اشاره به اهمیت اتمام مترو گفت: لازم است پروژه مترو در زمان مقرر به اتمام برسد، اگر خط ۳ را شروع می‌کنیم که از منطقه محروم است باید به صورت جهادی اجرا شود تا شرمنده شهروندان نباشیم.

لایحه شهرداری تبریز در خصوص صدور مجوز جهت اصلاحیه و تخصیص اعتبارات لازم‌ جهت تکمیل مطالعات و اصلاح خط سه قطار شهری به تصویب اعضای شورای اسلامی‌شهر رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا