تعرفه پارکینگهای عمومی در دستور کار شورای شهر تبریز
در هفدهمین جلسه کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز، گزارش سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز از وضعیت پارکینگهای عمومی در اختیار و نحوه نظارت بر اجرای مصوبات شورا ارائه شد

#تبریز، این گزارش شامل اقدامات انجامشده در حوزههای آسفالت، مسیرگشاییها، مناسبسازی، تکالیف ترافیکی و سایر پروژههای اجرایی بود.
روحالله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه، با اشاره به وضعیت سرانههای منطقه چهار اظهار کرد: از نظر سرانه، منطقه چهار در میان #مناطق_شهری در پایینترین رده قرار دارد و بر اساس بودجه ۱۴۰۴ نیز سرانه این منطقه جزو کمترین سرانههاست.
وی با تأکید بر اهمیت مسیرگشاییهای پیشبینیشده در منطقه چهار گفت: مسیرگشاییهای این منطقه، مسیرگشاییهایی خاص و راهبردی هستند که در صورت اجرای بهموقع، کارآمد و مؤثر خواهند بود، اما تأخیر در اجرای آنها میتواند مشکلاتی را بهدنبال داشته باشد؛ از اینرو ضروری است این #پروژهها بهصورت دقیق اولویتبندی شوند.
رشیدی همچنین خواستار مطرحشدن مجدد عدد کلی بخش ترافیک شد و افزود: موضوع پارک بزرگ باید بهصورت جدی پیگیری شود و طرح مربوط به آن در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد. میدان آذربایجان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است کمیته نما، طرح مشخصی برای این میدان ارائه دهد.
رشیدی در ادامه با تاکید بر این که مسئول تامین ایمنی در مسیر BRT بر عهده #شهرداری است گفت: نباید وظیفه خود را به دیگران محول کنیم.
در ادامه جلسه، داوود امیرحقیان عضو کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک، با اشاره به اقدامات انجامشده در منطقه چهار اظهار کرد: اقدامات صورتگرفته در این منطقه قابل مشاهده است، اما نخستین دغدغه بنده در این منطقه، موضوع پارک بزرگ است. این پارک باید بهعنوان یک منبع کشاورزی حفظ شود و از حوزه تبلیغات خارج شود. نباید اجازه داد برخی افراد یا مجموعهها از این فضا سوءاستفاده کرده و منتفع شوند؛ لازم است این منطقه یکبار برای همیشه تعیین تکلیف و برای #کشاورزی شهری حفظ شود.
وی با اشاره به شرایط خاص منطقه افزود: در جریان جنگ ۱۲ روزه، مشاهده شد که این منطقه از نظر پدافند غیرعامل و نوع خاک، اهمیت ویژهای دارد و حفظ آن برای شهر ضروری است. از هرگونه ساختوساز غیرمجاز در این محدوده باید جلوگیری شود.
امیرحقیان همچنین تأکید کرد: در فرآیند تخریبها نباید از نیروهای خدماتی شهرداری استفاده شود و لازم است از ظرفیت پیمانکاران بهره گرفته شود.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت میدان آذربایجان گفت: این میدان بهنوعی به یک موضوع چندمدیریتی تبدیل شده و از سایر بخشها خارج شده است که لازم است منطقه چهار بهطور ویژه به این موضوع رسیدگی کند.
این عضو شورا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مسیر BRT و تصادفات رخداده در منطقه چهار، تصریح کرد: این محدوده باید برای تردد موتورسیکلتها ناامن شود تا از ورود آنها جلوگیری گردد و با این اقدام، از بروز حوادث و تلفات جانی، خدایناکرده، پیشگیری شود.
در ادامه این جلسه، گزارش سرپرست #سازمان_مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز از وضعیت پارکینگهای عمومی در اختیار و نحوه نظارت بر اجرای مصوبات شورا ارائه شد.
روحالله رشیدی در ادامه با اشاره به این گزارش اظهار کرد: موضوع پارکینگهای عمومی شهر، وضعیت بهرهبرداری از آنها، تعرفهها و سایر مسائل مرتبط باید بهصورت دقیق بررسی شود. شورا در جایگاه سیاستگذاری، تصمیمگیری میکند که شهرداری چه اقداماتی را باید در این حوزه انجام دهد.
رشیدی گفت: چندین بار موضوع پارکینگ های عمومی به سازمان ترافیک ارجاع شده است اما آنالیزی از وضعیت مدیریتی پارکینگ ها، پیوست اجتماعی و پیوست اقتصادی آن تاکنون ارائه نشد است.
وی ادامه داد: در زمان ارائه تعرفه عوارض محلی توضیحی در خصوص آنالیز و قیمت کارشناسی پارکینگ های عمومی ارائه نمی شود، این موضوع ها اثرات اجتماعی و اخلاقی در جامعه دارد.
وی افزود: در شرایط مختلف باعث ایجاد نقاطی میشویم که باعث ایجاد نقاط سایش مردم و حاکمیت می شود، در حالی که از نظر درآمد موضوعات چندان مهمی برای شهرداری نیست.



