اخبار

تجلیل از خیرین حوزه توسعه روستایی با حضور معاون اول برگزار می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد امید» عصر شنبه در نشست خبری درباره تجلیل از خیرین حوزه توسعه روستایی افزود: هدف از برگزاری این مراسم تشویق خیرین به فعالیت در حوزه توسعه روستایی و همچنین شناسایی و رصد موانع و مشکلات پیش روی توسعه روستاها است.

وی ادامه داد: خیرین برتر حوزه روستایی در بخش‌های مختلف اعم از آموزشی، بهداشتی، صنعتی، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها که توسط دستگاه‌های مرتبط معرفی شده‌اند، در این مراسم مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: توسعه روستاها از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید است، در این دولت اقدامات بسیار بزرگ و مهمی در روستاها درحوزه های زیرساختی و توسعه ای از جمله گازرسانی، برق رسانی، آب رسانی و همچنین توسعه شبکه اطلاعات و IT روستایی صورت گرفته که افتخار آمیز است.

امید در ادامه گفت: در عرصه عمران و آبادی روستاها دستگاه‌های مختلف فعال هستند، سه جریان سازندگی در روستا داریم که اولین آن دولت است، دولت‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، توجه خاصی به توسعه زیر ساخت روستاها داشتند، دولت یازدهم و دوازدهم هم به این مسئله توجه خاص و ویژه‌ای داشته است.

وی افزود:  دستگاه‌های حاکمیتی کشور هم غیر از دولت همچون مثل ستاد اجرایی، سپاه و بنیاد مستضعفان در روستاها خدمات خوبی انجام داده و در زمینه توسعه روستاها فعال بودند، البته بعد دیگری هم وجود دارد که خیرین هستند و در روستاها در کنار سازمان های مردم نهاد فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه معاونت توسعه روستایی، دو سالی است که مجموعه‌ای به نام مجمع خیرین توسعه روستاها و مناطق عشایری کشور را در کنار خود مدیریت کرده است و با دقت مسائل خیرین در روستا را ترغیب و دنبال می‌کند گفت: این مجمع در عرصه‌های مختلف توانسته است، اقدامات  مفیدی انجام دهد.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰ درصد مدارس در روستاهای کشور از سوی خیرین ساخته می‌شود، یادآور شد: در بخش درمان، ساخت خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و ساخت مسکن برای روستاییان  پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

امید در ادامه به جلسه روز سه شنبه اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که روز سه شنبه این هفته به ریاست جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، از خیرینی که در عرصه توسعه روستاها در بخش های مختلف بهداشت، مسکن، کشاورزی، صنعت و … فعالیت می‌کنند، تجلیل و قدردانی خواهد شد،  قرار است در این جلسه مشکلاتی که بر سر راه  خیرین برای توسعه روستاها وجود دارد، مطرح و در جهت رفع آنها بحث و گفت‌وگو صورت گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در توسعه روستایی گفت: یکی از اقدامات دولت در بخش توسعه روستایی، بحث گاز رسانی است، امروز ۱۳ هزار روستایی که به شبکه گاز کشور وصل بودند به بالای ۳۴ هزار روستایی رسیده اند و ۸۶ درصد جمعیت روستایی کشور از گاز در خانه‌هایشان برخوردارند.

وی افزود:  سیستم آب رسانی در ۱۰ هزار روستا کشور متحول شده است، امروز ۷۶ درصد روستاها به شبکه آبرسانی کشور متصل هستند و هفته‌ای ۳۰ روستا به شبکه آب کشور متصل می‌شود.

امید ادامه داد: توسعه بخش فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات روستاها از ۱۵ درصد به ۹۲ درصد رسیده است، این امر اثرات بسیار خوبی داشته است از جمله اینکه نرخ بیکاری روستایی را ۱.۴ درصد کاهش داده است. همچنین سهم اشتغال روستاییان از ۵ درصد به ۲۹ درصد افزایش داده است که در نهایت این امر نرخ مهاجرت از روستا به شهر را هم کمتر کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور  با بیان اینکه بخش اشتغال روستاییان مکمل اصلی بخش زیرساخت‌های روستایی است گفت: امروزه ترویج منابع اشتغال برای روستایی در اولویت ماست که در این مسیر باید از ظرفیت‌های مجلس یازدهم استفاده کرد.

وی افزود: در بحث توسعه عمرانی روستاها هم توجه خاصی شده است، بنیاد مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستاها بهسازی می‌کند.

امید دهیاری‌ها را یکی از نکات مورد توجه در توسعه روستاها دانست و افزود: مجموعا حدود ۲۰ هزار میلیارد به دهیاری‌ها کمک شده است که حدود ۱۸ هزار میلیارد آن در چهارسال اخیر اتفاق افتاده است، دولت یازدهم به دهیاری‌ها کمک بسیاری کرده است و ما هر روز پیگیر ساختار اداری روستاها بودیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد:  از سال ۹۶ با اجرای طرح اشتغال روستاییان، روند مهاجرت به شدت کند شده است و امسال به کمتر از ۰.۱ درصد رسیده است. این نوید را  می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ مهاجرت روستا به شهر نخواهیم داشت.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا