اخبار

حقوق و آزادی و رفاه مردم نادیده گرفته می شود مردم به جای مهاجرت از کشور فرار می کنند

سعید شمس: سیدمحمدعلی ایازی قرآن‌پژوه و استاد دانشکدهٔ حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید: اگر بخواهیم آرمان‌های انقلاب ۵۷ را بررسی کنیم، یکی از راه‌ها این است که شعار‌های اصلی را بررسی کنیم. یعنی شعار‌های نظام بیانگر آرمان‌هایی است که با حکومت پهلوی مبارزه کرده و انقلاب کردند. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، در میان مردم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» شعار اصلی انقلابیون و جامعه بود. حالا با بررسی این سه شعار می‌توانیم به تشخیصی صحیح و واقع بینانه از سرنوشت آرمان‌های انقلاب برسیم.

او می‌گوید: آزادی به این معنی است که حکومت باید اراده و رای مردم را جدی بگیرد و از آنجایی که انتخابات دوران پهلوی انتخابات فرمایشی بود و مردم لاجرم باید به افراد تعیین‌شده از سوی سلطنت راًی می‌دادند، روندی پیش آمده بود که منجر به انتخابات «بله‌قربان‌گو‌»ها می‌شد. طبیعی بود وقتی شرایط این باشد، مردمی که می‌خواستند #اعتراض کنند و بیانیه بنویسند هم محدود می‌شدند و در کنار سانسور، شکنجه و #زندان را متحمل می‌شدند. به همین دلیل #مردم تصمیم به #انقلاب گرفتند تا حق بیان و تعیین سرنوشت از طریق #انتخابات آزاد را داشته باشند.

قبل از انقلاب وابستگی به غرب خطا بود و الان هم وابستگی به شرق استقلال را زیر سوال می‌برد

او می‌گوید: دومین مطالبه و دغدغه مردم «استقلال» بود. #استقلال به این معنی که با هیچ کشوری جدل و دعوا نداریم، اما خودمان باید تصمیم‌گیرنده باشیم و کشور‌های دیگر اجازه و فرصت دخالت نداشته باشند. قبل از انقلاب وابستگی به #غرب خطا بود و الان هم وابستگی به شرق خلاف است زیرا استقلال را زیر سوال می‌برد. در حقیقت این سوال پیش می‌آید که این چه استقلالی است که فقط به شرق توجه می‌شود و با کل جهان رابطه برقرار نمی‌شود؟ یعنی نگاه ۱۰۰ درصدی به شرق، استقلال را زیر سوال می‌برد. درباره اسلامیت هم به صراحت آمده است که قوانین، احکام و همچنین رفتار‌ها باید بر اساس باید‌ها و نباید‌های اسلام باشد. نه اینکه رفتار و تصمیم‌ها با نظر و برداشت یک گروه خاص از تاًکیدات اسلام باشد.

ایازی می‌گوید: اوضاع به قدری بد است که دیگر به جای مهاجرت، باید بگوییم مردم برای رسیدن به آرامش از کشور «فرار» می‌کنند. اصلاً به همین دلیل است که خیلی از کشورهای دنیا، بنا را برای ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی گذاشته‌اند. در واقع بدخواهان خارجی بی‌توجهی به مردم را ابزاری برای تهدید و تحدید ایران می‌دانند. /رویداد24

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا