اخبار

حساسیت ‌مردم درخصوص کرونا نباید از بین برود

حساسیت ‌مردم درخصوص کرونا نباید از بین برودسهراب حیدری روز چهارشنبه در جلسه ستاد کنترل و مبارزه با بیماری کرونا در میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون شاهد پیک دوم بیماری هستیم و تعداد مبتلایان و بیماران بدحال نسبت به ماه قبل و همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این شهرستان در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه بخش ایزوله تنفسی و ICU بیمارستان عباسی میاندوآب با ظرفیت پر فعالیت‌ می‌کند، بیان کرد: در قبال افزایش بیماری کرونا، مردم شهرستان در این تصور هستند که کرونا تمام شده، در حالی‌که بیماری با شدت بیشتری افراد را مبتلا می‌کند و از سوی دیگر تداوم روند بی‌خیالی مردم زحمت های چهار ماهه کادر پزشکی را به هدر می‌دهد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب با بیان اینکه همچنین این روند کادر درمانی را خسته می‌کند، گفت: در کنار این شرایط، برخی‌ها در خانه‌باغ‌ها به برگزاری مراسم عروسی اقدام می‌کنند و با تجمع ۵۰۰ نفر یا بیشتر به نامطلوب شدن وضعیت دامن زده و روند کنترل یا مهار بیماری را سخت می‌کنند.
حیدری با بیان اینکه ۸۰ درصد ناقلان کرونا بی‌علامت هستند، گفت: وقتی ۳۰۰ نفر در یک مکان تجمع می‌کنند به احتمال اینکه تعداد افراد زیادی آلوده به ویروس باشد، خیلی زیاد است و باید مردم بیشتر مراقبت کنند تا دیگر اعضای خانواده خود که مسن یا بیماری زمینه‌ای دارند، مبتلا نشوند.
وی با اشاره به وظیفه سنگین رسانه‌ها در برابر آگاهی‌ بخشی جامعه، ادامه داد: به‌عنوان خادم حوزه سلامت از مردم و شهروندان می‌خواهم که به هیچ وجه به برگزاری مجلس ترحیم و یا عروسی اقدام نکنند و با این کارهای موجب بروز مشکلات سلامتی برای بستگان و همنوعان خود نشوند.
وی با اشاره به اینکه براساس تحلیل‌ها تاکنون ۴۰ درصد افراد جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند، اظهار داشت: همچنین ۸۰ درصد مبتلایان که بدون علایم بودند، طبق نظریه‌ها اگر دوباره مبتلا شوند، وضعیت بدی خواهند داشت و میزان مرگ و میر در این افراد افزایش می‌یابد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب با اشاره به الزام استفاده از ماسک توسط بهداشت جهانی اضافه کرد: هنوز هم در برخی اداره‌ها از ماسک استفاده نمی‌شود و باید همگان جهت ارزش دادن به سلامتی خود باید به قوانین تمکین کنند.
حیدری گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تنها آزمایش گرفته شده از حلق و بینی برای تشخیص کرونا موثر است و از این‌رو باید همه نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه از طریق بلندگوهای مساجد و نیز با استفاده از یک دستگاه آمبولانس در سطح شهر نسبت به رعایت موازین بهداشتی هشدارهای لازم داده می‌شود، بیان کرد: برخی تالارها که مقرر بود با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت ‌کنند، گاهی افراد زیادی در آنها تجمع دارند که در صورت تداوم با آنها نیز برخورد می‌شود.
وی اضافه کرد: ساماندهی معتادان متجاهر، تشدید نظارت‌ها بر رستوران‌ها، نظارت بر برخی اداره‌ها برای الزام بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌های تابعه آنها مثل کارگاه‌های شهرداری توسط نهاد شهرداری از دیگر اقداماتی است که باید اجرا شود.
وی همچنین از راه‌اندازی پلیس کرونا در میاندوآب خبر داد و گفت: پلیس کرونا با تجهیز یک دستگاه خودرو با آرم ستاد مبارزه با کرونا با همکاری نهادهای مختلف از جمله اداره صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات، شبکه بهداشت و درمان و شهرداری راه‌اندازی می‌شود تا روزانه در ۲ نوبت صبح و عصر از مکان‌هایی که با هرگونه اقدام خود، عامل تشدید بیماری هستند نظارت کند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب با اشاره به قرار گرفتن در فصل گرما و احتمال شیوع برخی بیماری‌های واگیردار مثل التور یا وبا گفت: با توجه به گرم شدن هوا، بحث التور و بیماری‌های منتقله از آب در کنار کرونا حوزه بهداشت و درمان را بسیار نگران کرده است و باید در برابر این بیماری‌ها نیز مراقبت‌ها و تمهیدات جدی اندیشیده شود.
وی افزود: رعایت بهداشت فردی، خودمراقبتی، و بالا بردن سطح آگاهی مردم در خصوص مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر می‌تواند تاثیرات بسیاری مفیدی در جامعه داشته باشد.
سرپرست فرمانداری میاندوآب نیز در این جلسه گفت: تنها یکبار ابتلا به کرونا مصونیت به بار نمی‌آورد و هر گونه تصور در این زمینه اشتباه است.
حسام شیرازه‌محبت افزود: برگزاری مراسم عروسی در خانه باغ‌ها یا سیلوها به هیچ وجه مجاز نبوده و در برخورد با آنها نباید مماشات شود.
وی بیان کرد: همچنین در بوستان‌های شهر مردم نباید تجمع و اتراق کنند و شهرداری در این زمینه زمان آبیاری را به زمان تجمعات مردم تغییر دهد.
وی با بیان اینکه واحدهای صنفی و اداره‌ها باید از ماسک استفاده کنند، افزود: در بازدیدی که از اصناف سطح شهر داشتم این مهم را رعایت نمی‌کنند و باید اتاق اصناف، صنوف را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ملزم کند.
وی بیان کرد: نانوایی‌ها به رعایت اصول بهداشتی اهمیت دهند و در غیر اینصورت بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای از فعالیت واحد متخلف جلوگیری خواهد شد .
سرپرست فرمانداری میاندوآب همچنین تاکید کرد: بخشداران و دهیاران در سطح روستاها مردم را نسبت به عدم برگزاری هرگونه مراسم عروسی و ترحیم آگاهی دهند و شهرداری‌ رانندگان تاکسی را به رعایت قوانین بهداشتی و سوار کردن ۲ نفر در صندلی عقب متقاعد کند.
وی بیان کرد: در برخی مراکز بازی‌های رایانه‌ای نسبت به فاصله‌گذاری اجتماعی کم‌توجهی می‌شود و در صورت عدم رعایت این مهم و عدم پذیرش کودکان با حداقل ظرفیت، از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.
شیرازه محبت با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازارهای دواب گفت: اسنادی مبنی بر عدم رعایت اصول بهداشتی در میادین دواب وجود دارد که باید در برابر عدم تمکین از فعالیت آنها جلوگیری شود و نباید به خاطر منافع چند نفر، سلامت عموم مردم به خطر بیفتد.
وی همچنین با انتقاد از وضعیت نامناسب خیابان شریعتی میاندوآب درپی سد معبر توسط دست فروشان بیان کرد: باید با همکاری شهرداری و عوامل انتظامی معضل این خیابان که نارضایتی شهروندان را نیز ایجاد کرده، با جمع‌آوری بساط دست فروشی ساماندهی شود.
میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا