اخبار

تکیه دولت به مردم در جنگ اراده ها

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا؛ جمهوری اسلامی و مردم ایران این روزها شرایطی خاص و در عین حال پیچیده ای را تجربه می کنند که از یک سو نیازمند هوشیاری دولتمردان به ویژه دستگاه دیپلماسی و از سوی دیگر نیازمند تداوم حضور و حمایت مردم از آن هاست. شرایطی که دولت باید از یک  سو حافظ منافع خود و برداشته شدن سایه سنگین تحریم از سر مردم باشد و از سوی دیگر در تله و دام زیاده خواهی های متنوع سران جدید کاخ سفید نیفتد.

 به نظر می رسد دولتمردان برای عبور از این شرایط پیچیده بیش از هر موضوع دیگری به مردم امید دارند اما برای حفظ امید جامعه و در پی آن حضور آن ها باید همگان بر اصل مردمداری مورد تاکید دین و رسول آن بازگردند.

جنگ اراده ها و ناکامی دشمنان ایران

ناکام گذاشتن قدرتهای زیاده خواه جهان به ویژه آمریکا، رویه مردم ایران است که بیش از چهل سال است تجربه شده و در هر جنگی چه از نوع نظامی و تحمیلی و چه از نوع اقتصادی و تحریمی، آن را تکرار می کنند.

کمتر کسی باور می کرد که صدام حسین دیکتاتور عراق با وجود حمایت تمام قد کشورهای مختلف جهان، در برابر جمهوری اسلامی ناکام بماند و نتواند وجبی از خاک ایران را تصرف کند. یا آن زمان که «جان بولتون» مشاور وقت کاخ سفید به رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان ایران وعده داد که انقلاب اسلامی چهلمین سالگرد خود را نخواهد دید؛ بسیاری محاسبات آینده خود را بر همین گزاره بنیان نهادند اما برگزاری جشن پیروزی چهل و دوم در بهمن ماه سال جاری محاسبات آن ها را بهم ریخت و تلاش ها و کارزارهای تحریمی آن ها را ناکام گذاشت.

 به دلیل وجود چنین شواهدی است که رییس جمهوری به صراحت از پیروزی ایران در جنگ اراده ها سخن می گوید و خاطرنشان می کند: «حکومت قبلی آمریکا همه تلاش خود را کرد که ملت ایران را در برابر اراده ننگین خودش وادار به تواضع کند اما در این جنگ اراده‌ها، ملت ما پیروز شد و کاری کرد که امروز حاکمان جدید کاخ سفید به طور مداوم تکرار می‌کنند جنگ و فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا منجر به شکست شده است.»

در تاکید بر پیروزی مردم ایران در جنگ اراده ها «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری هم گفته است: «خود آمریکایی‌ها و هم این گروه جدید در کاخ سفید اعلام کردند جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بر مردم ایران جواب نداده و شکست خورده است.»

حضور مردم پشتیبان دفاع از منافع ملی

در مسیر پیروزی اراده ها اما مردم ایران تاوان بسیاری داده و آسیب های بسیار دیده اند؛ دشواری های جنگ اراده ها بیش از آنکه متوجه سیاستمداران باشد، بر دوش مردم سنگینی کرده و می کند و این اصل را دولت و رییس جمهوری بهتر از هر نهاد و شخصی درک کرده است. به همین دلیل است که رییس جمهوری در همه سخنرانی های خود مهم ترین اصل را مردم و نظر آن ها می داند و بارها هم دولتمردان و هم دیگر مسوولان را دعوت به پذیرش نظرات و آرا آن ها می کند.

واقعیت آن است که ایران به تعبیر «حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهوری؛ با برجام یا بی برجام توان استقامت دارد و این توان را تنها از استقامت مردم به دست می آورد.  اگر چنین مقاومتی از سوی مردم صورت نمی گرفت؛ قطعا سیگنال های پشیمانی و عقب نشینی از سوی کاخ سفید به تهران ارسال نمی شد و اگر مردم ایستادگی نمی کردند دولت اکنون نمی توانست به انواع طرح های عجیب و پیشنهادات خلاف منافع ملی، پاسخ منفی دهد.

رییس جمهوری به پشتیبانی مردم در گفت و گو با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلستان، آمریکا را ناقض بزرگ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته و تاکید کرده است: «اگر دنبال دیپلماسی هستیم راه روشن؛ رفع تحریم‌ها و ایفای تعهدات آمریکا است و گزینه دیگری وجود ندارد.» «محمدجواد ظریف» هم با اعتماد به حمایت مردم از منافع ملی کشور در باره سیاست های جدیدآمریکا در قبال ایران هشدار می دهدکه تکرار سیاست ترامپ نتیجه جدید در برنخواهد داشت.

اگر اصل حضور مردم در صحنه های مختلف کشور نبود؛ ایران باید مدت ها قبل شروط ۱۲ گانه «مایک پمپئو» وزیرخارجه وقت آمریکا را می پذیرفت اما امروز به پشتیبانی حضور مردم «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیرامورخارجه تاکید می کند که شرط ایران برای بازگشت به تعهدات خود، رفع تحریم هاست.

امیدی که نباید قربانی سیاست شود

تداوم این مقاومت و صبر بی بدیل تنها در گرو ایجاد و حفظ امید میان اعضای جامعه است. پروسه ای که به هزاران دلیل پیدا و پنهان به ثمر رساندن آن به ویژه در شرایط کنونی دشوارتر از همیشه به نظر می رسد. از یک سو مشکلات در داخل کشور به ویژه در دوران کرونا و در حوزه اقنصاد به شدت افزایش یافته و معیشت مردم را دچار چالش کرده است و از سوی رسانه های فارسی زبان خارج از ایران در کنار دولت های زیاده خواه در تلاش هستند تا از این شرایط به هر بهانه ای علیه ایران سو استفاده کرده و تمام دستاوردهای کشور را نه تنها نادیده گرفته بلکه وارونه جلوه دهند.

در چنین شرایطی حفظ امید مردم همان اندازه که مهم و حیاتی است، به همان میزان هم دشوار است. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب روز پنجشنبه و همزمان با بعثت رسول خدا (ص)  با اشاره به اینکه دشمن در جنگ نرم در پی وارونه جلوه دادن حقایق و قطع زنجیره توصیه به حق و صبر است؛ تاکید کردند: «در این جنگ نرم، جوانان باید با استفاده از فرصت فضای مجازی، در جامعه امیدآفرینی و توصیه به ایستادگی و بصیرت کنند.»

هر اندازه امید مردم به کشور و مسوولان کاهش یابد آرامش و صبر آن ها هم دربرابر مشکلات کم رنگ می شود و برای سرزمینی مانند ایران، بی قراری، ناصبوری و ناامید مردم، آسیب های بسیاری در پی خواهد داشت.

برای ترمیم این شکاف ها و تثبیت امید مردم، مسوولان و سیاستمداران بیش از هر زمان و هر گروه دیگری پیشگام شده و اقدام کنند. اساسی ترین کلید محرک این اقدام درک شرایط ویژه کشور، کنار گذاشتن منافع شخصی و جناحی، مدارا با یکدیگر و در یک کلام بازگشت به معیارهای جامعه اخلاق محور دوران پیامبر اکرم (ص) است.

در توصیف رسیدن به این شرایط حجت الاسلام «حسن روحانی» با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما روزی به نقطه نهایی می‌رسد که اخلاق جامعه ما اخلاق پیامبری و اصحاب پیامبر باشد؛ گفت: تا زمانی که فحش اهانت، تهمت، تکه پرانی، ستم به زندگی مردم، و بردن آبرو و حیثیت مردم وجود دارد؛ ما هنوز در پله‌های اولین راه هستیم هنوز از خم ها؛ خم اول را هم طی نکرده ایم. انقلاب اسلامی برای این نبود که ما فقط شعار دهیم که چنینیم و چنانیم. انقلاب اسلامی برای اخلاق آمد، برای این آمد که باهم برادر باشیم و همدیگر را یاری کنیم به هم دیگر از سوء ظن نداشته باشیم.

 بستر تداوم مقاومت در کشور تحکیم امید است و بستر این تحکیم هم مدارای مسوولان در سطوح مختلف قدرت و مشاهده این مدارا از سوی افراد جامعه است. نسخه ای که در عین سادگی به دلیل برخی اختلافات و رقابت های سیاسی تامین نشده و گاهی امید مردم قربانی تعامل های تقابل محور می شود.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا