اخبار

توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های حمل و نقل محور سفرهای دولتمردان

پیگیری طرح های حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از مولفه های توسعه پایدار، با هدف تقویت نقش ایران در ترانزیت منطقه و رفع نیازهای ارتباطی استان ها، سبب شد تا در دهه پایانی دی ماه وزیر راه و شهرسازی و معاونانش حضور پررنگی در استان‌ها داشته باشند.

به گزارش ایرنا، یکی از شاخص های توسعه اقتصادی، تقویت شبکه های ارتباطی اعم از ریلی، زمینی، دریایی و هوایی با هدف تسریع در جابجایی بار و مسافر و کاهش هزینه ها است؛ از این رو دولت دوازدهم یکی از محورهای هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی را با وجود همه محدودیت‌های اعتباری و بودجه‌ای بر این بخش استوار کرده است.

در این راستا، در ماههای اخیر به فرجام رسیدن طرح های حمل و نقل در حوزه های مختلف آن مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است از این رو، وزیر راه و شهرسازی و معاونانش حضور پررنگی در استانها داشته اند تا در کنار افتتاح طرح های به فرجام رسیده، پیگیر رفع مشکلات در مسیر پروژه های در دست ساخت باشند.

دهه پایانی دی ماه نیز از این نوع سفرها مستثنی نبود؛ وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری طرح‌های حوزه راهسازی سفری دو روزه به استان سمنان داشت و چندین طرح را در این استان به بهره برداری رساند.

علاوه بر این، در هفته ای که گذشت وزیر بهداشت برای پیگیری وضعیت کرونایی استان مازندران در سفری یک روزه به این استان عزیمت کرد؛ ۹ شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به مازندران، سفر رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به خراسان شمالی، سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خوزستان و نیز افتتاح دو طرح عمرانی در شهر تهران با حضور معاون اول رییس جمهوری، در هفته ای که گذشت، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به سمنان

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان سمنان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از روند اجرای محور ارتباطی در حال تکمیل سمنان- فیروزکوه، سمنان- سرخه، دامغان- معلمان، بیمارستان در دست ساخت مهدیشهر، روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن، پل روگذر در دست ساخت شهرک صنعتی سمنان، بازدید و بخشی از محور شاهرود و آزادشهر را افتتاح کرد.

از جمله اقداماتی که خدمتی بزرگ محسوب می‌شود می‌توان به دستور وزیر راه و شهرسازی در تسریع محور سمنان- فیروزکوه اشاره کرد؛ این محور راه ارتباطی استان سمنان به استان های تهران و مازندران محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره این مسیر گفت: از تکمیل محور سمنان- فیروزکوه ۶۵ کیلومتر باقی مانده که حدود ۲۰ کیلومتر آن افتتاح می شود یعنی ۱۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان سمنان و ۱۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان تهران و مطالعات بقیه طرح تکمیل شده و اسناد مناقصه آن درحال آماده سازی است.

وی خاطرنشان کرد: به زودی برای مناقصه این بخش باقی مانده فراخوان داده می‌شود تا پیمانکار مناسبی برای آن انتخاب و در دوره سه ساله تکمیل شود.

مروری بر سفرها و افتتاح‌های دولتمردان

در هفته ای که گذشت، اعضای کابینه دوازدهم و معاونان وزرا به استان های مختلف سفر کردند که چکیده دستاوردها و برنامه های انجام شده به شرح زیر است:

استان مسئول محور سخنان مهمترین برنامه ها
خوزستان جان بابایی
معاون وزیر بهداشت – – بازدید از پروژه های درمانی زیرمجموعه دانشگاه جندی شاپور در اندیمشک، شوش، سوسنگرد و رامهرمز
تهران اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهوری – یک میلیارد دلار منابع خارجی برای توسعه حمل و نقل عمومی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است

– شهرفروشی در تهران متوقف شده است – افتتاح پروژه شارباغ در جنوب غرب تهران

– افتتاه بزرگراه شهید رستگار
مازندران سعید نمکی
وزیر بهداشت – واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا مراحل کار آزمایی بالینی را طی می کند و احتمالا بهار سال آینده به تولید انبو می رسد – شرکت در نشست ستاد مقابله با کرونای استان مازندران
تهران
سورنا ستاری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری

– خودروسازان داخلی باید به مقوله هوشمند سازی صنعت خودرو ورود کنند وگرنه در آینده جایگاهی در بازار نخواهند داشت – امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران برای گسترش موتورسیکلت های برقی
البرز معاون وزیر راه و شهرسازی از اواخر امسال با افتتاح بخشی از پروژه های راه سازی، گره ترافیکی استان البرز و کلانشهر کرج گشوده می شود بازدید از طرح های راهسازی کرج و بزرگراه شهید سلیمانی
خراسان شمالی سعید اوحدی
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران – ۸۰ درصد گلزار شهدا در کشور ساماندهی شد

– هنوز از دغدغه اشتغال و مسکن ایثارگران فارغ نشده ایم شرکت در شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
خراسان شمالی
سیما سادات لاری

سخنگوی وزارت بهداشت

۴۶ طرح خوابگاهی علوم پزشکی نیمه تمام است بازدید از مراکز درمانی استان و بررسی وضعیت شیوع کرونا
سمنان
ابراهیم صادقی فر

معاون وزیر کار

– ۴۰ درصد متقاضیان ثبت نامی واجد شرایط جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری بگیر کشور در طرح اقدام ملی مسکن را کارگران تشکیل می دهند
شرکت در شورای مسکن استان سمنان

افتتاح سالن چند منظوره در گرمسار

مرکزی
حبیب اله طاهرخانی

معاون وزیر راه و شهرسازی

۱۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید ساخته می شود آغاز عملیات ۳۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در مهاجران استان مرکزی
آذربایجان غربی مهرالله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور
امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ کلاس درس در قالب حدود ۲۵۰۰ فضای آموزشی و بیش از ۲ میلیون متر مربع فضا به آموزش و پرورش تحویل داده می شود


مازندران فرهاد دژپسند
وزیر امور اقتصادی و دارایی
-نباید نوسانات بازار سرمایه را از چشم دولت دید

-پرونده برنج مازندران برای عرضه در بورس کالا در دست بررسی است

– ازدید از واحدهای تولیدی صنعتی آمل
هرمزگان و سیستان و بلوچستان
محمد راستاد

رییس سازمان بنادر و دریانوردی

– سه سایت گردشگری دریایی در قشم ایجاد می شود

– چهار پروژه زیرساختی در بندر شهید بهشتی چابهار با بیش از ۹۰۰ مییلیارد تومان اعتبار اجرا می شود

– طرح جامع توسعه بندر لنگه تا افق ۱۴۰۴ مصوب شد

– بازدید از اسکله ها و موج شکن های جزیره قشم

– بازدید از طرح های در دست اجرا در بندر چابهار

-شرکت در نشست هم اندیشی توسعه تجارت دریایی در بندرهای غرب هرمزگان

اردبیل
مهدی عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران

آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی باغ شریعت و انتقال پادگان اردبیل

۶۱۴ پروژه در سکونتگاه های غیررسمی ایران در دست اجراست

شرکت در نشست با استاندار و نمایندگان اردبیل در مجلس
قزوین
مهدی جمالی نژاد

معاون عمرانی وزیر کشور

طرح های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت اختصاص تسهیلات قرار گیرند شرکت در نشست شهرداران استان قزوین
البرز
جمشید تقی زاده

معاون وزیر ورزش و جوانان

ورزشگاه انقلاب کرج بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد

۲۰ هزار مکان به فضاهای ورزشی کشور افزوده شد

بازدید از ورزشگاه ۶ هزار نفری انقلاب کرج
گیلان
خیراله خادمی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

پروژه ریلی رشت – کاسپین حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بازدید از قطعه ۶ و ۷ راه آهن رشت – کاسپین
سمنان
سید جواد حسینی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

۱۰۰ مدرسه، ۱۰۰ دبیرخانه گفتمان ارتقای استاندارد نظام آموزشی کشور می شود – شرکت در نشست شورای آموزش و پرورش استان به صورت ویدئو کنفرانس
خوزستان
بهزاد محمدی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی

توسعه صنایع اشتغالزا و پایین دست در برنامه صنعت پتروشیمی است بازدید میدانی از اسکله های صادراتی و شرکت های پتروشیمی بندرماهشهر
برخورداری ۱۰۰ روستا از آب آشامیدنی سالم و پایدار

در سی و ششمین هفته پویش الف – ب – ایران، چهار پروژه آبرسانی روستایی با اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومان در چهار استان همدان، کرمان، زنجان و البرز به بهره برداری رسید تا ساکنان ۱۰۰ روستا از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار شوند.

آیین افتتاح این طرح ها با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به صورت ویدئو کنفرانس در استان‌ها پیگیری شد و به این ترتیب ۷۵ روستا در استان کردستان، ۱۵ روستا در استان زنجان، ۸ روستا در استان البرز و ۲ روستا در استان همدان به شبکه روستاهای برخوردار از آب سالم پیوستند.

وزارت نیروی برای افتتاح این طرح ها در مجموع ۱۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده است. رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین بهره برداری از این طرح ها اعلام کرد که برنامه آبرسانی به روستاها تا روزهای آخر فعالیت دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت تا جمعیت بهره مند روستایی از شبکه آب سال نو پایدار به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

بهره برداری از طرح‌های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در چهل و یکمین برنامه «تدبیر و امید برای جهش تولید» که روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه با حضور رییس جمهوری برگزار شد، ۶۱ طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استان های هرمزگان، گیلان، بوشهر، قم، آذربایجان شررقی و مرکزی به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

این طرح ها شامل پالایشگاه نفت خام فوق سنگین و ۲۸ طرح اقتصادی و زیربنایی در منطقه آزاد قشم، افتتاح چهار پروژه ساخت اسکله، مجتمع بندری و زیرساخت های پس کرانه و ۱۵ طرح زیربنایی و صنعتی در منطقه آزاد انزلی، افتتاح پترو دوار کیش و دو طرح صنعتی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، واحدهای تولید استیل و چهار واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بود.

همچنین در این روز طرح های قطعات الکترونیکی هواپیما و مواد شوینده – بهداشتی در منطقه ویژه اقتصادی سهلان، افتتاح سه طرح توسعه زیرساخت لجستیکی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه به بهره برداری رسید.

مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این طرح ها ۹۲۰۰ میلیارد تومان بوده و ۳۲۰۰ اشتغال جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد کرده است.

رییس جمهوری در آیین افتتاح این طرح ها گفت: اقداماتی در مناطق آزاد و ویژه در و سال اخیر انجام شده، در مسیر توسعه بوده است. آمارها نشان می‌دهد سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل، ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است این یعنی فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی شکسته خورده و نتوانستند جلوی ما را بگیرند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی تاکید کرد: ما در یکسال گذشته با تمام فشارها توانستیم سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم. سرمایه گذاری داخلی هم ۵۷ درصد شده است. بنابراین ما مسیر را درست رفته‌ایم و توانستیم جاذبه این مناطق را بیشتر کنیم که در این شرایط تحریم کمک خوبی بود به اضافه اینکه ما در مناطق آزاد تنها نیستیم.

رییس جمهوری یادآور شد: زمانی ما چندتا کشور بودیم اما الان همه کشورهای منطقه مناطق آزاد دارند چه آنهایی که بندر دارند و چه آنهایی که مناطق خشکی را به مناطق آزاد تبدیل کردند. بنابراین ما با کشورهای منطقه و همسایه در حال رقابت هستیم. باید روز به روز امتیازات معقول و معافیت‌ها را در این مناطق آزاد بیشتر کنیم.ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا