اخبار

ترفندهای زیرآبی رفتن در امتحانات مجازی

تقلب در امتحانات امری نوپدید نیست و از گذشته در بین دانشجویان و دانش‌آموزان وجود داشته است، اما در ایام کرونا و امتحانات مجازی این امر شدت بیش‌تری پیدا کرده است، دانشجویان و دانش‌آموزان حاضر در صحنه تقلب در امتحانات باوجود تمام محدودیت‌های ایجاد شده برای جلوگیری از تقلب، هم‌چنان سعی در ابداع شیوه‌های جدید برای این موضوع هستند.

به گزارش ایسنا، ایام امتحانات پایان ترم برای دانشجویان و دانش‌آموزان همواره پر از دغدغه و استرس بوده است، برگزاری آزمون در ایام کرونا برای این قشر به شیوه مجازی موجب شد تا آن‌ها راهکارهای متعددی را برای دور زدن اساتید و معلمان امتحان کنند و قطعا این مسئله موجب شد تا اساتید و معلمان نیز برای جلوگیری از این کار روش‌های مطمئن‌تری را برای برگزاری آزمون مجازی در پیش بگیرند.

دانشجویان و دانش‌آموزان باید بدانند که برگزاری آزمون تنها یک راه برای سنجش میزان یادگیری دروس است، قطعا تقلب شیوه صحیحی برای پاسخ به سوالات آزمون نیست، زیرا در این شیوه نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که آیا مطالب ارائه شده از سوی معلمان و اساتید موجب افزایش معلومات در بین این قشر شده است یا نه!

قطعا اساتید و معلمان بر شیطنت‌های دانشجویان در امتحانات مجازی واقف هستند و به همین دلیل سعی می‌کنند خود را با شرایط وفق دهند و جلوی تقلب را بگیرند هرچند که شاید در برخی مواقع در این امر موفق نباشند.

به اشتراک‌گذاری پاسخ سوالات امتحان در گروه‌های دوستانه

راضیه یکی از دانشجویان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آموزش مجازی و برگزاری امتحان به این شیوه، اظهار کرد: آموزش مجازی کارایی چندان بالایی در یادگیری ندارد و در حال حاضر به‌علت بیماری کرونا مجبور هستیم این شیوه را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: قطعا تقلب در امتحان از دیرباز تاکنون وجود داشته است، اما برگزاری امتحانات به شیوه مجازی این امر را تسهیل کرده است و نمی‌توان صرفا این آزمون مجازی را برای سنجش دانشجو یا دانش‌آموز مبنا قرار داد.

این دانشجو بیان کرد: برای جلوگیری از تقلب در فرآیند امتحانات امکان بازگشت به سوال قبلی برای اصلاح از دانشجو گرفته شده است، خوب این موضوع مشکلاتی را برای دانشجو ایجاد می‌کند، زیرا تمام دانشجویان که نمی‌خواهند تقلب کنند.

راضیه یادآوری کرد: تعدادی از دانشجویان در یکی از شبکه‌های مجازی گروهی را تشکیل داده‌اند و در موقع امتحان بلافاصله جواب سوالات را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، قطعا برگزاری امتحان به این شیوه نمی‌تواند ملاکی برای سنجش یادگیری باشد.

تقلب در امتحانات مجازی کار سختی نیست

پریسا یکی از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه شرکت در آزمون مجازی، اظهار کرد: من و دوستانم برای اینکه بتوانیم در آزمون به یکدیگر کمک کنیم، برای هر امتحان در خانه یکی از دوستان جمع می‌شدیم و سوالات را با همکاری یکدیگر جواب می‌دادیم.

این دانش‌آموز گفت: قطعا تقلب در امتحانات مجازی خیلی سخت نیست، چون راحت می‌توانید برای پاسخ به سوالات به کتب و جزوات مراجعه کنید، اما برخی از دانش‌آموزان در این ایام حتی به خود زحمت نمی‌دادند که قبل از امتحان مروری بر کتاب داشته باشند.

وی بیان کرد: در آزمون ریاضی من پاسخ سوالات را برای سایر همکلاسی‌هایم فرستادم، پس از پایان آزمون معلم متوجه شد و مجدد آزمون را برگزار کرد.

مسئولان دانشگاه به‌جای ضدتقلب کردن سامانه به فکر رفع مشکلات سامانه باشند

فاطمه یکی دیگر از دانشجویان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سامانه آزمون این دانشگاه زمان و تعداد سوالات امتحان توسط اساتید تعیین می‌شود، اظهار کرد: برای یک آزمون با تعداد 30 سوال تستی و دو سوال تشریحی حدود 90 دقیقه زمان تعیین شده بود، امتحان به شدت سخت بود و زمان برای پاسخگویی به سوالات کم بود.

وی ادامه داد: امکان بازگشت به سوال قبلی وجود ندارد و باید برای امتحان زمان را مدیریت کنید، این کار فرآیند آزمون را سخت می‌کند.

این دانشجو گفت: سوالات تستی برای هر دانشجو متفاوت است و امکان تقلب در امتحان خیلی سخت است، سامانه ایرادات زیادی دارد، مسئولان دانشگاه به‌جای ضدتقلب کردن سامانه به فکر رفع مشکلات سامانه باشند، مشکلات سامانه باعث اجحاف در حق تعداد زیادی از دانشجویان در آزمون می‌شود.

فاطمه یادآور شد: در برخی از امتحانات امکان تقلب برای دانشجو وجود دارد، اما زمانی که سامانه ضدتقلب نباشد، اساتید با سخت و غیرمتعارف کردن امتحان درصدد جبران این نقص هستند که اصلا کار جالبی نیست و در این مورد تر و خشک باهم می‌سوزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من در روستا زندگی می‌کنم، به‌علت ضعف زیرساخت‌های ارتباطی در روستا، مرتب با مشکل قطعی اینترنت مواجه بودم و نمی‌توانستم در کلاس‌های آنلاین شرکت کنم، اکنون طبق گفته مسئولان دانشگاه پنج نمره از آزمون پایان ترم مربوط به حضور در کلاس آنلاین است و من که نتوانستم در این کلاس‌ها به‌طور کامل شرکت کنم، نمره من از 15 حساب می‌شود.

در این بین نیز دانشجویان و دانش‌آموزانی نیز هستند که در این ایام برخلاف سایر تقلب‌کنندگان، بدون اینکه از شرایط سوءاستفاده کنند، مانند امتحانات حضوری در آزمون حاضر و با تکیه بر معلومات خود پاسخ سوالات را می‌دهند، اما به‌نظر می‌رسد در این ایام تفاوت چندانی بین این افراد وجود ندارد.

شخصی‌سازی سوالات برای جلوگیری از تقلب در آزمون مجازی

فیروز عسگری، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آموزش مجازی دانش‌آموزان و برگزاری امتحانات به شیوه مجازی برای سنجش یادگیری در دانش‌آموزان، اظهار کرد: بر اساس یک تحقیق علمی اگر تمامی امکانات و زیرساخت‌ها در بحث آموزش مجازی فراهم باشد، تنها 50 درصد به اهداف دست پیدا می‌کنیم، اما در استان ضعف‌های زیرساختی در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه تمام تلاش کادر آموزشی مدارس برگزاری امتحانات با صحت و راستی‌آزمایی در شیوه مجازی است، خاطرنشان کرد: قبل و بعد از برگزاری امتحانات معلمان فرآیند را صورتجلسه و تعدادی از معلمان سوألات را در مدارس بارگذاری می‌کنند.

عسگری بیان کرد: معلمان برای جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی، سوالات را شخصی‌سازی می‌کنند، یعنی سوالات امتحان هر دانش‌آموز با همکلاسی خود متفاوت است و این مسئله امکان کمک گرفتن از یکدیگر را در طول امتحان کم می‌کند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین زمان پاسخگویی به سوالات امتحان معقول است و دانش‌آموز فرصت زیادی برای مراجعه به کتاب و دیگران برای پاسخ به سوالات ندارد و زمان هم آن‌قدر کم نیست که دانش‌آموز دچار استرس شود.

وی با بیان اینکه به هر صورت نمی‌توان در آزمون مجازی تقلب را به صفر رساند، عنوان کرد: مبنای سیستم آموزش اعتماد به دانش‌آموزان است، دانش‌آموز باید بداند هدف از برگزاری آزمون مچ‌گیری نیست، بلکه هدف بهبود مسیر حرکت آموزش است.

عسگری تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت صحت روند برگزاری آزمون در شیوه مجازی را به‌طور کامل موفق ارزیابی کرد، باید پس از اتمام آزمون‌های مجازی یک آسیب‌شناسی کامل در این حوزه انجام داد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تلاش شده آزمون مجازی به‌جای دانش‌محور بودن، استدلالی و تحلیلی باشند، همچنین به معلمان این اجازه داده شده است که اگر نسبت به صحت سنجش در آزمون مجازی شک داشتند، مجددا آزمون را برگزار کنند، همچنین تمام نمره پایان ترم مربوط به آزمون نیست و فعالیت دانش‌آموزان در طول مدت تحصیل در نمره لحاظ می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه آزمون تحصیلی دی‌ماه در مناطقی که زیرساخت آموزش مجازی وجود نداشت،گفت: امتحانات در این مناطق به‌صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

در فرآیند برگزاری آزمون به‌صورت مجازی خواه ناخواه امکان تقلب توسط دانشجویان نیز وجود دارد

حمدالله مشتاقی، معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد در خصوص فرآیند برگزاری آزمون‌های ارزیابی پایان ترم دانشجویان، اظهار کرد: وزارت علوم یکسری اقدامات برای برگزاری آزمون‌ها و سنجش علمی در دانشجویان درنظر گرفته است که آزمون و ارزیابی دانشجویان بر این اساس انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر آزمون تنها 20 درصد نمره پایان ترم دانشجویان را شامل می‌شود و مابقی نمره مربوط به فعالیت دانشجویان در طول ترم تحصیلی است.

مشتاقی با اشاره به اینکه در فرآیند برگزاری آزمون به‌صورت مجازی خواه ناخواه امکان تقلب توسط دانشجویان نیز وجود دارد، گفت: اساتید نیز برای جلوگیری از این مسئله اقداماتی از جمله یکسان نبودن سوالات انجام می‌دهند، همچنین هر دانشجو یک IP برای ورود و خروج برای آزمون دارد و این IP توسط استاد چک می‌شود تا فرد دیگری نتواند به جای دانشجو در آزمون شرکت کنند.

معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد در خصوص گلایه برخی از دانشجویان برای کاهش زمان آزمون مجازی نسبت به حضوری، بیان کرد: معمولا این گلایه و اعتراض مربوط به دانشجویانی است که آمادگی لازم را برای مطالعه نداشتند، زمان آزمون معقول است و دانشجو را در این خصوص تحت فشار قرار نمی‌دهیم.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا