اخبار

تولید کشاورزی با نظام نوین ترویج و اصلاح الگوی کشت اقتصادی می‌شود

فتحی گفت: در مورد گندم نیز در آذربایجان شرقی کشاورزان با انجمن آردسازان قرار داد بسته‌اند و کشت قراردادی برای این محصول هم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما، بازرگانی محصولات کشاورزی است، گفت: اگر کشاورزی قراردادی را نهادینه بکنیم، توانستیم مشکل اساسی بخش کشاورزی را حل بکنیم.

فتحی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی تناقضاتی بین تجار سیب و باغداران سیب وجود داشت، تجار همیشه اعلام می‌کردند سیبی که قابلیت صادرات داشته باشد تولید نمی شود و باغداران هم می گفتند که سیب تولیدی ما خیلی بیشتر است، گفت: برای رفع حل این مسئله، امسال در اتاق بازرگانی تبریز نشستی با تجار انجام شد و ما زمینه ارتباط و مشارکت بین تجار صادرکننده، اتحادیه و باغدران را فراهم کردیم و قرار شده است که باغداران سیب استاندارد تولید کنند و در زمان برداشت نیز محصول نهایی توسط کارشناسان ناظر کنترل شود تا مطابق با استانداردهای کشور مقصد باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ترویج توانسته کشاورز را در راستای کشاورزی قراردادی برای افزایش بهره‌وری و کاهش میزان مصرف آب و غیره همراهی کند، افزود: ویژگی کشاورزی قراردادی این است که طرف قرارداد و پشتیبان قطعات بزرگتر به طور مثال ۲۰۰ یا ۵۰۰ قطعه را قرارداد می بندد و اینکه توجیه اقتصادی وجود ندارد از بین می رود، از طرفی اقتصادی بودن، برای کشاورز انگیزه بوجود می آورد تا تغذیه مناسب، مبارزه با آفات، بیماری ها و علف هرز را به موقع انجام دهد.

فتحی اضافه کرد: در کشت قراردادی، اقتصادی شدن باغات و واحد تولیدی باعث می‌شود باغدار این تمایل را پیدا کند که توصیه های فنی مروجان را قبول می کند و عملکرد در واحد سطح را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: کشاورزان این استان از سال قبل معوقات و طلبی از بابت کشت قراردادی ندارند و همه مبالغ پرداخت شده است.

فتحی اظهار کرد: سال گذشته در آذربایجان شرقی تمام سطح زیر کشت کلزا به صورت کشاورزی قراردادی بود و در عرض ده روز وجوه مربوط به کلزا پرداخت شد و این پرداخت به موقع موجب انگیزه بیشتر در کشاورزان برای بستن قرارداد امسال شد.

وی با بیان اینکه تمهیداتی در استان برای توانمندسازی بخش خصوصی جهت انجام کشت قراردادی اتخاذ شده است، گفت: بخش خصوصی به عنوان پشتیبان نیازمند توانمندسازی است و مقرر شده است بر اساس قراردادی که خواهند بست برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شوند.

به گزارش باش خبر وبه نقل از ایرنا، در طرح کشت قراردادی که با هدف حمایت از کشاورزان با توان مالی پایین و فاقد نقدینگی در زمان کاشت و داشت اجرا می‌شود، به صورت پایلوت کشاورزان در مناطق جنوب کشور با شرکت‌های غله و در استانهای شمالی کشور نیز با تعاونی روستایی به عنوان مباشر قرارداد منعقد می‌کنند و بر این اساس علاوه بر تضمین خرید محصول پس از برداشت، از اقدامات حمایتی از جمله خرید بذر و کود و حتی بیمه محصولات کشاورزی برخوردار می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا