اوایل تابستان سال قبل بود که ممانعت از ورود زنان بدحجاب به مترو به فرمانداری شهر مشهد از سوی مراجع قضایی اعلام شد. حاکمیت یکدست، بر ایجاد چنین شرایطی صحه میگذاشت. بیش از دوماه نامه نگذشته بود که برخورد گشت ارشاد با مهسا امینی و درگذشت وی در تهران حاشیه ساز شد و ماهها اعتراضات خیابانی را در پی داشت. حالا چند ماهی از آن #ناآرامی ها گذشته واز گوشه وکنار خبرهایی در مورد برخورد آتش بهاختیارها با افراد کم #حجاب بهگوش میرسد. برخوردهای لسانی جای خود را به برخوردهای فیزیکی داده و گویی مردم در برابر #مردم ایستادهاند و بوی رویارویی را به مشام میرساند. در آخرین واکنشها در مورد حجاب شنبه گذشته فرمانده #نیروی_انتظامی وارد عمل شد و از برخورد پلیسی وقضایی از روز شنبه آینده گفت. «خبرآنلاین» در گفتگو با علیاکبر گرجی اَزَندَریانی #حقوقدان و استاد دانشگاه، بهبررسی آثار و تبعات این نوع برخورد پرداخته است.
این روزها از گوشه و کنار شنیده میشود که به بانوان #کم_حجاب و بیحجاب خدمات ارائه نمیشود، این نوع رفتار را چگونه ارزیابی میکنید؟
فلسفه وجودی دولت ارائه خدمات عمومی بههمه شهروندان است. دولتی که در این مسیر ملاحظات سیاسی و عقیدتی (مانند نوع پوشش یا عقاید سیاسی) را ملاک ارائه خدمات قرار دهد و رسما بین شهروندان خود تبعیض قائل شود، دیگر دولت نیست. برخورد تبعیضآمیز در ارائه خدمات عمومی به شهروندان به منزله کاشتن تخم کینه و جنگافروزی است. هیچ ارزشی با تحمیل، تحقیر و تبعیض استوار نمیماند. علمای اخلاق هم چنین رفتارهایی را ناشایسته دانستهاند. آیتالله جوادی آملی در اظهارات سال ۱۳۹۶ خود همین نکته را تایید و تاکید میکنند که این روش منجر به بروز فساد از راههای دیگر میشود: «این آشفته بازار بودن مساله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمیشود، از راه دیگری فساد را توسعه میدهند.
عمده همین است آنکه ما را آفرید، صلاح و فلاح ما را در همین دانست که مساله ازدواج را اهمیت بدهید و دیر ازدواج نکنید و توقع بیجا نداشته باشید». منطق سخن این حکیم الهی این است که حجاب سرنیزهای، فساد را محو نمیکند، فقط آن را پنهان میکند و بهصورت زیرزمینی گسترش میدهد. نکته دیگر این است که آیا ارزشهای نژادپرستانه در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی یا آمریکا دوام آورد؟ تجربه نزدیکتر داعش و طالبان را در ترویج زوربنیان ارزشها چرا فراموش میکنید؟
راهکار حل این اختلاف نظر چیست و چگونه عمل کنیم که ضمن ایجاد وفاق این اختلاف را از میان برداریم؟
اختلاف دولت و ملت درباره حجاب را نمیتوان با فرمان حکومتی حل کرد. فرمان ممکن است الزامآور باشد، اما اقناع نمیکند. برگزاری همهپرسی میتواند راهحل فیصلهبخش باشد. قانون اساسی در اصل ۵۹ راه حل این دست از مسالهها را همهپرسی دانسته است. حل یکجانبه و آمرانه این اختلاف به منزله حل نکردن آن و باقی ماندن استخوان در لایه زخم است. به گمانم، در مساله حجاب، حکومت در تله دشمنان دانا افتاده است.
سرنگونیطلبها چنین القا میکنند که حجاب دیوار برلین حکومت است. جناحی در حکومت هم دقیقا همین موضع را تکرار میکند، یعنی موجودیت خود را به یک مساله ساده گره میزند. این در حالی است که میتواند چنین نباشد. حاکمان میتوانند قرائتی مداراجو و کثرتپذیر از جمهوری اسلامی ارائه بدهند و رسما اعلام کنند که انتخاب نوع پوشش از حقوق و آزادیهای شهروندان است. حزبالله لبنان چنین کرده است و مقامات جمهوری اسلامی در خلوص نیت آنها تردید ندارند. بنابراین، پذیرش تفاوتها نه تنها خطرناک نیست، بلکه میتواند به نقطه قوتی برای نظام تبدیل شود. /خبرآنلاین