تسهیلات کمبهره برای رانندگان ون در تبریز تصویب شد
لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اعطای تسهیلات کمبهره برای نوسازی ونهای دارای کارت شهری از سازمان حملونقل مسافر با استفاده از ظرفیت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس تصویب شد.

#تبریز، در ابتدای بررسی این لایحه، عبدالرحیم قاصدی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز با ارائه گزارشی نسبت به چگونگی این مسئله پرداخت.
روحالله رشیدی با اشاره به اینکه این نامه پس از بررسی، اصلاحاتی را دریافت کرده است، اظهار کرد: در مجموع با کلیات آن موافق هستیم و مشکلی وجود ندارد، اما واقعاً در بخش حملونقل، هم در حوزهی مینیبوسها و هم #اتوبوسها با چالش جدی روبهرو هستیم.
وی با اشاره به اینکه توقع ما این است که شهرداری در حوزه حملونقل، تمرکز بیشتری بر ناوگان مینیبوسداشته باشد، یادآور شد: همانگونه که در بخش مدارس به این وسیله نیاز احساس میشود، در سطح شهر نیز ضرورت آن کاملاً مشهود است.
این عضو شورای شهر تبریز گفت: در متن لایحه آمده که باید آخرین وضعیت استاندارد خودروهای مدنظر و تأییدیهی سازمان شهری اخذ شود. این خودروها بهعنوان وسایل #حملونقل_عمومی تلقی میشوند، نه شخصی، بنابراین باید ضمانت فنی و کیفیت لازم را داشته باشند. همچنین باید مشخص شود که شرکت واردکننده یا واسطه، دارندهی سند و مسئول کیفیت این خودروهاست یا خیر.
وی با بیان اینکه در بند (۳) صورتجلسه، موضوع تنظیم استانداردها مطرح شده، اما این بند در ضمیمه موجود نیست و مشاهده نشده است، یادآور شد: در حالی که اشاره به سازمان همیاری #شهرداریها شده، اما مشخص نیست دقیقاً این سازمان چه مسئولیتی بر عهده دارد و پس از آن، چه نهادی پاسخگو خواهد بود.
رشیدی ادامه داد: نکته بعدی مربوط به شفافسازی نحوهی پرداخت تسهیلات است؛ لازم است سهم بازپرداخت از هزینه تمامشده و قطعی یا غیرقطعی بودن پرداختها در صورتجلسه بهطور دقیق ذکر شود. در مجموع، کمیسیون حملونقل با کلیات لایحه موافق است.
داود امیرحقیان با بیان اینکه از تمامی اعضای محترم شورای شهر دعوت میکنم که لایحه ارسالی شهردار را بهدقت مطالعه فرمایند، گفت: بنده حداقل دو مرتبه در کمیسیون مربوطه خدمت رئیس سازمان تاکسیرانی تبریز بودم و هر بار توضیحاتی متفاوت و بعضاً مغایر با روح و متن لایحه توسط مدیران شهرداری ارائه شد.
وی با بیان اینکه در لایحه اولیه که توسط آقای احمدی ارسال شده بود، آمده بود که به ۴۵۹ نفر از رانندگانی که خودروهای وَن آنها فرسوده است، تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود، گفت: در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان از محل حساب شهرداری برای این منظور اختصاص یابد.
این عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: کلیات لایحه بر پرداخت تسهیلات و #نوسازی_ناوگان حملونقل عمومی استوار بود و در آن، هیچ اشارهای به سازمان همیاری نشده بود.
وی با اشاره به اینکه در همان جلسه، چند پرسش ابتدایی مطرح شد، افزود: اول اینکه آیا کمیته فنی سازمان شهرداریها این خودروها را تأیید کرده است؟ گفتند خیر. دوم اینکه شرکت تأمینکننده چگونه و توسط چه نهادی انتخاب شده است؟ پاسخی دریافت نشد. بحث سوم اینکه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانِ تسهیلات سال گذشته با ۵۰۰ میلیون تومانِ امروز یکسان نیست؛ چه مبنایی برای محاسبه ارزش واقعی در نظر گرفته شده است؟ پاسخ قانعکنندهای ارائه نشد.