اخبار

تجلیل از فناوران برتر آذربایجان شرقی

طی  مراسمی در پارک علم و فناوری اذربایجان شرقی از فناوران برگزیده آذربایجان شرقی در سال ۹۹ تجلیل شد.

در این مراسم با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، جمعی از روسای دانشگاه‌های استان و مدیران صنایع و فناوران مستقر در پارک برگزار شد، از شرکت‌های فناور و فعالان برگزیده پارک علم و فناوری استان، فناوران برتر دانشگاه‌های استان، مدیران و کارشناسان برتر مراکز رشد وابسته به پارک و هم‌چنین از صنایع و سازمان‌های حامی فناوران استان قدردانی و تجلیل شد.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم بر ضرورت توجه به آینده پژوهی و نیازهای آینده جامعه و تجاری سازی و تبدیل علم به ثروت تاکید کرد.

وی با بیان این‌که با وجود تحریم‌های شدید، بالندگی و بلوغ خوبی در عرصه علم و فناوری در سه سال گذشته انجام گرفته است، افزود: تحریم‌ها نشان داد که با تکیه به خود و تلاش در مسیر رسیدن اهداف، موفق خواهیم شد.

کشمیری مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم نیز از فناوران به عنوان ارزشمندترین نسل کشور نام برد و تاکید کرد: باید زمینه رشد این سرمایه‌ها را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این‌که تغییر نگاه در کارکرد موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها یک اصل اجتناب‌ ناپذیر است، افزود: تغییر در کارکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، سبب تبلور صنعت در دانشگاه‌ها می‌شود و با این رویکرد دیگر نباید مدام نگران ارتباط صنعت و دانشگاه باشیم.

وی با بیان این‌که مراکز علم و فناوری مانند پارک‌ها و مراکز رشد، می‌توانند به رویای کاربردی پژوهش‌های علمی جامه عمل بپوشانند، گفت: دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند از کارآفرینی حرف بزنند که تمام ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری آن‌ها در خدمت نظام کارآفرینی باشد.

کشمیری با اشاره به این‌که دستاوردهای پژوهش و فناوری پارک‌های علم و فناوری استان‌ها قابل تقدیر و خرسندی است، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان در این پارک‌ها به خوبی نقش مهم خود را ایفا کرده‌اند و با تبدیل دانش به ثروت، عقب ماندگی‌ها را جبران کرده و تلاش بیش از پیش هم‌چنان ضروری است.

واعظی رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز گزارشی از عملکرد پارک در سال ۱۳۹۹ ارائه کرده و شاخص‌های رشد و توسعه پارک در سال ۱۳۹۹ را در مقایسه با سال‌های گذشته بررسی کرد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به فناوری، گفت: بسیاری از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی توانستند محصولات فناورانه خود را در داخل و خارج از کشور به فروش برسانند.

وی افزود: با کمک رسانه‌ها و صداوسیما توانستیم خدمات پارک علم و فناوری را به مردم استان اطلاع رسانی کنیم و تمامی افراد استان که ایده فناوانه نو و اراده برای تولید و تجاری سازی آن محصول داشته باشند، می‌توانند از حمایت‌های پارک علم و فناوری برخوردار شوند.

به گفته واعظی، ۱۶۵۱ نفر در شرکت‌های مستقر در پارک مشغول به کار هستند که بسیاری از آنان از تحصیلات تکمیلی برخوردار هستند و در سالجاری گردش مالی شرکت‌های مستقر به ۳۶۲۱ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به استقرار ۳۲۵ شرکت فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در سالجاری ۵۳۷ ایده جدید متقاضی استقرار در پارک بودند.

وی گفت: اکنون پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در لیست تامین کنندگان (vendor list) مجموعه‌های بزرگ صنعتی قرار دارد که از این طریق عقد قرارداد فروش محصول فناورانه برای شرکت‌های فناور مستقر فراهم شده است.

رییس پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی بیان کرد: با اخذ مجوز صندوق پژوهش و فناوری استان و استقرار کارگزار ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان در استان، در سالجاری شرکت‌های فناور با سرعت و مقدار مبلغ بیشتر از حمایت‌های تسهیلاتی برخوردار خواهند شد.

به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری استان، مدیرکل دفترسیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در حاشیه این مراسم ضمن بازدید از برخی محصولات منتخب شرکت‌های مستقر در پارک، از سامانه انتقال فناوری، سامانه نیازمندی‌های فناوری صنایع و سازمان‌ها و سامانه جامع پیشنهادات پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی رونمایی کرد.

//ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا