اخبار

توسعه گردشگری ورزقان باید منطبق بر فرهنگ منطقه باشد

توسعه گردشگری ورزقان باید منطبق بر فرهنگ منطقه باشدحجت الاسم مهدی پورمحمد روز چهارشنبه در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهرستان ورزقان، افزود: این شهرستان به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه ظرفیت‌های بزرگی در راستای توسعه صنعت گردشگری دارد که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه توسعه گردشگری یکی از راه های مهم رهایی اقتصاد از انحصار نفت است، با توسعه گردشگری درآمدزایی شهرستان گسترده تر و شاهد تحقق جهش تولید در منطقه خواهیم بود.
پورمحمد، تقویت نیروی انسانی متخصص را لازمه توسعه متوازن گردشگری شهرستان ورزقان دانست و اظهار داشت: با پرورش نیروی انسانی کارآمد و متخصص در شهرستان این امکان فراهم می شود تا اهداف توسعه صنعت گردشگری شهرستان با تمرکز بیشتری پیش رود.
وی ادامه داد: در توسعه گردشگری منطقه توجه به این نکته مهم است که روند و برنامه ریزی در این راستا با مسائل فرهنگی متناسب و همسان باشد تا در کنار اقدامات توسعه ای، هویت و فرهنگ این منطقه نیز بیش از پیش معرفی شده و پایدار باشد.
حجت الاسلام پور محمد اضافه کرد: باید توجه داشت که گذشتگان برای ما یادگارها و ودیعه های ارزشمندی را به امانت گذاشته اند و ما نیز باید در راستای صیانت از آنها بکوشیم تا این امانت را به شایستگی به آیندگان تحویل دهیم.
وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش موثری در حرایت از میراث گذشتگان دارد، گفت: این مجموعه سنگین‌ترین مسئولیت‌ها را بر عهده دارد چون نمود اقدامات آن‌ها کوتاه مدت نبوده و آثار بلندمدتی خواهد داشت به همین منظور در کنار اقدامات این وزارتخانه، مشارکت جمعی و مسئولانه برای صیانت از تاریخ و فرهنگ لازم است.
شهرستان ورزقان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۷۸ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.
این شهرستان با برخورداری از منطقه گردشگری چیچکلی، مسجد جامع خاروانا مربوط به به سده‌های ۶ و ۷ هجری قمری، خانه امیر ارشد یا داش‌ساختمان، کتیبه میخی سقندل، آبشار گل‌آخور، قلعه تاریخی جوشون، قلعه و آبگرم درمانی کاسین، امامزاده سیدخلیل جوشون، گنبد الله‌الله مربوط به اواخر دوره ایلخانان مغول تا صفویه، روستای آستمال با قدمت چند هزار ساله، تپه داش‌باشی یا ارمنی گوللویی، قلعه کندی‌بولاغ، قلعه داشی، قلعه اژدها داشی، گورستان سقای و قلعه سرخه دیزج و تپه الله‌لو مربوط به هزاره های اول قبل از میلاد، یکی از مناطق غنی و مهم حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا