آموزشیاخبار

ترکیب شیمیایی جدید با اثرات سوءمصرف مواد مقابله می‌کند

دانشمندان یک ترکیب شیمیایی ساخته‌اند که می‌تواند با اثرات سوءمصرف موادی مانند مت‌آمفتامین و فنتانیل مقابله کند.

دانشمندان یک ترکیب شیمیایی ساخته‌اند که می‌تواند با اثرات سوءمصرف موادی مانند مت‌آمفتامین و فنتانیل مقابله کند.

به گزارش باش خبر وبه نقل از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، مصرف بیش از حد #مواد_مخدر در آمریکا در دو دهه اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۹۲هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد داروهای غیرقانونی و مواد #افیونی جان خود را از دست دادند؛ این میزان بیش از پنج برابر تعداد مرگ‌ومیرها در سال ۲۰۰۰ است. مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل یکی از عوامل اصلی این مرگ‌ومیرها است.

#نالوکسان (داروی تزریقی که به شکل اسپری بینی نارکان نیز در بازار عرضه می‌شود) جان افراد بی‌شماری را نجات داده است؛ اما فقط برای مصرف بیش از حد مواد افیونی مؤثر است و استفاده از آن محدودیت‌هایی نیز دارد. تیمی از دانشمندان دانشگاه مریلند در آمریکا، تلاش کرده‌اند تا یک درمان فراگیرتر برای مصرف بیش از حد موادمخدر بیابند و به همین منظور #ترکیب_شیمیایی Pillar[۶]MaxQ (P۶AS) را به‌عنوان پادزهر برای مت‌آمفتامین و فنتانیل آزمایش کردند. یافته‌های آن‌ها بسیار امیدوارکننده بود.

ترکیب شیمیایی جدید با اثرات سوءمصرف مواد مقابله می‌کند

مت‌آمفتامین که در بازار سیاه با نام شیشه یا کریستال انگلیسی و در بین جوانان و نوجوانان با نام آیس نیز شناخته می‌شود، یک ماده مخدر قوی و بسیار اعتیادآور است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سوء مصرف آن سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

#فنتانیل یک شبه‌مرفین بسیار قوی است که ریشه گیاهی و طبیعی ندارد و در آزمایشگاه تولید می‌شود. این دارو تأثیراتی مشابه هروئین و حتی مخرب‌تر از آن دارد و به سرعت بر روی دستگاه تنفس و کارکرد قلب تأثیر می‌گذارد. مصرف‌کنندگان این ماده گاهی پیش از سرخوشی با از کار افتادن دستگاه تنفسی، دچار بیهوشی می‌شوند و در آستانه مرگ قرار می‌گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا