اخبار

تهدید جدی ایران با «تروریسم آبی» ترکیه؛ سدسازی‌ روی ارس چگونه بلای جان کشور شد؟

ترکیه هر سه اصل را در پروژه داپ نقض کرده است. این کشور با آگاهی کامل از پیامد این سدسازی ها برای ایران، نوعی تروریسم آبی را در پیش گرفته است.

در سال های اخیر موضوع آب به یک اهرم مهم برای دولت #ترکیه تبدیل است؛ «#آب در برابر #نفت» همان سیاست آشنایی است که ترکیه در پیش گرفته و در چند دهه اخیر دست‌کم ۲ سد بسیار بزرگ بر سر منشا رودهای «دجله و فرات»، بزرگ‌ترین رودهای جاری در کشور #عراق ساخته است. فاجعه ای که به عراق و #سوریه تحمیل می شود می تواند خسارات هنگفتی را به ایران نیز در رابطه با سدسازی ها بر روی #رود_ارس برساند. به ادعای دولت ترکیه ۲۷سد و ۲۶دریاچه مصنوعی بر سرشاخه‌های #ارس احداث می شود. به باور کارشناسان تداوم اقدامات #ترکیه در موضوع قطع آب ورودی به ایران با اجرای #پروژه_داپ علاوه بر خشکاندن ارس بر ورودی آب به #دریای_خزر هم تأثیر دارد و تبعات آن به طور مستقیم متوجه #ایران خواهد شد.

احمد کاظمی کارشناس حوزه #اوراسیا در گفتگو با خبرآنلاین، در مورد پیامدهای مخرب سدسازی های ترکیه و تاثیر آن بر رود ارس گفت: این اقدام می تواند به مراتب ده ها برابر از فاجعه زیست محیطی در سیستان و بلوچستان بدتر باشد. ترکیه در قالب طرح «داپ» تعداد قابل توجهی سد بر روی ارس احداث می کند. بعضی از این سدها مانند سد #کاراکورت سال گذشته افتتاح شده و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از آب ورودی ارس به سمت ایران، ارمنستان و جمهوری #آذربایجان را کاهش داده است. سدهای دیگری مانند «سویله مز ، مرت و نارین قلعه و قارص» در حال احداث هستند.

چرا ما باید به عنوان یک ایرانی نسبت به این سدسازی ها حساس باشیم؟ تجربه ترکیه در سدسازی های گذشته یعنی بر دجله و فرات پروژه «#گاپ» گویای همه چیز است: خشکسالی و تبدیل ۵.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق و سوریه به بیابان، مشکلات اقتصادی، انسانی، بهداشتی و مسائل مهاجرتی و همچنین تخریب محیط زیست از جمله مواردی است که این اقدامات در پی داشته است.

این در حالی است که ایران در موضوع سدسازی بر دجله و فرات تنها از یک پیامد یعنی حقابه زیست محیطی یا همان گرد و غبارها آسیب می بیند. اما در موضوع سدسازی بر روی ارس هر چهار حقابه، یعنی زیست محیطی، حقابه شرب یا شهری، حقابه کشاورزی و همچنین حقابه صنعتی آسیب می بینند. احداث سدهایی که متاسفانه تعداد آنها مشخص نیست و کشور ترکیه در سانسور خبری برای عدم پاسخگویی به افکار و #مطالبات_عمومی، پروژه را به پیش می برد.

کاظمی در پاسخ به این سوال که سد سازی های ترکیه چه تبعاتی در آینده نه چندان دور متوجه ایران و مناطق آذری نشین ایران خواهد داشت گفت: باید توجه داشته باشیم که اقدام #ترکیه علاوه بر کاهش آب رود ارس مشکلاتی را برای سد خداآفرین نیز پدید خواهد آورد. در ایران میزان وابستگی به آب های فرامرزی حدود ۱۰درصد است اما در مناطقی مانند دشت مغان به ۸۰درصد می رسد. همانطور که می دانیم دشت مغان حدود ۱۵ درصد در تکمیل زنجیره امنیت غذایی ایران نقش دارد و هنگامی که سد خداآفرین دچار آسیب شود و آب کاهش پیدا کند موضوع کشت در دشت مغان به شدت لطمه خواهد خورد و به سرمایه گذاری های کلان در آن منطقه خسارت هنگفتی خواهد زد. بحث انتقال آب رودخانه ارس نیز ( از تبریز به دریاچه ارومیه) که از سال ۹۲ به صورت جدی شروع شده با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین مشکلات اقتصادی از جمله کاهش امنیت غذایی، بحث مهاجرت از شمال غرب، بیکاری، مسائل زیست محیطی و گردو غبار از جمله مسائل تهدیدآمیز در این زمینه محسوب می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا