اخبار

تک فرزندی عامل بلوغ زودرس در کودکان

یک روانشناس با بیان اینکه تک فرزندی عامل بلوغ زودرس در کودکان است، اظهار کرد: این مقوله به دلیل تعامل بیشتر کودکان با والدین‌ خود اتفاق می‌افتد.

یک روانشناس با بیان اینکه تک فرزندی عامل بلوغ زودرس در #کودکان است، اظهار کرد: این مقوله به دلیل تعامل بیشتر کودکان با #والدین‌ خود اتفاق می‌افتد.

ابوالفضل‌ محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران، خاطر نشان کرد: بعضی مواقع توقع والدین از فرزند خود به عنوان تنها فرزند خانواده بالا می‌رود و موجب استرس، #اضطراب و تنش آنها شده و روان آنها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که ترشح هورمون‌ها تسریع یابد.

وی با اشاره به اینکه #بلوغ_زودرس عواقب روانی و جسمی دارد، گفت: این عوارض معمولا در دختران تاثیر روانی منفی بیشتری دارد و ممکن است روند رشد کودکان را مختل کند.

وی با بیان اینکه بچه‌های تک فرزند ویژگی مثبت و منفی دارند، افزود: جنبه‌ی مثبت تک فرزندی این است که اغلب، بعضی از این کودکان باهوش و خلاق هستند که به دلیل تعامل زیاد با والدین این جنبه‌ خود را بروز می‌دهد و چون #والدین توجه و امکانات مالی بیشتری برای این بچه‌ها اختصاص می‌دهند این امر باعث می‌شود شخصیت پخته‌تری داشته باشند.

محمدیان به جنبه‌ی منفی اشاره کرد و گفت: این بچه‌ها، فردی خود محور و خود شیفته بار می‌آیند و تحمل ناکامی در آنها کمتر است والدین باید برای حل این مشکل، آنها را به تعامل با همسالان ترغیب کنند و در #مسائل_تربیتی آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواقع والدین باید به فرزند خود در قبال خواسته‌ی آنها “نه” گفتن را بلد باشند، ادامه داد: خانواده‌ها سعی کنند همیشه برای درخواست آنها پاسخ مثبت ندهند و هر چیزی که می‌خواهند کامل در اختیارشان قرار ندهند، زمانی که برای والدین برآورده کردن خواسته‌ی آنها غیر ممکن و سخت است”نه” گفتن بلد باشند با فراهم کردن همه‌ی امکانات در اختیار آنها، این کودکان در زندگی با ناکامی مواجه نمی‌شوند و در #آینده تجربه‌ی کافی برای تحمل ناکامی‌ها را ندارند.

این #روانشناس یادآورشد: زندگی مدرن یکی از عواملی است که سبب شده والدین به فرزند آوری گرایش کمتری داشته باشند، چون زمانی که پدر و مادر شاغل هستند #فرزندآوری، #تربیت و نگهداری آنها بار مسئولیتی بیشتری طلب می‌کند که امروزه با زندگی مدرن سازگار نیست.

وی افزود: در جوامع گذشته و در جوامع روستایی امروزه فرزندان کمک حالی برای #والدین خود هستند به عبارتی داشتن فرزند بیشتر برای آنها نیروی کار محسوب می‌شود به همین دلیل پدیده‌ی #تک_فرزندی در جوامع روستایی نسبت به جوامع شهری بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در طول جنگ سیاست‌های کلی کشور نسبت به فرزندآوری ترویج پیدا کرده بود و با یک افزایش جمعیت گسترده‌ای روبه‌رو بودیم، گفت: بعد از جنگ سیاستی با عنوان فرزند کمتر، زندگی بهتر رواج پیدا کرد که با تبلیغات گسترده رسانه‌ها تاثیری در روان افراد گذاشت و باعث شد پدیده‌ی تک فرزندی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با توجه به آمارها طی ۲۰ سال گذشته پدیده‌ی تک فرزندی در ایران دوبرابر شده، خاطرنشان کرد: پایین آمدن هزینه‌های خانواده با تک فرزندی، فراهم کردن امکانات بیشتر مالی و رفاهی برای یک کودک، توجه به پیشرفت شخصی دو طرف از عواملی است که ملکه‌ی ذهن #خانواده‌ها شده و آنها را از داشتن فرزند بیشتر منع می‌کند.

محمدیان با اشاره به تاثیر تک فرزندی بر روی خانواده‌ها، گفت: کسانی که تک فرزند هستند در آینده بچه‌های آنها از داشتن عمو، دایی، خاله و.. محروم می‌شوند و در دوران #کهنسالی و میانسالی نیز به دلیل داشتن یک فرزند، با مسئله مراقبت و نگهداری مواجه خواهند شد و در برخی مواقع ممکن است سر از مراکز سالمندان در بیاورند.

وی به تحمیلی یا انتخابی بودن مقوله‌ی تک فرزندی اشاره کرد و افزود: ناباروری، افزایش #طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، مشکلات جسمی، شرایط فرهنگی و اجتماعی عواملی است که این پدیده را به والدین تحمیل می‌کند تا به داشتن فرزند بیشتر فکر نکنند، در برخی منابع وضعیت اقتصادی و امکانات مالی جز عوامل انتخابی ذکر شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا