تحول در حمل و نقل عمومی تبریز با واگذاری اتوبوسها به بخش خصوصی!
لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق ضوابط و دستورالعمل بهرهبرداری از ناوگان اتوبوس و مینیبوس به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

#تبریز،روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه شورای شهر تبریز در دوره ششم خود تحرک قابل توجهی در حوزه #اتوبوسرانی داشته است، به اقدامات انجام شده در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه ناوگان، بازسازی و #نوسازی حمل و نقل عمومی، خرید و تعمیر اتوبوسهای موجود از جمله فعالیتهای ما در این حوزه بوده است.
رشیدی با اشاره به واگذاری ۱۴۶ دستگاه #اتوبوس به بخش خصوصی، بر ضرورت ارائه گزارش تحلیلی و آسیبشناسی از عملکرد این اتوبوسها تاکید کرد.
وی همچنین به مشکلات اقتصادی بهرهبرداران خصوصی اشاره کرد و گفت: باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. فارغ از اینکه این واگذاری و بهرهبرداریها به نفع شهر انجام میگیرد، اما نمیتوانیم فورا مجوز صادر کنیم مجوز یک کلمه است و مابقی مسائلی چون اجرا شدن آن و مورد استقبال قرار گرفتن برای ما بعنوان سیاست گذار شهری مهم است.
این عضو شورای شهر، نظام توزیع #یارانه اتوبوس شهرداری را ناکارآمد دانست و خواستار بازنگری در این نظام شد.
رشیدی همچنین به مزایای دو نرخی شدن کرایه با کارت الکترونیکی و نقدی اشاره کرد و یادآور شد: وقتی از #کارت_الکترونیکی استفاده نمیشود، در واقع سیستم متضرر میشود. در پرداخت نقدی، کرایه مقداری بیشتر گرفته میشد که اثر این فعالیت مثبت تلقی شده بود و مردم به استفاده از کارت الکترونیکی تشویق شده بودند.
احد صادقی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تاکید بر حمایت از بهرهبرداران، بیان کرد: ضرورت موفق بودن این طرح منوط به حمایت از بهره برداران است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی رانندگان و مردم افزود: ما نیز به عنوان عضو شورا نمیخواهیم مردم فشار زیادی را متحمل شوند.
داوود امیرحقیان، عضو دیگر شورا، ضمن قدردانی از زحمات مسئولین حوزه اتوبوسرانی، به مشکلات حمل و نقل عمومی در روستاهای الحاقی به تبریز اشاره کرد و گفت: روستاهای الحاقی چون کرکج، مایان، کجوار، خلجان و… از لحاظ حمل و نقل عمومی مشکلات جدی دارند. این موضوع در نظر گرفته شود تا شهروندان این محلات نیز بتوانند از خدمات اتوبوسرانی این حوزه بهره گیرند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به محلات #تبریز خاطرنشان کرد: همانگونه که به سهند خدمات ارائه میشود که باید در اولویت دوم شهرداری تبریز باشد، بایستی محلات تبریز در نظر گرفته شود.
علی راستی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز، با طرح پرسشهایی درخصوص قیمت اتوبوسهای کارکرده، گفت: ما از دیگر هزینهها میکاهیم، اما نمیگوییم که ارگانهای مسئول کجا هستند. امروز انگار نه انگار که گرانی وجود دارد. وضعیت حملونقل شهری موجب شرمندگی شده است و نیاز فوری به اقدام داریم.
وی با اشاره به نقش شهرداری در #پروژههای_شهری گفت: شهرداری در تمام مشکلات پیشگام است. اما آیا حتی سیمان کافی برای پروژههایش دارد؟ ما باید صادقانه بپرسیم سهم دولت در اتوبوسرانی چیست؟ اگر کمک نشود، این مسیر به بنبست میرسد.
روحالله رشیدی، عضو شورای شهر تبریز، در ادامه جلسه گفت: شورا در مقام تصمیمگیری است، هر هفته میپرسیم که چند دستگاه واگذار شده است؟ اینها باید جایگزین ناوگان فرسوده شوند. این کار فقط زمانی معنا پیدا میکند که در رضایت عمومی تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به ابهام در افزایش #نرخ_کرایهها، اظهار کرد: اینکه دو ماه پس از آغاز سال، کرایه افزایش پیدا کند، از نظر منطقی پذیرفتنی نیست. فقط به مولفه کرایه نباید تأکید کرد. باید امکان توزیع یارانه برای جلب رضایت بهرهبرداران را نیز بررسی کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: قرار شد رئیس مجمع نمایندگان استان مشخص کند که دولت چه کمکی در این حوزه خواهد کرد. ما توقع داریم که این واگذاری تا پایان تابستان انجام شود. شورا هم باید جرأت تصمیمگیری داشته باشد.