تسهیلات کمبهره برای نوسازی ونها
لایحه شهرداری تبریز درباره اعطای تسهیلات کمبهره برای نوسازی ونهای دارای کارت شهری از سازمان حمل و نقل مسافر با استفاده از ظرفیت سازمان منطقه آزاد تجاری ارس در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

#تبریز، داود امیرحقیان، رئیس این کمیسیون، در اولین جلسه کمیسیون در سال پنجم شورای ششم اظهار کرد: موضوع لایحه را یک بحث حاکمیتی میدانیم اما معتقدیم که این قرارداد باید به درستی منعقد میشد و اکنون شهرداری درخواست تعدیل درصد افزایش را مطرح کرده است.
وی افزود: مبنا برای ارزشگذاری منطقهای، بهای خدمات و دیگر آیتمها است و باید مشخص شود کدام یک در اختیار شورا یا #شهرداری است. ما برای این لایحه تصمیمگیری میکنیم ولی این تصمیم به معنی رد یا قبول نیست و موضوع باید به صحن شورا ارجاع شود.
امیرحقیان ادامه داد: ما دنبال این نیستیم که به عنوان اعضای شورا مانع توسعه مخابراتی شویم، اما با متن این لایحه موافق نیستیم و در تلاشیم روش مناسبی برای شهرداری بیابیم. همه تلاش ما بر اساس قانون برای توسعه شهر است.
اسماعیل چمنی، نایب رئیس کمیسیون، با تقدیر از مدیران شهرداری گفت: هرچقدر بتوانیم سیستم شهرداری را با دیگر سازمانها و ارگانها هماهنگ کنیم، نقش بیشتری در توسعه شهر خواهیم داشت. نباید هزینههای زندگی در تبریز برای مردم گران تمام شود.
وی تأکید کرد: در برخی موارد باید هزینهها رایگان شود. #تعرفهها و عوارض محلی توسط شورا تعیین میشود و شهرداری حق دخالت ندارد. پیشتر اعلام شده بود هیچ افزایش تعرفهای نباید بیش از ۴۰ درصد باشد.
چمنی اولویت خود را توسعه تبریز دانست و افزود: باید به نتیجه برسیم که چه اقداماتی برای توسعه لازم است و هرچه بیشتر در مسائل حاکمیتی تعامل کنیم، بهتر است. از اپراتورهای ایرانسل و همراه اول انتظار داریم تعرفهها را به گونهای تنظیم کنند که فشار مالی غیرضروری به مردم وارد نشود. ما با هزینههای غیرمنطقی و هبههای بیجا مخالفیم.
احد صادقی، عضو #کمیسیون، نیز با اشاره به کاهش حدود ۴۰ درصدی ارزش معاملاتی طی دو سال گذشته گفت: من به شدت با تغییر تعرفهها مخالفم و مخالفت خود را اعلام میکنم تا تصمیمات شورا خدشهدار نشود.
وی افزود: بودجه باید پیش از تعیین تعرفه نوشته شود و تعرفهها بر اساس بودجه تعیین گردد. همچنین باید هزینه پروانهها را با کمک کارشناسان مقایسه کنیم.
صادقی تصریح کرد: شهرداری گاهی ناچار به فروش مازاد است اما بودجه باید منطقی بسته شود. موضوع بازرسی و تعیین تعرفهها هر سال توسط وزارت کشور ابلاغ میشود و اگر تناقضی وجود دارد، باید توسط وزارت کشور رفع شود.
وی در پایان تأکید کرد: قیمت آپارتمانها در شهرهای مختلف یکسان نیست و نباید تعرفهها صرفاً بر اساس آنها تعیین شود. نماینده مردم بودن افتخار است و لایحه شهرداری باید در چارچوب قانون تعدیل شود تا اقدام خلاف قانونی رخ ندهد.
بررسی لایحه تجویز اعطای #تسهیلات_کم_بهره برای نوسازی ون های دارای کارت شهری
لایحه دوم شهرداری تبریز درباره اعطای تسهیلات کمبهره برای نوسازی ونهای دارای کارت شهری از سازمان حمل و نقل مسافر با استفاده از ظرفیت سازمان منطقه آزاد تجاری ارس در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.
داود امیرحقیان گفت: ۴۵۹ نفر کارت شهری دارند و قرار است به هرکدام ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شود. من به عنوان عضو شورا باید بدانم جزئیات این لایحه چیست. هرچند با نوسازی تاکسیها موافقم، اما این لایحه نقصهایی دارد.
وی افزود: با وجود موافقت با کلیت موضوع، سوالاتی درباره استانداردهای خودروهایی که از منطقه آزاد ارس وارد میشوند مطرح است؛ از جمله میزان سوخت مصرفی، خدمات پس از فروش و نحوه واردات.
اسماعیل چمنی اظهار کرد: منطقه آزاد #ارس ظرفیت مهمی برای توسعه استان است که نباید از آن غافل شویم. شهرداری در این زمینه ضرری متحمل نمیشود، اما بهتر است ونها به جای چین از ژاپن خریداری شوند. من با خرید خودروهای چینی مخالفم.
احد صادقی نیز پرسید: این خودروها به صورت ارس پلاک تردد خواهند کرد و باید درباره نحوه انتخاب تولیدکنندگان خودرو شفافسازی شود.



