اخبار

نسنال اینترست: خرید جت سوخو 35 روسی ریسک حمله به ایران را بالا می برد

سوخو-35 روسی یک هواپیمای برتر هوایی با فلسفه طراحی متمایز و مناسب برای شکار سکوهای دشمن است. در صورت رسیدن به این هدف، سوخو-35 می تواند به راحتی از اف-35 پیشی بگیرد و مانور دهد.

فضای ایران در حال خطرناک تر شدن است

در حالی که خرید سوخو-35 از سوی تهران به تنهایی موازنه نظامی خاورمیانه را زیر و رو نمی کند، اما قطعا حریم هوایی ایران را به مکانی خطرناک تر برای پرنده های مهاجم تبدیل خواهد کرد. این تغییر بالقوه به موازنه نظامی #ایران و کشورهای عربی خلیج فارس و همچنین کارت حمله پیشگیرانه اسراییل مربوط می شود.

به جز اسراییل، متحدان واشنگتن در خاورمیانه از هواپیماهای تاکتیکی رادارگریز نسل پنجم استفاده نمی کنند. هیچ متخصصی نمی تواند ادعای برتری مطلق به نفع هواپیماهای نسل 4 و 4.5 غربی در برابر سوخو-35 داشته باشد. این محاسبات نظامی البته به خودی خود یک مشکل است، زیرا درست مانند نیروهای مسلح #ایالات_متحده، متحدان واشنگتن در منطقه تاکنون بدون برخورداری از برتری فناوری دفاعی بلامنازع، وارد هیچ درگیری مسلحانه ای نشده اند.

نشنال اینترست سپس با اشاره به برتری برخی ویژگی های هواپیمای رادارگریز اف-35 آمریکا در برابر #سوخو-35 روسی، نوشت: به طور کلی، می توان فرض کرد که اف-35 ها در یک نبرد احتمالی با سوخو-35 اولین مشت را در یک دوئل قابل پیش بینی فرود خواهد آورد. با این وجود، دو عامل مهم این ارزیابی خوش بینانه را به چالش می کشند.

نخست: در یک سناریوی حمله پیشگیرانه فرضی، اسراییل شانس بسیار محدودی برای اعزام ماموریت های جستجو و نجات جنگی در خاک متخاصم ایران خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به ضرورت های نظامی-ژئواستراتژیک، هواپیماهای اسراییلی وقت زیادی برای انجام ماموریت و بازگشت به خانه را نخواهند داشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال تک تک خلبانان اسراییلی برای به دست آوردن اهرم سیاسی خواهد بود. نبرد هوایی یک مبارزه در قفس نیست که در آن دو ورزشکار، با دیگر شرایط ثابت، در یک هشت ضلعی جدا با هم مبارزه کنند.

در صورت اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران، اف-35 های اسراییل باید در اعماق حریم هوایی ایران که تحت حفاظت شبکه‌ای از دفاع لایه‌ای و همچنین جنگنده‌های سوخو-35 هستند،عمل کنند. بر کسی پوشیده نیست که #سپاه_پاسداران مدت هاست به دنبال سامانه دفاع هوایی راهبردی اس-400 روسیه بوده است. با توجه به وابستگی شدید روسیه به پهپادها و موشک های ایرانی، تهران ممکن است علاوه بر هواپیماهای پیشرفته، به تامین قرارداد اس-400 نیز نزدیک باشد. در حالی که این ترکیب کشنده گزینه حمله پیشگیرانه را غیرممکن نمی کند، به طور قطع ارزیابی ریسک را تغییر می دهد. /عصر ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا