شهر و شورا -1

تاکید شورای اسلامی شهر تبریز ۰بر لزوم بازبینی طرح تقاطع همسطح کرکج و رفع مشکلات پارک حاشیه‌ای تبریز

یاسین بجانی، رئیس این کمیسیون در ابتدای جلسه اظهار داشت: جا دارد از همکاران عزیز در حوزه عمران به ویژه آقایان احمدزاده و منیری فر و همکارانشان قدردانی کنیم که شبانه‌روزی در تلاش هستند

به گزارش باش خبر وبه نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تبریز، پنجاه و دومین جلسه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری این شورا صبح امروز برگزار شد.

#یاسین_بجانی، رئیس این #کمیسیون در ابتدای جلسه اظهار داشت: جا دارد از همکاران عزیز در حوزه عمران به ویژه آقایان احمدزاده و منیری فر و همکارانشان قدردانی کنیم که شبانه‌روزی در تلاش هستند. مدتی بود که برخی #پروژه‌ها در سطح شهر بدون تحرک مانده بودند اما این عزیزان و در رأس آن آقای #هوشیار، شهردار محترم تبریز همت کرده و دست‌به‌دست هم دادند تا شاهد افتتاح و بهره‌برداری تک‌تک این پروژه‌ها باشیم.

وی با اشاره به دستور جلسه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و #ترافیک_شهری تبریز خاطرنشان کرد: اهالی #کرکج چندین سال بود که درخواست داشتند تا در این منطقه پلی احداث شود. ۱۶-۱۷ سال قبل هم به کرکج رفته بودیم که خواسته اهالی همین موضوع بود و این خواسته تا ماه‌های اخیر تداوم داشت.

بجانی ادامه داد: در نهایت نیز پس از بررسی‌های صورت گرفته، مقرر شد تقاطع هم‌سطح در این محدوده احداث شود. بر همین اساس اخیراً و پس از احداث تقاطع هم‌سطح، تردد از این محل صورت گرفت که وضعیت آن مورد اعتراض همشهریان بوده و هم‌اکنون نیز این پروژه تعطیل شده است.

وی افزود: ورودی این دوربرگردان حدود ۷.۵ متر است که در ادامه و پس از ۴ متر، به یکباره به ۳.۵ متر کاهش می‌یابد و این موضوع ممکن است باعث تصادفات و ترافیک شود. چه توجیهی برای پیشروی حدود ۴ متری جدول‌ها و کاهش عرض معبر وجود دارد، در حالی که شرایط برای جلوگیری از کاهش عرض مسیر وجود داشته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری با اشاره به مصوبات قبلی این کمیسیون خاطرنشان کرد: بایستی این پروژه بازنگری شده و اصلاحات لازم به همراه اقدامات مورد نیاز برای بهسازی و رفع ایرادات موجود انجام شود تا خدمت‌رسانی به همشهریان عزیز هر چه سریع‌تر صورت پذیرد. همچنین طبق مصوبه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری، بایستی یکی از کارشناسان کمیسیون در زمان تحویل پروژه‌ها حضور داشته باشد.

دستور دوم این جلسه نیز گزارش شرکت آذرپارک در خصوص پارک حاشیه‌ای توسط علیرضا میدانی، مدیرعامل این شرکت ارائه کرد.

در ادامه علی نوای باغبان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز خواستار ارائه گزارشی در خصوص وضعیت پرسنل و پرداخت حقوق و مزایا و… کارکنان آذرپارک شده و اظهار داشت: گاهی اوقات گفته می‌شود سازمان حمل‌ونقل به دیتاها دسترسی ندارد. از سوی دیگر درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای به حساب مشترک واریز می‌شود یا خیر و آیا طرفین سهم خود را از این حساب مشترک برداشت می‌کنند یا هر یک از طرفین می‌توانند به تنهایی اقدام به برداشت کنند؟

وی افزود: بایستی مشخص شود که هماهنگی بین طرفین قرارداد در خصوص برداشت حق‌وحقوق مربوطه چگونه است. شهروندان نیز می‌گویند که هزینه اخذشده از بابت پارک حاشیه‌ای خودرو، بیشتر از هزینه اصلی بوده است. همچنین موضوع دیگر مطالباتی است که شرکت آذرپارک اعلام می‌کند از شهروندان دارد، در این خصوص نیز توضیح داده شود که میزان این مطالبات چقدر است و سقف بدهی هر فرد برای پیگیری‌های بعدی چقدر خواهد بود؟ ضمن اینکه چه تضمینی برای دریافت این مطالبات وجود دارد؟

احد صادقی، دبیر کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار داشت: موضوعی که در مشکلات مطرح شده توسط مدیرعامل آذرپارک وجود دارد، بحث پارکومترها است. مبالغی که در کارت‌های شارژ پیمانکار قبلی وجود داشته، آیا تعیین تکلیف شده است یا خیر؟ موضوع دیگر هم این است که دستگاه‌های پیمانکار قبلی همچنان در سطح شهر قرار دارند.

وی افزود: برخی مسائل وجود دارد که هم سازمان و هم آقای میدانی بهتر می‌دانند اما سوالی که دارم، این است که دیتا و سرورها توسط چه کسانی طراحی شده؟ توسط شرکت آیریک پایه که همان موسسه مربوط به آذرپارک است و در این میان تعارض منافع وجود دارد. فقط برنامه‌نویس می‌تواند بگوید که تا چه میزان دسترسی به سازمان ترافیک داده است و این هم قابل صحت سنجی نیست.

صادقی ادامه داد: مشکلات زیادی در خصوص پارک حاشیه‌ای مطرح شده است. یکی از مشکلات الگوریتم محاسبه هزینه پارک حاشیه‌ای است. برای یک ساعت هزینه مشخصی اعلام شده اما در ۶۱ دقیقه، هزینه دو ساعت دریافت می‌شود. اگر شهروندی در دقیقه ۶۱ محل پارک حاشیه‌ای را ترک کند، هزینه دو ساعت را پرداخت می‌کند و خودروی بعدی که در محل پارک می‌کند، مجدداً هزینه یک ساعت را پرداخت خواهد کرد و در این میان همپوشانی محاسبه وجود دارد که این موضوع در سیستم آذرپارک قابل رصد نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: همچنین حساب‌های متصل به دیتا و سرور نیز مسئله دیگری است. اینکه مبالغ دریافت شده از شهروندان به کدام حساب واریز می‌شود. سازمان حمل‌ونقل و شرکت آذرپارک یک یا دو حساب مشترک دارند، شاید شرکت حساب‌های غیرمشترک دیگری نیز دارد که به خاطر همان عدم صحت سنجی برنامه‌نویسی مشخص نمی‌شود که این سرور درآمدهای حاصل از دستگاه‌های پارک حاشیه‌ای به چند حساب سرریز می‌شود.

وی افزود: بحث اجرای قرارداد هم یکی دیگر از موضوعات است. بعد از ۵ سال دستگاه‌ها و تجهیزات بایستی در اختیار شهرداری قرار گیرد. اما در حال حاضر بحث این است که مالکیت این دستگاه‌ها در اختیار شرکت آذرپارک نبوده و اجاره‌ای هستند. سازمان بایستی مالکیت این دستگاه‌ها را احراز می‌کرد چرا که در پایان قرارداد، دستگاه‌ها مطالبه خواهند شد و وقتی این دستگاه‌ها ارائه نشود، جریمه‌ای صورت گرفته و موضوع به پایان می‌رسد. بخشی از مبلغ مالی که در مشارکت پیش بینی شده، همین دستگاه‌ها هستند که در پایان قرارداد در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، در غیر این صورت بر اساس قرارداد جریمه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

صادقی ادامه داد: بایستی پارک حاشیه‌ای را توسعه داده و مشکلات را حل کنیم. همچنین باید به سمت مدل‌های جدیدتر حرکت کنیم که در آن مدیریت پارک حاشیه‌ای بدون دخالت افراد انجام می‌شود. مسئله دیگر هم استفاده از حساب مشترک است که در این خصوص قبلاً هم سؤال کرده بودیم اما به آن پاسخ داده نشده بود. همچنان از سازمان حمل‌ونقل گله‌مند هستیم. از آقای شهردار هم گلایه داریم چرا که در مهرماه صورت‌جلسه شده که ۳-۴ موضوع تعیین تکلیف شود اما این اتفاق رخ نداده است.

دبیر کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در پایان سخنانش با اشاره به لزوم توجه به پرداخت حق‌وحقوق کارکنان آذرپارک و نارضایتی شهروندان تبریزی از پارک حاشیه‌ای گفت: به دنبال این هستیم که هم شهروندان، هم شهرداری و هم شرکت سرمایه‌گذار از فرصت و همکاری ایجادشده بهره‌مند شوند اما این مسئله زمانی میسر است که مشکلات موجود رفع شود.

در ادامه این جلسه، یاسین بجانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: اظهارنظرهای مختلفی در خصوص پارک حاشیه‌ای وجود داشت و همکاران هم در این خصوص تذکراتی به آقای شهردار دادند بر همین اساس تصمیم گرفتیم موضوع را به صورت تخصصی در کمیسیون عمران بررسی کنیم تا به جمع‌بندی رسیده و نتیجه آن را اعلام کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا