اخبار

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زمینه ساز رشد اقتصاد دیجیتال در آذربایجان شرقی

کسب و کارهای اینترنت پایه و توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان پدیده جهانی در این برهه از تاریخ که به عصر دیجیتال معروف است، با سرعت فزاینده‌ای رو به رشد بوده و توسعه و گسترش این نوع فعالیت‌ها مستلزم ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی شهری و روستایی است تا سهم استان ها در این نوع اقتصاد ارتقا یابد.

توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در قرن جدید و هزاره سوم موجب بروز کسب و کارهای اینترنتی در جوامع شده و #کشور ما نیز از اثرات آن بی نصیب نمانده و گام در مسیر توسعه زیرساخت های نوین #فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشته است.

فناوری #اطلاعات و ارتباطات در زمان کنونی به ابزاری برای رشد و توسعه کشورها تبدیل شده و با توجه به اینکه این نوع #فناوری ها، امکان برقراری ارتباط از راه دور را برای کاربران فراهم می کند در تمام ابعاد فعالیت های جوامع انسانی نفوذ کرده و الگوهای فعالیتی، فضایی و مکانی شهری و روستایی را تغییر داده است و بر مبنای آن می توان فارغ از محدودیت زمانی و مکانی کسب و کارهای اینترنتی انجام داد.

#اقتصاد_شهری و روستایی نیز با بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) بسیاری از چالش های پیش روی خود را با استفاده از این زیرساخت ها و امکانات از میان برداشته و مسیر رو به رشدی را دنبال می کند و تقویت این اقتصاد، کاهش خطر پذیری احتمالی آن، اطلاع از فرصت های تجاری موجود در #بازار و بازاریابی محصولات در این اقتصاد مستلزم تقویت و گسترش این زیرساخت هاست.

اقتصاد شهری و روستایی نیز با بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) بسیاری از چالش های پیش روی خود را با استفاده از این زیرساخت ها و امکانات از میان برداشته و مسیر رو به رشدی را دنبال می کند و تقویت این اقتصاد، کاهش ریسک پذیری احتمالی آن، اطلاع از فرصت های تجاری موجود در بازار و بازاریابی محصولات در این اقتصاد مستلزم تقویت و گسترش این زیرساخت هاست.

در این عرصه دستگاه های دولتی و خدمات رسان نیز در راستای ظهور و تحول در زیرساخت های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات گام در مسیر تحقق دولت الکترونیک گذاشته اند و با ایجاد و توسعه زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی خود، عمده خدمات ارایه شده و پاسخگویی به نیازهای شهروندان را بر پایه این فضا قرار داده اند ولی ادامه این روند و تسریع و تسهیل آن نیازمند ارتقای زیرساخت های ارتباطی شهری و روستایی است.

آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در رتبه چهارم پوشش فیبر نوری در کشور و رتبه ششم در ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال، ایجاد اشتغال در بخش آی. سی. تی و سهم ارزش افزوده استان ها از ارزش افزوده این بخش، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای اینترنت پایه را فراهم کرده است و با توسعه این زیرساخت ها تا سال ۱۴۰۴ پوشش فیبر نوری به ۷۰ درصد از منازل و کسب و کارهای شهری و روستایی گسترش می یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا