اخبار

حمایت شی جین‌پینگ از ادامه گفت‌وگوهای میان تهران و ریاض

رئیس جمهور چین در یک تماس تلفنی با ولیعهد سعودی از گفت‌وگوهای جاری میان تهران و ریاض در پی حصول توافق عادی‌سازی روابط میان دو کشور حمایت کرد.

به نقل از شبکه سی‌سی‌ تی‌وی، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه بحث و رایزنی کردند.

رئیس جمهور چین در صحبت‌های خود از گفت‌وگوهای جاری میان تهران و ریاض و توافق به دست آمده برای عادی‌سازی روابط میان #ایران و #عربستان اعلام حمایت کرد.

همچنین بنابر گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (SPA)، #بن_سلمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از ابتکار #چین برای حمایت از آنچه “تلاش ها برای توسعه حسن همجواری” میان عربستان سعودی و ایران خواند، ابراز قدردانی کرد.

دو طرف علاوه‌ بر این، بر اهمیت #روابط_استراتژیک بین عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده #نفت در جهان به شمار می‌آید و چین، به‌ عنوان شریک اصلی تجاری کشورهای #خلیج_فارس تاکید کردند.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در #پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند که ظرف حداکثر دو ماه روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگو ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و استقبال از بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان تاکید کرد. /ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا