اخبار

جریان تکفیری در منطقه قفقاز در حال ریشه دواندن است

حجت الاسلام نظری روز شنبه در نشست تبیینی «در کمین صلح» در تبریز با بیان اینکه شیعه زدایی و ترویج تکفیر در قفقاز یک توهم نیست، گفت: برخی ها می گویند آمدن تکفیر به قره باغ به دلیل ویژگی های مذهبی ساکنان شیعه آن محال است و برای ادعای خود هم ۱۷ دلیل می شمارند، اما شواهد و قراین نشان می دهد که تکفیر در حال کاشتن بذرهای خود در این منطقه است.

وی تشریح کرد: آنان استدلال می کنند که بنیان های هویت شیعی در قفقاز قوی بوده، جمهوری آذربایجان برای مقابله با تکفیری های آمادگی و امکانات نظامی دارد و بلافاصله جریان تکفیری را سرکوب می کند، اما واقعیت این است که عملیاتی شدن این رویکرد بستگی به اولویت دولت باکو دارد.

وی با بیان اینکه آمارهای غیررسمی از وجود ۱۵ تا ۶۰ هزار تکفیری در قفقاز گزارش می دهند، ادامه داد: امروزه در نزد افکار عمومی این سوال مطرح است که چرا در یک کشور شیعه، امامت مسجد ابوبکر به قامت سلیمان اوف داده شده که فارغ التحصیل عربستان بوده و تعلیماتش همه مبانی تکفیری دارند که بر اساس آن خون و ناموس شیعه حلال است.

نظری هشدار داد: اگر جریان تکفیری در جمهوری آذربایجان ریشه بدواند، دولتمردان این کشور وقتی متوجه عمق این فاجعه خواهند شد که کار از کار گذشته و تکفیر در این کشور سر می برد؛ شما ببینید امروزه بازار و اقتصاد جمهوری آذربایجان با چه کسانی داد و ستد می کند و از سوی چه کسانی حمایت می شود؛ جمعیت وهابی جمهوری آذربایجان در سوریه چه کسانی هستند که تازه یک ماه قبل زنان آنها به کشورشان بازگردانده شدند.

وی بیان کرد: همه این شواهد دال بر این است که بر خلاف ادعاها، تکفیر می تواند در قفقاز سربرآورد؛ شما تامل کنید که مجمع جهانی جوانان مسلمان در باکو که متعلق به عربستان است، چرا در جمهوری آذربایجان دفتر دارد؛ خود وزارت دفاع عربستات اذعان می کند که چهار هزار نفر نیرو در مرزهای جمهوری آذربایجان دارد؛ وهابیت به جوان آذربایجانی تاکسی رایگان می دهد تا زندگی اش را بچرخاند، به شرط اینکه به این شبکه بپیوندد.

وی با بیان اینکه صرافی ها و فروشگاه های سلفی ها در قفقاز فعال هستند، گفت: کانال های تلویزیونی «گوناز» و «ایران اینترنشنال» که تا دو سال قبل به خون هم تشنه بودند، اکنون در ارتباط با مسایل ایران همسو شده اند.

کارشناس مسایل قفقاز: تکفیر در قفقاز در حال ریشه دواندن است

کارشناس مسایل قفقاز با بیان اینکه از یک هزار و ۳۰۰ مسجد موجود در قفقاز ۱۵۰ مسجد توسط وهابیت و روحانیون وهابی اداره می شود، اضافه کرد: حضور تکفیر در قفقاز یک واقعیت و این منطقه، نقطه تلاقی تکفیر و تجزیه طلبی است.

وی با اشاره به اینکه به رغم جمعیت ۸۵ درصدی شیعه جمهوری آذربایجان، تکفیر در قفقاز در حال ریشه دواندن است، افزود: تامل در اصطلاحاتی مانند «دالان ترکی» و « سازمان کشورهای ترک» و «شورای علمای کشورهای ترک»، گام های اساسی در راستای نهادسازی و باز کردن فضا برای رشد جریان تکفیری است که دو سال بعد در قالب بیانیه و .. میوه خواهد داد.

وی یادآوری کرد: شما فکر می کنید وهابیت در عراق و سوریه به صورت ناگهانی سر برآورد؛ ۱۵ سال قبک یکهزار مسلمان چچنی به هزینه عربستان سعودی به مکه رفتند و با هدیه بازگشتند و از این رو بود که چچنی ها در فراخوان وهابیت، رتبه نخست را کسب کردند؛ در سوریه نیز ابتدا امامان جماعت مساجد را وهابی کردند و بعدا این جریان به سایر ابعاد حیات مردم این کشور ریشه دواند.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا