اخبار

تمهید برای تامین کالاهای اساسی در آذربایجان‌شرقی

در روزهای پایانی هفته گذشته و همزمان با اعلام عملیات اجرایی طرح حذف ارز ترجیحی که با عناوین دیگری چون «مردمی سازی یارانه ها» و «عادلانه سازی یارانه ها» نیز در محافل رسمی از آن یاد می شود، همه نهادهای مسوول برای گذر از پیشامدهای احتمالی مرتبط با آن به صف شدند تا این نیاز ضروری و بر زمین مانده اقتصاد کشور برای عبور از تکیه بر درآمدهای نفتی و حذف پدیده مذموم و ویرانگر رانت خواری، با حداقل عواقب و تبعات ممکن برآورده شود.

بدیهی است که اجرای چنین طرح بزرگی که کارشناسان و اقتصاددانان از آن با عنوان «جراحی بزرگ اقتصادی» یاد می کنند، نمی توانست بدون دامن زدن به کنش های رفتاری خاص از سوی شهروندان باشد و به همین دلیل نیز مردم برای استفاده حداکثری از اقلام چهارگانه اساسی موجود با قیمت های قبلی به فروشگاه های زنجیره ای روی آوردند؛ اتفاقی که کوچک ترین تنشی در آذربایجان شرقی نداشت.

اما آرامش موجود در بازار و شهرها و کارآمدی تدابیر انجام گرفته برای جلوگیری از ایجاد خلاء در تامین کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی به مذاق گروه های معاند خوش نیامد و آنان روز جمعه با انتشار تصاویری از اتفاقات سال های قبل، در فضای مجازی، به زعم خود برای تحریک مردم کوشیدند؛ توطئه ای که مثل همیشه نقش بر آب شد.

برآیند این وضعیت و تداوم روال عادی زندگی در آذربایجان شرقی، به ویژه کلان شهر تبریز، نشان داد که از یک سو مردم با درک واقعیت های جامعه برای کمک به نهادینه شدن طرح مردمی سازی یارانه ها می کوشند و از سوی دیگر جدیت نهادهای مسوول را در اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای تامین و توزیع به موقع کالاهای اساسی به خوبی نمایان کرد.

البته ناگفته نماند که داستان نان در این زمینه اندکی متفاوت بود و با توجه به عدم فعالیت نانوایی های آزادپز در روزهای نخست، صف های طولانی در برخی محلات تبریز که تعداد آزادپزهایشان بیشتر بود، شکل گرفت؛ اما این وضعیت نیز به زودی مدیریت شد و شورای آرد و نان آذربایجان شرقی با تبدیل شمار عمده ای از واحدهای نانوایی آزادپز به واحدهای سهمیه ای برای بازگشت وضعیت به روال قبلی کوشید، به گونه‌ای که اکنون تنها حدود ۵۰ واحد نانوایی آزادپز در سطح استان وجود دارد.

در تبیین هم افزایی مدیران اقتصادی آذربایجان شرقی برای گذر از شرایط مردمی سازی یارانه ها، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که کمیته اقدام مشترک ستاد تنظیم بازار استان به صورت روزانه، تشکیل و وضعیت تأمین و عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم به صورت مرتب و لحظه‌ای توسط آن رصد می‌شود تا مردم استان اطمینان خاطر یابند که مشکلی در تأمین نیازمندی‌های آنان نیست.

بدیهی است که در این بین نمی توان از تشدید تلاش نهادهای نظارتی برای مقابل با احتکارگران و کوشش شبانه روزی آنان برای کشف کالاهای احتکار شده چشم پوشید؛ اقدامی که ضمن بازدارندگی از تکرار این قبیل رفتارهای مذموم و غیرانسانی به تعدیل بازار نیز کمک می کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی: تمهیدات ویژه برای سامان‌دهی وضعیت آرد و نان در استان اتخاذ شد

 

استاندار آذربایجان‌شرقی از تمهیدات ویژه ستاد تنظیم بازار استان برای سامان‌دهی وضعیت آرد و نان خبر داد و گفت: مقرر شده است با تشدید نظارت بر وضعیت پخت و عرضه نان، امکان دسترسی آسان مردم به نان فراهم و از تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها جلوگیری شود.

 

عابدین خرّم افزود: تخصیص سهمیه و فعال‌سازی ۴۰ واحد نانوایی آزادپز، افزایش سهمیه نانوایی‌های امین و شروع به کار نانوایی‌ها حداقل یک ساعت زودتر از روزهای گذشته، تصمیماتی بود که برای سامان‌دهی وضعیت عرضه نان گرفته شد.

 

وی تأکید کرد: نظارت بر نانوایی‌ها توسط گروه‌های بازرسی جهاد کشاورزی، صمت و بسیج به صورت مستمر و مرتب انجام می‌شود، اما این نظارت‌ها باید هدفمندتر و دقیق‌تر شود و مردم هم در این زمینه به دستگاه‌های مسئول کمک کنند.

 

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص وضعیت کالاهای اساسی نیز گفت: هیچ مشکلی برای تولید و عرضه کالاهای اساسی در استان نداریم و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود و فروشگاه‌ها نیز باید از موجودی خود برای عرضه این کالاها به مردم مطمئن باشند.

 

وی با اشاره به افزایش حجم خریدهای مردم در روزهای گذشته، گفت: از مردم استان می‌خواهیم با آرامش و انبساط خاطر، خریدهای خود را انجام دهند و امیدواریم با تلاش دستگاهای مسئول در تأمین به‌موقع و کافی کالاهای اساسی، طی روزهای آینده شاهد وضعیت عادی در بازار باشیم.

معاون استاندار: کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار آذربایجان شرقی نظارت جدی بر وضعیت بازار دارد

 

در همین حال معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی استان وجود ندارد، گفت: کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار استان با هدف تأمین به موقع و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم تشکیل شده است.

 

محمد کلامی گفت: در سه روز گذشته این کمیته هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر به منظور رصد وضعیت بازار و کالاهای اساسی و بعد از ظهر نیز جلسات تنظیم بازار نیز برگزار می شود تا از افزایش خودسرانه قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شود.

 

وی گفت: پایش مستمر بازار و نظارت بر میزان عرضه، قیمت و فراوانی کالاهای اساسی در این جلسات بررسی و اقدامات مورد نیاز تصمیم گیری می شود.

 

کلامی با اشاره به اصلاح ارز ترجیحی ، افزود: پس از تعیین ضوابط مذکور نظارت های لازم انجام می شود تا ضوابط قیمت‌گذاری از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان رعایت ‌شود، که برای تحقق این مهم علاوه بر فعالیت بازرسان دستگاه های ذیربط، از ظرفیت بازرسان اصناف نیز استفاده می‌شود که در صورت بروز تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش داده می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در روز پایانی هفته گذشته شاهد برخی نابسامانی بازار نان در استان بودیم که دستگاه های مربوط بلافاصله ورود کرده و اقدامات خوبی انجام گرفت که اثر آن امروز در بازار نان قابل مشاهده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: این کمیته در استان به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرماندار و با دبیری تعزیرات حکومتی و به همراه نماینده و بسیج اصناف به منظور تشدید نظارت‌های اصناف و مردم تشکیل شده است.

کشف صدها تن کالای احتکاری در آذربایجان شرقی

 

بدیهی است که تلاش مضاعف نهادهای نظارتی و اطلاعاتی برای مقابله با سوء استفاده کنندگان از وضعیت جدید ناشی از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در آذربایجان شرقی، نقش مهمی در مدیریت بازار و تامین به موقع کالاهای اساسی داشته است، زیرا کالاهای کشف شده پس از طی مراحل قانونی به شبکه توزیع برگشت داده می‌شود.

 

با این رویکرد، اواخر هفته گذشته یکهزار و ۷۰۰ تن آرد احتکار شده توسط سودجویان فرصت طلب با رصد نهادهای اطلاعاتی آذربایجان شرقی کشف و پرونده کالاهای احتکار شده برای سیر مراحل به دستگاه‌های تعزیرات شهرستان‌های مربوطه ارجاع داده شد.

 

پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه عاشورا با هماهنگی دستگاه قضائی استان، در چندین عملیات متعدد موفق به کشف انواع کالاهای اساسی از جمله یکهزار ۷۰۰ تن آرد، ۳ تن برنج، ۹ تن روغن جامد، ۳.۵ تن شکر، ۱۴ تن گندم و ۸ تن نهاده‌های دامی در  شهرستان‌های تبریز، اهر، آذرشهر و ورزقان شدند.

 

همچنین سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره اطلاعات شهرستان میانه طی عملیاتی ۲۹ تن شکر، ۳۰ تن برنج و نیم تن روغن مایع و جامد احتکار شده را در مجموع به ارزش ۲۵ میلیارد ریال کشف و ضبط کردند، ضمن اینکه سه هزار قوطی روغن نباتی احتکار شده هم به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) در شهرستان هشترود کشف شد.

 

در همین حال رئیس تعزیرات حکومتی ملکان نیز اعلام کرد که سربازان گمنام امام زمان(عج) در این شهرستان، انبار مواد غذایی احتکاری در بخش لیلان از توابع این شهرستان با هشت میلیارد ریال ارزش را کشف و ضبط کردند.

 

رضا رستمی اظهار داشت: از این انبار ۱۰ تن شکر، پنج تن قند، ۹ تن برنج و یک تن روغن کشف و ضبط شد.//ایرنا

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا