اخبار

تحرک بخشی به تجارت فرامرزی / تشکیل مس آذربایجان مطالبه مردم و مسئولان

صابر پرنیان امروز در جلسه شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه میل به سرمایه‌گذاری در منطقه بسیار افزایش داشته و جایگاه ویژه و ممتازی در این حوزه داریم، اظهار کرد: در دو ماه گذشته فقط در یکی از شهرک‌های صنعتی استان بیش از ۱۲۴ مورد سرمایه گذاری مولد انجام شده و حضور سرمایه گذاران خارجی و مشارکت با فعالین اقتصادی داخلی موجب رونق تولید، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار خواهد شد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی تولید و تجارت در استان و پیشینه مردم آذربایجان در زمینه فرهنگ کار و ثروت آفرینی، افزود: بخش خصوصی توانمند و ریشه دار استان با تکیه بر همت ستودنی فعالان اقتصادی خود، محور توسعه منطقه بوده و باید از این ظرفیت استثنایی و مزیت بزرگ بهره لازم را ببریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی جهت گیری استان را به سمت تولید با کیفیت و صادرات محور عنوان کرد و ادامه داد: تولید بدون صادرات محکوم به شکست است و باید در همین راستا از ظرفیت متخصصان، صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی و بویژه مزیت وجود منطقه آزاد صنعتی – تجاری ارس که در بین مناطق آزاد کشور با محوریت صنعتی شدن پیش می رود استفاده کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مانع‌زدایی و رونق تولید، از آمادگی سازمان صمت استان و مجموعه مدیران استانی در مسیر رفع عملی موانع تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران جدید بویژه در بخش‌های محوری و اولویت‌دار خبر داد و تصریح کرد: با تسهیل‌گری در خدمات ‌سانی به فعالان اقتصادی، حمایت از رونق کسب و کارها و تغییر نگرش‌ها می‌توانیم اقتصاد مقاومتی متکی به مردم و رضایت‌مندی شهروندان از حاکمیت را محقق سازیم.

پرنیان با قدردانی از خدمات فنی و عمرانی شهرداران و اعضای شورای شهر به شهروندان عزیز، گفت: شهرداران در کنار نگاه فنی و تخصصی به حوزه شهر، باید با نگاه اقتصادی به موضوعات شهری در راستای ثروت آفرینی و توسعه همه جانبه شهر حرکت کنند.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد مراجعات به سازمان صمت استان برای توسعه خطوط تولید، افزایش ظرفیت تولید و ایجاد کسب و کارهاست و با حذف بخشنامه‌های زاید و رفع موانع تولید به تسریع در سرمایه‌گذاری‌ها کمک می‌کنیم.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت ارتباط بیش از پیش صنعت و دانشگاه، افزود: با همکاری، تعامل و هم افزایی جوامع دانشگاهی و صنعتی، معدنی و تجاری استان شاهد ایجاد واحدهای صنعتی فناور با تکنولوژی‌های نوین بویژه در صنایع دانش بنیان خواهیم بود.

پرنیان در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه شورای اسلامی استان ضمن تشریح بخشی از ظرفیت های صنعتی ، معدنی و تجاری آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی با وجود ذخایر معدنی عظیم خود رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داده و سازمان صمت استان براساس برنامه های محوری وزارت صمت در خصوص توسعه امور معادن و صنایع معدنی، در مسیر ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی، اطلس معدنی کشور است، افزود : وجود ۵۲ نوع ماده معدنی در استان، تنوع ذخایر معدنی منطقه را نشان می دهد و رصد هوشمند معادن از مهمترین برنامه‌های صمت استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان‌شرقی تشکیل مس آذربایجان را مطالبه مردم و مسئولان استان دانست و تاکید کرد: این مطالبه عمومی تا تحقق کامل از سوی مسئولان ارشد استانی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد : وجود مجتمع مس سونگون موهبتی بزرگ برای استان است و ایجاد واحدهای فرآوری و فازهای توسعه ای بویژه در حوزه تولید کنسانتره مس و مس کاتد و همچنین ایجاد و توسعه شهرک تخصصی پائین دستی صنایع مس با جدیت در دستور کار قرار دارد.

 

پرنیان توانمندی‌های صنعتی و تولیدی استان را فرصتی بزرگ برای اشتغال و ثروت آفرینی برای مردم استان نامید و افزود: آذربایجان شرقی در حوزه‌های صنعتی مختلفی نظیر فولاد ، ماشین و قطعه‌سازی، لوازم خانگی، چرم، کیف و کفش، شیرینی و شکلات و فرآوری آجیل و خشکبار و هنر – صنعت فرش قطب کشور محسوب می شود.

 

وی به ظرفیت‌های موجود در شهرک‌های تخصصی متنوع در استان از جمله برق و الکترونیک، کیف و کفش و صنایع دستی به عنوان مزیتی بزرگ برای منطقه یاد کرد.

//فارس

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا