اخبارتبریز-1

تشریح مصوبات سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی/ ۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی از اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به مصوبات رئیس جمهور به استان خبر داد.

محمدحسین فرهنگی روز سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه در نشست خبری، به تشریح مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و دستورات مهم دولتمردان در این سفر پرداخت و گفت: نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از آن در دست اقدام است و تلاش بر این است که تا آخر سال جاری تمامی این اعتبار به دست استان برسد.

به گزارش  باش خبر وبه نقل از ایسنا، وی ادامه داد: بخشی از اعتبار تعیین شده برای استان آذربایجان شرقی از طریق مجوز دولت برای استفاده از منابع استانی و واگذاری دارایی‌ها به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان و اعتبارات متمرکز در اختیار دستگاه‌های اجرایی به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات خواهد بود.

فرهنگی خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداخت شده می‌تواند در محرومیت زدایی، حمایت از تولید و شرکت‌های دانش بنیان هزینه شود تا در رفع مشکل بیکاری و در راستای اشتغال مورداستفاده قرار بگیرد.

وی در خصوص موضوع واگذاری‌ دارایی‌های دستگاه‌های استان، اظهار کرد: این اقدام نیازمند نظارت کافی و سرعت عمل مناسب بوده و بازه زمانی اختصاص داده شده برای این موضوع، دو سال است اما ما می‌توانیم در طول یک سال بخش عمده‌ای از واگذاری‌ها را انجام دهیم و سرعت اجرای پروژه‌ها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت دستگاه‌ها در حذف اعتبارات بخش خود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها اگر در بازه زمانی مشخص شده نتوانند برای پروژه‌های تعیین شده اعتبار جذب کنند، اعتبار بازمی‌گردد. در برخی از استان‌هایی که سفرهای استانی ریاست جمهوری زودتر در آن‌ها انجام گرفته، به علت این‌که دستگاه‌ها به شکل فعال برخورد نکردند، نتوانستند بخشی از اعتبارات تخصیصی را جذب کنند و اقدام موردانتظاری در این زمینه داشته باشند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که یکی از تصمیمات رئیس جمهور در خصوص دریاچه ارومیه، احیای ستاد احیای این دریاچه است، افزود: احیای دریاچه ارومیه با همت تخصیص اعتبارات در دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی عملیاتی می‌شود.

وی در خصوص موضوع انتقال آب ارس به تبریز نیز گفت: این پروژه که در خصوص نحوه بهره برداری از آن بحث‌هایی وجود دارد، دارای پیمانکار و فازبندی بوده و وزارت مرتبط و مسئولان اجرایی آن بایستی پیگیر موضوع باشند.

وی در خصوص مصوبات رئیس جمهور برای موضوع متروی تبریز نیز افزود: فاینانس این پروژه از جمله محورهای مهمی است که در جریان سفر ریاست جمهوری اخذ شد و امیدواریم که عملیاتی شود و بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

فرهنگی خاطرنشان کرد: فاینانس یعنی سرمایه گذاری داخلی و یا خارجی که هر دوی این موارد نیاز به مجوزهایی از سوی شورای عالی اقتصاد داشته و طی مسیر طولانی جذب این فاینانس گاه سرمایه گذار را پشیمان می‌کند اما این بار این فاینانس پشتوانه دولت را دارد.

وی در خصوص دیپلماسی خارجی استان نیز اظهار کرد: رئیس جمهور با حضور در مرز استان (شهرستان جلفا) مشکلات گمرکی از جمله تعدد مراکز تصمیم گیری در گمرک‌ها و … را بررسی کرده و دیپلماسی خارجی استان نیز از ماه‌های گذشته با برگزاری جلسات مختلف با سفرای کشورهای خارجی پیگیری می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که موضوع آزادراه تبریز-سهند یکی از موضوعات داخل استانی است، ادامه داد: شرکت عمران سهند می‌تواند بخشی از منابع را برای پیمانکار تامین کند فقط اکنون در نحوه برآورد آن مشکل دارند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اعتبار تخصیص یافته به استان در این سفر مشابه استان‌های دیگر است، گفت: آن چیزی که می‌تواند وزن این اعتبار را کم یا زیاد کند، پیگیری‌های ما است‌ و به عملکرد خودمان بستگی دارد.

پیگیری اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی استان به مصوبه افزایش حقوق

وی در ادامه با اشاره به اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی استان به مصوبه افزایش حقوق، گفت: این موضوع در حوزه اختیارات دولت بوده و دولت در خصوص قشر عظیم مشمولان بازنشستگی تامین اجتماعی که اکثریت آن‌ها را حداقل بگیران تشکیل می‌دهند، تصمیم سنجیده‌ای گرفته اما کسانی که درآمد آن‌ها در سطوح بالاتر هستند، اعتراضی داشتند که روز گذشته بنده با وزیر کار در تماس تلفنی پیگیر شدم و این موضوع از طریق استانداری نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به سیاست رئیس سازمان تامین اجتماعی بر تامین اقلام موردنیاز بازنشستگان، گفت: برای این موضوع باید سقف مشخصی تعیین شود وگرنه انتظارات را برآورده نخواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت تمرکز بر موضوع تامین جهیزیه فرزندان بازنشستگان، اظهار کرد: برخی از بازنشستگان مستاجر بوده و بخش زیادی از دریافتی آن‌ها صرف اجاره بها می‌شود. روز گذشته صحبت از بن مسکن به میان آمد اما این امر کافی نیست و بایستی حمایت روشن و مشخصی از این اقشار انجام بگیرد.

رای کمیته انضباطی برای بازی تیم تراکتور و پرسپولیس نادرست است

فرهنگی در ادامه در خصوص رای کمیته انضباطی برای بازی تیم تراکتور و پرسپولیس نیز خاظرنشان کرد: این رای، تصمیم نادرستی بوده و ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام می‌کنیم. هیات داوری در این بازی برای بازگشت به میدان آماده بوده و سوت پایان بازی زده نشده است و ناظر مسابقات هم اعلام آمادگی کرده که میدان آماده است. اتفاقات بعدی هم مشخص می‌کرد که مشکل حل شده است.

وی با اشاره به تخریب‌های هواداران تیم‌های تهرانی در بازی‌های قبلی نیز افزود: قبلا در شهرهای دیگر چون تهران نیز شاهد تخریب ورزشگاه و رفتارهای ناهنجار بودیم اما در این بازی شاهد چنین اتفاقی نبودیم و مشخص شد که زمینه برای برگشت دو تیم به میدان آماده شده بود و وقتی تیم مقابل سرپیچی کرده و از طرفی راهکارهای بهتری مثلا ادامه‌ ۲۰ دقیقه باقیمانده در زمین بی طرف و یا … وجود دارد، نشان می‌دهد که در نظام تصمیم گیری فدراسیون فوتبال مشکل جدی داریم.

وی در خصوص تعیین تکلیف تیم‌های تراکتور و ماشین سازی نیز گفت: بهترین راهکار برای بهبود وضعیت این دو تیم، واگذاری تیم‌ها به معادن استان به خصوص معدن مس سونگون است که منوط به موضوع استقلال معدن مس آذربایجان شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار ما از وزارت صمت و اقتصاد و سازمان بورس این است که بروکسی‌های استقلال شرکت مس آذربایجان را جمع کنند و این اتفاق سریعتر رخ دهد و این منبع برای موضوعات مختلف استان به خصوص تیم‌های باسابقه و اصیل کشور اختصاص یابد.

وی با بیان این‌که موضوع استقلال شرکت مس آذربایجان مشکلات اداری دارد، گفت:  مالکان و سهام دارانی مثل مردم، وزارتخانه، سهام عدالت و … در زیرمجموعه این شرکت وجود داشته و طبیعی است که تفکیک سهام‌ آن‌ها از همدیگر و اختصاص به یک استان نیازمند کار اداری است. استان کرمان نسبت به این موضوع علاقه نشان داده و معتقد هستیم که اگر اراده داشته باشیم، این امر اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر این‌که ناهماهنگی میان نمایندگان استان در راستای استقلال شرکت مس آذربایجان وجود ندارد، گفت: ناهماهنگی زیادی در سیستم اجرایی و بین وزارت صمت و سازمان بورس وجود داشته که جلسات مشترک و مجزا با این نهادها برگزار کردیم و در حال پیگیری موضوع هستیم‌.

فرهنگی در ادامه با اشاره به موضوع دخالت نمایندگان در انتصابات، گفت: لازم است تا مدیران بومی و دارای توانمندی‌های خوب در مسند مدیریت استان قرار بگیرند.

وی با بیان این‌که بنده در هیچ انتصابی نقش نداشتم، ادامه داد: فقط در چند مورد خاص، نظرخواهی در مجمع نمایندگان انجام گرفته است. ما همواره در کنار استاندار محترم حضور داشته و از انتصابات وی نیز حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اراده مجمع نمایندگان در اکثر موارد همان نظر استاندار بوده ولی از افراد ضعیفی که در مسند قرار بگیرند، دفاع نمی‌کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با قدردانی از تلاشهای دولت سیزدهم و مردم در مهار کرونا، گفت: این بیماری هنوز در دنیا تمام نشده و تلفات با سویه‌های جدید ادامه دارد از این رو از مسئولان اجرایی و مجموعه‌های مرتبط درخواست داریم تا به طور جدی در این موضوع فعال باشند و مردم شرایط را عادی نپندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا