اخبارتبریز-1

تشکیل کارگروه برای حل معضل وانت‌بارها/لزوم تجهیز شهرداری تبریز برای مقابله با فصل سرما و بارش

بیست و سومین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۱۶ آبان‌ماه، با حضور رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

دستور اول جلسه به «ارائه گزارش کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز» اختصاص داشت.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز طی سخنانی گفت: از بدو تشکیل کمیسیون نگاه ویژه‌ای به مشکلات کارگران خدمات شهری که قشر زحمتکش شهرداری هستند، داشته‌ایم و تصمیم بر این شد که پاداش خاصی برای نیروهای خدماتی در نظر گرفته بگیریم چراکه این عزیزان از وضعیت معیشتی خود ناراضی هستند و از هر طریقی که قانون به ما اجازه دهد پاداشی برای این قشر زحمتکش در نظر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: نگاه ویژه‌ به اتمام پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام ، تعیین تکلیف طرح‌های مسکوت شده، تغییر نگرش مدیریت شهری در حوزه‌ی خدماتی و توجه ویژه به پیشگیری و مقابله با ساخت‌و سازهای غیرمجاز جزو مواردی است که کمیسیون محیط‌ زیست و خدمات شهری ورود پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: ماشین آلات و تجهیزات اکثرا فرسوده هستند و هیچ دستگاه جدیدی نیز خریداری نشده که این موضوع هم بررسی شده است؛ ساماندهی دستفروشان و وانت بارها نیز از جمله دیگر موضوعات مورد بررسی در کمیسیون بود چراکه نمی‌توانیم این افراد را از کار بیکار و یا کلا رها کنیم و برای حل این مشکل احداث بازارچه‌ی محلی در شورای قبلی آغاز شده و ماهم مصوب کردیم که هر سه ماه یک منطقه بازارچه محلی تشکیل و به سازمان میادین تحویل داده شود.

هادی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر حائز اهمیت تجهیزات برای مواقع بحرانی در شهر است که به نظر من وضعیت اسفناک است و ما اصلا برای مواقع بحرانی آماده نیستیم؛ همچنین حل مشکل آب‌گرفتگی زیرگذرهای شهری مساله‌ی دیگر است که سال‌های زیادی است که تبریز را گرفتار کرده است و اکنون در حال حل این مشکل در زیرگذرهای سطح شهر هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر اشاره کرد و افزود: بحث سگ‌های بلاصاحب نیز از دیگر مشکلات شهر است که ما از چندین NGO و مرکز دعوت کردیم تا ابتدا آمار سگ‌های بلاصاحب مشخص و سپس برای عقیم‌سازی آنها اقدام شود.

دومین دستور جلسه به گزارش معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز اختصاص داشت.

محمدرضا قربانیان معاون خدمات شهری شهردرای تبریز طی سخنانی گفت: بیش از ۶۰ وظیفه برای این معاونت تعریف شده است و متاسفانه از سال ۶۴ که شهرداری‌ها مکلف به درآمدزایی شده اند، بودجه‌ی اختصاص داده شده از خزانه قطع شد و نتیجه این کار تبدیل باغ‌شهر تبریز به بتن‌شهر بود.

وی ادامه داد: تا زمانی‌که بحث مکانیزه شدن تجهیزات انجام نشود، سلامت کارگران تضمین نخواهد شد.

وی با بیان اینکه معاونت خدمات شهری به دلیل گستردگی وظایف همیشه زیر انتقاد مردم است، گفت: متاسفانه اکنون تمامی نیروهای خدمات با اخذ یک مدرک از مراکز علمی کاربردی، به سازمان‌های دیگر رفته اند و ما ناچار به استفاده‌ی نیروهای تنظیف در قسمت خدماتی هستیم.

قربانیان افزود: روزانه بالغ بر هزار تن زباله در تبریز جمع‌آوری می‌شود (۱۴۷ تن به‌صورت دستی،۸۵۳ تن به‌صورت مکانیزه) و با وجود این تعداد از حجم زباله، حتی زباله‌ی یک خیابان یا محله جمع‌آوری نشود، همه‌ی مردم معترض خواهند شد؛ در حال حاضر ۱۷۲۴ پاکبان مشغول به‌کار هستند که از این تعداد ۶۰۷ نفر در رفت‌وروب و مابقی در جمع‌آوری زباله و دیگر خدمات مشغول به‌کار هستند.

وی با اشاره به پیش‌رو بودن فصل سرما و زمستان، متذکر شد: متاسفانه علی‌رغم اینکه تبریز یک شهر سردسیری است، امکانات شهر مشهد چهار برابر امکانات ما است و در حال حاضر ۷ دستگاه گریدر، ۱۵دستگاه لودر، ۱۷ دستگاه نمک پاش مکانیزه، ۴۰ دستگاه برف‌روب و ۱۳ تانکر محلول پاش داریم که همه‌ی این دستگاه‌ها و تجهیزات حداقل باید ۴ برابر باشد تا بتوانیم نیازهای شهر را بر طرف کنیم.

وی اضافه کرد: ما در حالی که برای تامین بودجه خرید جاروب ناتوان مانده ایم، چگونه می‎‌توانیم برای خرید CMA (برای ماشین‌های نمکپاش) اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان را تامین کنیم؟ اگر به جای علم‌کردن چند روگذر و زیرگذر در شهر چند بیل مکانیکی برای این شهر خریداری کنیم، در پیش خدا و مردم روسفید می‌شویم که متاسفانه در جدیدترین زیرگذر یعنی زیرگذر میدان آذربایجان همچنان از پمپ آب برای تخلیه‌ی آب استفاده می‌کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر تبریز در بخش پایانی سخنان خود در خصوص وانت بارهایی که در معابر و خیابان ها موجب ایجاد ترافیک می‌شوند، گفت: وظیفه‌ی اصلی برخورد با وانت بار ها برعهده‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی است اما این عزیزان کم لطفی می‌کنند و مردم نیز همه‌ی مشکلات را از چشم ما می‌بینند.

احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: همه‌ی ما شعار مدیریت واحد شهری را سر می‌دهیم اما در بحث وانت بار ها مشاهده می‌کنیم که پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه‌ی خود را انجام نمی‌دهد و در حالیکه بعضی از این وانت‌بارها پلاک نیز ندارند، بازهم برخوردی صورت نمی‌گیرد.

برگی نیز تاکید کرد: باید کارگروهی تشکیل و وانت‌بارها ساماندهی شود و من در همین جا اعلام می‌کنم که هرسازمان یا ارگانی همکاری نکند، من نام آن سازمان را از این تریبون به مردم اعلام خواهم کرد و از اعضای شورا نیز می‌خواهم که اگر مانند گذشته بعد از توقیف وانت و انتقال آن به پارکینگ، با تماس تلفنی خود، وانت بار را رفع توقیف کنند، من به مردم اعلام خواهم کرد.

 

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز طی سخنانی گفت: شهرداری مشهد با کمترین هزینه و در کمترین زمان، ساخت‌وسازها را پایش کرده و حریم شهری به معنی واقعی کلمه حفظ می‌شود اما شهرداری تبریز در بحث حریم بسیار ضعیف عمل می‌کند و اگر اینگونه پیش برود حریم شهر باقی نمی‌ماند.

 

سید کاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای شهر تبریز نیز گفت: اولین سوالم از آقای قربانیان این است که حداقل حقوقی که کارگران خدمات شهری دریافت می‌کنند، چقدر است و سوالی بعدی این است که لطفا بفرمایید چه تعداد دستگاه نیاز است تا به مقدار معمول برسیم؟ و سوال دیگر اینکه علت نگاه طبقاتی به مناطق مختلف چیست و برای حل این مشکل چه می‌کنید؟ آخرین سوالم این است که چه تمهیداتی برای رفع مشکل چاله‌های موجود در معابر و خیابان‌ها –که موجب ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است- خواهید کرد؟

 

قربانیان در پاسخ به زعفرانچیلر گفت: حداقل حقوق در خدمات شهری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که با احتساب اضافه کاری و مزایا به ۶ میلیون تومان می‌رسد؛ در مورد تجهیزات نیز حداقل باید چهار برابر میزان تجهیرات فعلی، دستگاه داشته باشیم؛ در خصوص بحث خدمات در مناطق مختلف شهری با توجه به ایجاد خزانه‌ی متمرکز، دیگر مثل گذشته نخواهد بود که منطقه‌ای دارای بودجه زیاد و منطقه ای نیز کمبود بودجه داشته باشد و با تصویب و اجرای خزانه متمرکز این مشکل طبقاتی حل خواهد شد؛ در رابطه با بحث چاله ها نیز اگر معاونت عمرانی قیر و ملزومات لازم را در اختیار ما قرار دهد، ما در عرض یک ماه تمامی چاله‌های موجود در سطح شهر را پر می‌کنیم.

 

سخنرانی میان دستور رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر

 

روح اله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر نیز در سخنان میان دستور خود گفت: از اعضای محترم شورای شهر می‌خواهم اطلس رفاهی و پایش فقری را که منتشر شده است، مطالعه کنند؛ اکنون ۱۶ درصد جمعیت تبریز دچار فقر و ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای عضو معلول و۷ درصد نیز عضو کمیته امداد و بهزیستی هستند.

 

وی ادامه داد: هدفم از گفتن این اعداد و ارقام این بود که تمام منابع شهری باید به سمت ارتقا کیفیت زندگی مردم و رفع فقر حرکت کند و ما باید به ایجاد اشتغال در شهر و نه در شهرداری فکر کنیم تا برای رفع فقر کاری کرده باشیم.

 

وی با بیان اینکه بودجه باید ورودی متمرکز و خروجی نامتمرکز داشته و به سمت عدالت شهری سوق داده شود، گفت: از جمله پدیده‌هایی که ما نباید آن را فراموش کنیم بحث حاشیه نشینی است و باید مشخص شود که نقش خزانه‌ی متمرکز در بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی شهر چه خواهد بود و ما نباید حاشیه نشینی را حتی به قیمت تغییر زندگی یک خانواده فراموش کنیم.

 

رشیدی افزود: شهرداری می‌تواند با اصلاح ساختار سازمانی و رایزنی‌های بیرون شهرداری در این خصوص کارهای‌ بزرگی انجام دهد؛ اصلا تحول در مسیر خدمت شهرداری نیاز به اصلاح نگرش دارد که متاسفانه شهرداری در سال‌های گذشته به مادر خرج سازمان‌های دیگر تبدیل شده است و باید مضخص شود که رابطه و نسبت نهادها با شهرداری چیست و باید مشخص شود  شفافیتی که از آن دم می‌زنیم، چه عوایدی برای مردم دارد؟

 

وی تاکید کرد: توقع ما این است که در خصوص ریال به ریال درآمدی که به خزانه می آید توضیح داده شود که کجا خرج شده است؛ چراکه همین رابطه‌ها به مرور زمان نیروهای شهرداری را نسبت به یکدیگر بدبین کرده و مودت را از بین برده است و همین موضوع باعث شده که مردم برای حل مشکل یک دست انداز به باید چهار مدیر مراجعه کنند تا آنها را به هم نزدیک کرده و مشکلش حل شود.

 

وی گفت: متاسفانهه بسیاری از مدیران به دلیل اینکه فلان مدیر جزو دسته و باند او نیست کارها را انجام نمی‌دهند و این موضوع به ضرر شهر منجر می‌شود و ما امیدواریم در پایان دوره ششم شورا با افتخار بگوییم این اصطکاک بین مدیران و نیروهای شهرداری را از بین بردیم.

 

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر در پایان سخنان خود با انتقاد از مراکز آلاینده‌ی شهر تبریز گفت: سهم شهرداری از عوارض آلاینده‌ها در سالهای گذشته محل چالش بوده و باید گزارشی تهیه شود که چرا این سهم را نتوانسته‌ایم بگیریم و واحدهایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی که اساسا و ماهیتا آلاینده محسوب می‌شوند، چرا و به چه علت تحت عناوین مختلفی از جمله واحدهای سبز و … وانمود می‌کنند که آلاینده نیستند؟

 

در ادامه این جلسه، برگی ضمن انتقاد از پایین آوردن تابلوهای اسامی کوچه‌های کوی شهید آشتاب در خیابان مارالان، گفت: مارالان یکی از مناطق انقلابی تبریز است و شهدای زیادی تقدیم نظام کرده است.

ادامه داد: کوچه‌های کوی آشتاب مزیّن به نام مبارک این شهید و به‌صورت «آشتاب ۱، آشتاب ۲ و…» نامگذاری شده بود که متاسفانه چند روز پیش عده‌ای اقدام به نصب تابلوهای جدیدی تحت عنوان «کوچه۱، کوچه ۲ و…» کرده اند که اعتراض اهالی این کوی انقلابی را در پی داشت؛ من در همین جلسه به آقای شهردار تذکر می‌دهم که ضمن بازگرداندن نام این شهید به کوچه‌های این کوی، با فرد یا افرادی که این اقدام را کرده‌اند، برخورد شود.

 

در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر در خصوص تعیین دو عضو در کمیسیون مناقصات بحث و گفت‌وگو کردند.

 

براساس اعلام شهرداری، طالب‌نژاد و نامی برای عضویت در این کمیسیون معرفی شده بودند که برخی از اعضای شورای شهر نیز به دلیل مشکلات بحث سنوات و بازنشتگی این دو نفر، مخالف عضویت این دو در کمیسیون مناقصات بودند.

 

در نهایت بعد از بحث و گفت‌وگو، با رای اعضای شورا طالب‌نژاد و نامی به عضویت کمیسیون مناقصات در آمدند.

 

دستور بعدی جلسه به « بررسی شیوه نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی تبریز» اختصاص داشت که این شیوه نامه تا ماده ۵ به تصویب اعضای رسید و ماده‌های بعدی نیز در جلسات آتی بررسی خواهد شد.//ایسنا

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا