اخبار

ترکیه، دارای ۳ گسل عظیم و خطر مداوم زلزله

۲ گسل بزرگ در مناطق آناتولی شمالی، آناتولی جنوب و اژه، ترکیه را به سرزمینی تبدیل کرده‌اند که به طور مداوم و همیشگی، هراس بزرگترین زلزله‌ها را در سر دارد

به گزارش باش خبر وبه نقل از تسنیم، مردم ترکیه و سوریه، همچنان درگیر بحران زلزله هستند. مراد کوروم وزیر مسکن و شهرسازی ترکیه اعلام کرده که زلزله روی داده در استان قهرمان مرعش، زندگی 13 و نیم میلیون نفر از مردمان ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

اما صبح امروز، این سخنان فاطمه شاهین، #شهردار کلانشهر غازی عنتاب بود که افکار عمومی و رسانه های #ترکیه را به وحشت انداخت. او به طور شفاف و بی تعارف اعلام کرد که در یکی از شهرستان های کوچک #استان_غازی عنتاب که 60 هزار نفر جمعیت دارد، دست کم از سرنوشت چهل هزار نفر از آنان، اطلاعی در دست نیست. این سخن خانم شاهین نشان می دهد که قرار است در ساعات و روزهای آتی، به یک باره شاهد بالا رفتن بیش از حد آمار قربانیان #زلزله_ترکیه باشیم.

کشور #ترکیه , زلزله ترکیه ,

#وال_استریت ژورنال اعلام کرده که در زلزله 7.1 ریشتری هائیتی در سال 2021 بیش از 2000 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 60 هزار ساختمان ویران شد. در سال 2018 میلادی نیز بیش از 2000 نفر در زلزله 7.5 ریشتری در اندونزی جان باختند.

در نپال هم در سال 2015 بیش از 9000 نفر در زلزله 7.8 ریشتری جان خود را از دست دادند. اگر چه پیش بینی های اولیه در مورد تلفات ترکیه بر روی عدد 10 هزار نفر ثابت مانده، اما سخنان شهردار غازی عنتاب، نشان می دهد که ممکن است آمار تلفات زلزله اخیر ترکیه، از زلزله های مورد اشاره وال استریت ژورنال، بسیار بیشتر شود.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت رصدخانه قندیلی دانشگاه بوغازیچی در کلانشهر استانبول، بیش از 190 پس لرزه در 24 ساعت گذشته در ترکیه و مناطق اطراف آن رخ داده که حداقل 150 مورد از آنها بین دو استان الازیغ و حاتای در خط گسل آناتولی شمالی رخ داده است. این همان مسیر شناخته شده ای است که یکی از 3 گسل عظیم ترکیه را در برمی گیرد و سالهاست زمین شناسان و زلزله شناسان ترکیه از آن وحشت دارند.

ترکیه، دیار 3 گسل عظیم

پازارجیک، کوهستان نورداغ در استان قهرمان مرعش به عنوان کانون اصلی زلزله اخیر، زمین لرزه هایی به بزرگی 7.7 و 7.6 ریشتر را تجربه کرد. این منطقه یکی از 3 خط اصلی گسل های شناخته شده است که عبارتند از:

1.گسل آناتولی شمالی.

2.خط گسل شرق آناتولی.

3.گسل منطقه اژه است.

از این 3 گسل، دو مورد اولی آن در شرق و جنوب در سمت ایران و سوریه و مورد سوم یعنی گسل اژه در غرب و در مجاورت استان های ساحلی استانبول، کوجا علی و بورسا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا