اخبار

خسارت ۱۱۵ میلیارد تومانی کرونا به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: کرونا ۱۱۵ میلیارد تومان به میراث فرهنگی،صنایع دستی، گردشگری استان خسارت وارد کرده است.

جلیل جباری امروز ۹ بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شیوع کرونا سبب کاهش ۹۲.۷ درصدی اقامت در مراکز اقامتی استان شده که یک ضربه جدی به پیکره گردشگری محسوب می شود، گفت: شیوع کرونا ۱۱۵ میلیارد تومان به میراث فرهنگی،صنایع دستی، گردشگری استان خسارت وارد کرده است.

وی بااشاره به مسافران ورودی به استان افزود: مسافران ورودی به استان در سال ۹۲، ۵۴۵ هزار نفر بود که این میزان در سال ۹۸، به ۲ میلیون و ۳۵۲ نفر رسید.

جباری با اشاره به اینکه ظرفیت اقامتی در استان ۵۳۹۵ تخت است، تصریح کرد: با بهره برداری از پروژه های در دست افتتاح ۶۸ درصد به ظرفیت اقامتی استان اضافه می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بااشاره به دستاوردهای گردشگری استان افزود: برگزاری جشنواره های استانی و شهرستانی با معرفی رویکرد های گردشگری استان در دستور کار اداره کل است که در دوران پساکرونا علاوه بر برگزاری سومین جشنواره ملی گردشگری، درشهرستانها نیز متناسب با رویکرد تاریخی و فرهنگی هر شهرستان جشنواره های محلی برگزار می شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی در این حوزه تصریح کرد: هدفگذاری امسال برای ایجاد فرصت شغلی ۱۷۷۱ نفر بود که تاکنون برای ۱۵۵۸ نفر این فرصت شغلی ایجاد شده است.

جباری با بیان اینکه در سال جاری با کاهش ۷۶ درصدی، بیش از ۹۵ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی استان بازدید کردند، افزود: در راستای راه اندازی موزه های جدید در استان ایجاد موزه مفاخر در بوکان در دست اقدام است که امید است تا پایان سال به اتمام برسد،همچنین اقدامات اولیه راه اندازی موزه علم و تکنولوژی در دانشگاه ارومیه انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ادامه داد: طرح راه اندازی موزه صلح سردشت مصوب شده که برای راه اندازی موزه منتظر تامین اعتبار هستیم وهمچنین موزه بوکان و میاندوآب نیز از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

وی با اشاره به حفاری های غیر مجاز تصریح کرد: طی سال جاری ۵۶۱۴ مورد سرکشی و بازدید از اماکن و بناهای تاریخی ثبت شده که ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد و در این راستا ۶۴ نفر از سودجویان در قالب ۲۴ پرونده دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

جباری با اشاره به اینکه ایجاد خانه خلاق صنایع دستی در استان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در راستای حمایت از فعالان صنایع دستی ۵٠٠ بسته حمایتی پرداخت شده همچنین برقراری بیمه هنرمندان وآموزش شاغلین صنایع دستی و برپایی کارگاه آموزش از جمله تراش سنگ قیمتی ونیمه قیمتی، سفال، گلیم، نگارگری نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به احیای بناهای پادگان ارومیه بعد از تعیین کاربری ها و تبدیل به باغ موزه تصریح کرد: در این راستا مطالعات تک تک ۱۵ بنای موجود در محوطه در حال انجام است و مرمت ۴ بنا نیز آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه پروژه مجموعه شمس خوی با اعتبار مصوب ۲۰ میلیارد تومان در ۳۵۰۰ متر مربع شروع و عملیات فنداسیون مجتمع ۵۰ درصد پیشرفت دارد ، افزود: اتمام عملیات منوط به تامین اعتبار است.

جباری ادامه داد: احیای جداره های بافت تاریخی شهر با محوریت خیابان امام ارومیه از دیگر پروژه های در حال اجرا است همچنین احیای مسجد جامع ارومیه و ساماندهی حجرات ان در ضلع شرقی مسجد نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امسال ثبت ۵ شی تاریخی در دستور کار است که با ثبت این ۵ مورد اشیا تاریخی ثبت شده ملی استان به ۸۹ مورد می رسد،افزود: ۸ مورد پرونده آثار طبیعی نیز جهت ثبت ارسال شده که از این تعداد ۲ مورد ابشار و چشمه قطعی شده است.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا