اخبار

تولید سه هزار تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌شرقی

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شهرستان‌های بستان‌آباد و تبریز رتبه اول و دوم تولید قارچ در استان را دارند، از تولید سه هزار تن قارچ خوراکی در استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش جمعه  باش خبر وبه نقل از ایرنا، محمدباقر بی پروا در یک گفت وگوی خبری با بیان اینکه میزان تولید سالانه در آذربایجان شرقی حدود سه هزار تن، معادل ۲ درصد تولید کشور می باشد، گفت: این میزان قارچ در ۱۰ واحد صنعتی فعال و ۱۰۲ واحد کوچک و خانگی استان که در امر تولید پرورش قارچ خوراکی فعالیت می کنند، تولید می شود .

وی با بیان اینکه از این مقدار یکهزار و ۷۵۶ تن در واحدهای صنعتی و یک هزار و ۲۴۴ تن در واحدهای کوچک و خانگی در سطح شهرستانهای استان تولید می شود، ادامه داد: بیشترین فراوانی مربوط به شهرستان های بستان آباد و تبریز می باشد.

بی پروا ادامه داد: ۵۸ درصد قارچ آذربایجان شرقی در واحدهای صنعتی و۴۲ درصد آن در واحدهای کوچک تولید می شود که سهم بسزایی در تامین پروتئین استان دارند.

وی از اشتغال مستقیم ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش تولید قارچ استان خبر داد و گفت: حداکثر قیمت قارچ فله در فصول پائیز و زمستان ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان است و قیمت آن در فصل تابستان به دلیل کاهش تقاضا به ۳۰ هزار تومان کاهش می یابد .

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: عدم پرداخت تسهیلات کم بهره ، نداشتن پوشش بیمه محصول قارچ و خود تولید کننده ، نبود کارخانه کمپوست قارچ در استان ، قیمت بالای تولید و حمل و نقل کمپوست، کیفیت پایین کمپوست، پائین بودن اطلاعات فنی اکثر تولید کنندگان قارچ در واحدهای کوچک، بالا بودن هزینه های اخذ پروانه و تمدید آن و بالا بودن قیمت تعرفه گاز و برق مصرفی از جمله چالش ها و مشکلات این بحش می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا