اخبار

خیز صنعت داروسازی آذربایجان‌شرقی برای رشد سه برابری صادرات

آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نشان می دهد که داروسازان آذربایجان شرقی در سال گذشته تنها موفق به صادرات پنج میلیارد تومان شده بودند که این رقم در سالجاری نزدیک به سه برابر افزایش خواهد داشت.

واحدهای داروسازی آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال در شرایطی به صادرات ۳۱۲ هزار دلاری محصولات خود به کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا دست یافته اند، که بدون شک این رقم در صورت برداشته شدن تحریم های نامشروع آمریکا و هم پیمانانش، به سهولت می تواند به بیش از ۱۰ برابر افزایش یابد.

در واقع آذربایجان شرقی با داشتن سه شرکت معتبر داروسازی، به عنوان دومین قطب تولید داروی کشور بعد از تهران، محسوب می شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در قالب همجواری با قفقاز و دروازه ورود به بازارهای اوراسیا و اروپا، ظرفیت های بی مانندی برای نقش آفرینی در جهش صادراتی ایران در همه زمینه ها، از جمله محصولات دارویی دارد.

در واقع آذربایجان شرقی با داشتن سه شرکت معتبر داروسازی، به عنوان دومین قطب تولید داروی کشور بعد از تهران، محسوب می شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در قالب همجواری با قفقاز و دروازه ورود به بازارهای اوراسیا و اروپا، ظرفیت های بی مانندی برای نقش آفرینی در جهش صادراتی ایران در همه زمینه ها، از جمله محصولات دارویی دارد.

در تبیین اهمیت صنایع داروسازی آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که داروسازی «شهید قاضی» تبریز، تامین کننده ۶۰ درصد نیاز کشور به فرآورده های تزریقی است، ضمن اینکه ۲۰ درصد از محصولات دارویی کشور به صورت انحصاری در این مجموعه تولید می شود؛ شرکت داروسازی «زهراوی» نیز به عنوان شرکت پیشگام در تولید داروهای مکمل در ایران و داروهای کپسول نرم، ضمن تولید داروهای مکمل در مسیر تکمیل سبد داروهای جدید بیماران نفرولوژی –دیالیزی و پیوند اعضا و تولید داروهای بیوتکنولوژی و محصولات دارویی فوق تخصص و ارزشمند گام بر می دارد، به نحوی که بسیاری از پروژه‌های مطالعاتی این شرکت داروهایی ست که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

محصولات شرکت داروسازی زهراوی به ۲۰ کشور جهان از جنوب شرق آسیا، آفریقا و کشورهای همسایه ایران صادر می شود، ضمن اینکه داروهای «سل سیت»، «ایمینورال»، «کوگرافت»، «کوپامر» و «رواکرتان»،اقلام یارانه ای و استراتژیک تولیدی در این شرکت هستند.

شرکت داروسازی دانا نیز با بیش از ۲ دهه سابقه فعالیت به عنوان تولیدکننده دارو، آنتی بیوتیک و برخی از تجهیزات مورد نیاز در حوزه پزشکی، جایگاه ویژه ای در صنعت داروی ایران دارد و با تولید انواع قرص، کپسول آنتی بیوتیک و سوسپانسیون ها، قادر به تامین ۸۰ درصد نیاز کشور در حوزه مواد اولیه دارویی است.

بررسی اجمالی ظرفیت های صنایع داروسازی آذربایجان شرقی، بر قابلیت بالای آن در صادرات کالای راهبردی دارو در کنار تامین نیاز داخلی دلالت دارد، موقعیتی که مسوولیت نهادهای مسوول را در حمایت از این صنعت حیات بخش در شرایط تحریم های نامشروع غرب علیه کشورمان دوچندان می کند.

ناگفته نماند که در شرایط اقتصادی ویژه حاکم بر کشور، صنایع داروسازی آذربایجان شرقی نیز همچون دیگر حوزه صنعت و تولید با مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی، تامین ارز برای واردات ماده اولیه و نیز گشایش اعتبار برای مراودات مالی در بازارهای بین المللی مواجه هستند که بخش عمده ای از آنها با تمرکززدایی در فعالیت های مرتبط و تفویض اختیار وزارتخانه های مربوط به دستگاه های استانی قابل رفع است.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی
تاکید بر حل مشکلات واحدهای داروساز آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی بر پیگیری مشکلات مربوط به ۵ واحد بزرگ داروسازی استان تاکید کرد.

محمدرضا پورمحمدی گفت: صنعت داروسازی آذربایجان شرقی به عنوان صنایع پیشران، آن چنان که باید توسعه نیافته است.

وی پیگیری جدی اخذ مجوز یا تفویض اختیار از وزارت بهداشت و درمان و حل مشکلات مربوط به مجوزهای زیست محیطی به عنوان مشکلات مبتلابه ۵ واحد بزرگ داروسازی استان را ضروری خواند.

استاندار آذربایجان شرقی بر تسهیل زمینه فعالیت، توسعه و صادرات واحدهای داروسازی استان از سوی دستگاه‌های مسئول تأکید کرد و گفت: داروسازی از صنایع ارزآور بوده و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی محور توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است، ضرورت دارد زمینه صادرات محصولات دارویی به این کشورها بیش از پیش فراهم شود.

تبریز از قطب های صنعت داروسازی ایران است

بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی و رییس مرکز رشد و فناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به ایرنا گفت: رشته ‌ی داروسازی تنها یک شغل نیست، بلکه حرفه ‌ای است که به دانش و مهارت نیازمند است، زیرا این حرفه با حوزه‌ های متعددی از جمله مشکلات مردم، بیماری ‌ها و حتی وضعیت اجتماعی ارتباط دارد.

دکتر محمدرضا سیاهی با بیان اینکه اصلی ترین نقش دارو ساز حفظ و ارتقا سلامت مردم با اطمینان از اثر بخشی، ایمنی و سلامت است، افزود: داروسازی در چرخه سلامت یکی از پراهمیت ترین وظایف حیاتی را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: تولید فرآورده‌ های دارویی مستلزم بررسی و اطمینان از کیفیت و سلامتی و اثربخشی و عدم ایجاد عوارض جانبی آن است.

وی با اشاره به اینکه تبریز با چندین شرکت داروسازی به عنوان قطب داروسازی کشور مطرح است، اظهار کرد: آذربایجان شرقی در زمینه تولید دارو نقش برجسته و مهمی در کشور دارد.

بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی ادامه داد: صنایع دارویی تبریز دارای بالاترین استاندارد بوده و برخی داروهای کمیاب در کشور توسط شرکت ‌های داروسازی استان هم پای شرکت ‌های خارجی تولید می شود.

دکتر سیاهی در خصوص مشکلات و موانع موجود در صادرات دارویی گفت: تحریم ها همانطور که بر واردات سایه افکنده، بر صادرات نیز تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه از جمله موانع موجود بر سر راه صادرات می توان به موانع موجود در انتقال ارز اشاره کرد، افزود: تحریم ها همچنین باعث شده در برخی موارد در تامین مواد اولیه نیز با مشکلاتی روبرو شویم.

بازرس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی اظهار کرد: با وجود تمامی موانع، برخی از داروهای تولیدی در داخل استان به کشورهای مختلف از جمله سوریه، آمریکای لاتین، عراق، افغانستان،ترکیه، جمهوری آذربایجان صادر می شود. با وجود تمامی موانع، برخی از داروهای تولیدی در داخل استان به کشورهای مختلف از جمله سوریه، آمریکای لاتین، عراق، افغانستان،ترکیه، جمهوری آذربایجان صادر می شود.

وی گفت: یکی از الزامات صادرات دارو این است که داروی مورد نظر باید در کشور وارد کننده به صورت رسمی ثبت و اجازه توزیع دریافت کند که خوشبختانه داروسازان ما توانسته اند مجوز های لازم را دریافت کنند.

دکتر سیاهی ادامه داد: صادرات برخی از داروها نیز چون به صورت مستمر و پایدار انجام نمی شود، به عنوان صادرات غیررسمی بوده و در شاخص عملکرد ثبت نمی شود.

صادرات داور به کشورهای آسیایی و آفریقا

مدیر کارخانه و عضو هیات مدیره شرکت داروسازی زهراوی تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این شرکت با هدف تامین نیازهای دارویی کشور در بالاترین کیفیت و نیز گشودن بازارهای صادراتی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در خطوط تولید و فرمولاسیون محصولات و نیز کنترل فرایندهای تولید مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، هم اکنون جزو پنج شرکت مهم داروسازی کشور است.

دکتر فرهاد کیافر با بیان اینکه این شرکت در حوزه های تخصصی بیشتر فعال است، افزود: کپسول های نرم، داروهای مورد استفاده در پیوند اعضا، دیالیز، فراورده های بیوتکنولوژی و سرنگ آماده تزریق کوپامر برای بیماران «ام.اس» از جمله تولیدات داروسازی زهراوی است.

وی ادامه داد: فراورده های دارویی این شرکت در دوزهای مختلف در اشکال کپسول نرم، قرص، آمپول، کپسول سخت ژلاتینی و سرنگ آماده تزریق است و هم اکنون بیش از ۱۰۰ محصول شرکت مطابق با اصول «جی.ام.پی» تولید و به بازار عرضه می شود تا پاسخگوی نیازهای داخلی و خارجی باشد.

دکتر کیافر با بیان اینکه داروسازی زهراوی توانسته از سال ۱۳۸۴ با شرکت «روشه» سوییس که از جمله سه شرکت برتر دنیاست، برای تولید دارو همکاری کند، اظهار کرد: داروی «سل سپت» جهت پیشگیری از رد پیوند در بیماران پیوندی و داروی «روآکوتان» به منظور درمان آکنه تحت لیسانس شرکت سوییسی در داروسازی زهراوی تولید و به بازار عرضه می شود که تمامی مواد اولیه، سایت، تجهیزات و داروی ساخته شده مطابق با الزام های شرکت «روشه» می باشد. داروی «سل سپت» جهت پیشگیری از رد پیوند در بیماران پیوندی و داروی «روآکوتان» به منظور درمان آکنه تحت لیسانس شرکت سوییسی در داروسازی زهراوی تولید و به بازار عرضه می شود که تمامی مواد اولیه، سایت، تجهیزات و داروی ساخته شده مطابق با الزام های شرکت «روشه» می باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زهراوی از مهم ترین تامین کنندگان داروهای پیوند اعضا در کشور به شمار می رود، ادامه داد: همچنین داروهای پیوند و دیالیز مانند مانند کپسول «کوگرافت» (تاکرولیموس)، کپسول های نرم «ایمینورال»(سیکلوسپورین) و کپسول نرم «کلیستریول» نیز توسط داروسازی زهراوی تولید و عرضه می شود.

مدیر کارخانه داروسازی زهراوی گفت: موفقیت در صادرات محصولات تولیدی و جلب اعتماد شرکت های معتبر بین المللی برای انجام پروژه های مشترک و تولید تحت لیسانس محصولات آنان نشانگر عزم راسخ شرکت داروسازی زهراوی برای حرکت به سوی توسعه پایدار است.
وی اظهار کرد: داروسازی زهراوی تولید کننده داروهای کپسول نرم در ایران و خاورمیانه بوده و در حال حاضر نیز بزرگ ترین تولید کننده داروهای ژل در منطقه می باشد.

دکتر کیافر با بیان اینکه صادرات در حوزه دارو پیچیدگی های بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: مساله مهم در صادرات دارویی، ثبت کامل پرونده دارو از جمله تمامی مستندات تولید دارو، آنالیز های مرتبط، مطالعات آزمایشگاهی حیوانی و انسانی در وزارت بهداشت کشور هدف صادراتی است که پس از ثبت مقامات وزارت بهداشت کشور مقصد از کارخانه و مراحل تولید بازدید بعما می آورند تا تاییدیه صادر شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استانداردهای تولید دارویی در این شرکت بالاست، توانسته ایم برای صادرات حدود ۲۰ قلم محصول این شرکت از وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان مجوز صادرات دریافت کنیم.

عضو هیات مدیره داورسازی زهراوی گفت: محصول پیوندی تولیدی این شرکت به سوریه صادر می شود و همچنین به کشورهای عراق ، ارمنستان و افغانستان نیز به صورت مستمر صادرات دارو انجام می دهیم.

وی ادامه داد: در آفریقا نیز به کشور اوگاندا صادرات دارویی داریم .

دکتر کیافر گفت: در چند سال اخیر به دلیل کمبود مواد اولیه در کشور، مجوز صادرات از سوی وزارت بهداشت کمتر صادر می شد و فقط زمانی که ثابت کنیم نیاز کشور را می توانیم مرتفع کنیم، مجوز صادرات دریافت می کنیم.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز دولتی برای تامین مواد اولیه دارو بسیار پر اهمیت است، گفت: اگر با ارز آزاد مواد اولیه داروهای تخصصی را وارد کنیم، هزینه تمام شده تولید دارو افزایش می یابد و بیمار نخواهد توانست هزینه های دارو را بپردازد.

صادرات بیش از ۳۰۰ هزار دلاری داروسازان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به مسائل و مشکلات صنعت داروسازی استان، گفت: عدم تخصیص ارز، مقررات سازمان‌ها، مشکلات گمرکی و بانکی، کمبود نقدینگی و تأمین مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلات این صنعت است.

امین زاده افزود: در آذربایجان شرقی ۵ واحد بزرگ داروسازی وجود دارد که ۴۵۰۰ تن دارو تولید می کنند و برای هزار و ۸۷۷ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: استان ما ۱۵ درصد نیاز دارویی کشور را تامین می کند و در شش ماهه اول امسال ۳۱۲ هزار دلار صادرات از این واحدها انجام گرفته است.

دکتر حسن آقاجانی، مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نباید از توان صادرات دارویی غافل شد

مدیر نظارت بر دارو و مواد اعتیادآور دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: اگر چه اولویت فعلی ما تامین نیازهای داخلی است اما از توان صادراتی واحدهای استان نباید غافل شد.

حسن آقاجانی اضافه کرد: البته مشکلات نقل و انتقال مالی مانع اصلی بر سرراه صادرات است، چون برگشت پول به کشور از خریداران با تحریم های موجود تقریبا ممکن نیست.

دکتر محبوب نعمتی، معاون پیشین غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اینکه سال گذشته فقط پنج میلیارد تومان صادرات قانونی دارو از استان به کشورهای همسایه انجام شد، تاکید کرد: به طور قطع این میزان صادرات با توان واقعی ما فاصله فاحشی دارد .
وی افزود: لازم است زمینه مساعدی برای فعالیت صادرکنندگان ایجاد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به ظرفیت های علمی – پژوهشی این مرکز دانشگاهی برای کمک به توسعه صادرات صنایع دارویی آذربایجان شرقی اظهار کرد: دانشکده داروسازی تبریز یکی از قدیمی ترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور است و از لحاظ دانش فنی کمبودی نداریم.

سبحانی ادامه داد: نیاز اصلی، اصلاح ساختار صنعت دارو است که تاب‌ آوری ما را در شرایط سخت تحریم افزایش می‌دهد و با ایجاد امکان ارسال دارو ، قیمت تمام شده محصولات در داخل نیز کمتر شود.ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا