بیثباتی مدیریتی شهرداری تبریز بازدهی را کاهش داده است
روح اله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در جریان بررسی سوالش از شهردار تبریز گفت: بیثباتی مدیران شهرداری موجب کاهش بازدهی مجموعه شده است.

#تبریز، در این جلسه، بررسی سؤال روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص «دلایل تغییرات گسترده و سریع مدیران و اصرار بر بیثباتسازی مجموعه مدیریت شهری» در صحن شورای شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.
روحالله دهقاننژاد در ابتدای این دستور جلسه اظهار داشت: این سؤال قرار بود در کمیسیون تحقیق و نظارت مورد بررسی قرار گیرد که علیرغم تشکیل جلسه از #شهردار و معاونان هیچکدام حضور پیدا نکردند و طبق قانون نامه به ریاست شورا جهت بررسی و طرح در صحن شورا ارائه شد.
متن سؤال به شرح زیر است:
هیئترئیسه محترم شورای اسلامی کلانشهر #تبریز، خواهشمند است در اجرای بند ب ماده ۱۱۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور در انتخاب شهرداران و دهیاران با اصلاحات و ارفاقات تا تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۹ سؤال از شهردار محترم تبریز به ایشان ابلاغ شود.
مخاطب: شهردار محترم تبریز، جناب آقای یعفوب هوشیار
خلاصه سوال:
دلایل تغییرات گسترده و سریع مدیران و اصرار بر بیثباتسازی مجموعه مدیریت شهری چیست؟
شرح سؤال:
بدیهی است که شهردار در انتخاب همکاران خود آزاد است؛ لکن روندهای حاکم بر انتصابات باید تابع اصول قانونی و تامینکننده صرفهوصلاح مجموعه باشد. مجموعه انتصابات و روندهای مربوط به آن، ارتباط مستقیمی با عملکرد شهرداری دارد. در دوره مدیریت جناب آقای یعقوب هوشیار، تغییر سریع مدیران به یک عادت مدیریتی تبدیل شده است و مجموعه مدیریتهای مهم و تاثیرگذار در مدت کوتاه دستخوش تغییرات چندباره میشود.
گزارش مرکز پژوهشهای شورای شهری تبریز در ۱۴۰۴/۰۲/۰۸ نشان میدهد در طول سه سال، پستهای اصلی در ستاد، مناطق و سازمانهای شهرداری بیشاز ۲۰۰ بار دستبهدست شدهاند؛ بهصورتی که در برخی مدیریتها عمر مدیران کمتر از یک سال است و این تازه مربوط به ردههای اصلی است و ردههای بعدی اوضاع آشفتهتری دارد.
بخشی از این تغییرات گسترده از این قبیل است: معاون #خدمات_شهری چهار بار، بهصورت میانگین هر کدام حدود ۹ ماه، معاون هماهنگی امور مناطق و سازمانها چهار بار، معاون حملونقل و ترافیک سهبار، معاون برنامهریزی دو بار، شهرداران مناطق ۲۰بار (به غیر از دو منطقه، بقیه مناطق حداقل دوبار تغییر پیدا کردهاند و مناطق ۳ و ۵ نیز هرکدام سهبار، معاونین خدمات شهری مناطق ۲۴ بار، مناطق ۱، ۸ و ۱۰ هرکدام سه بار و منطقه ۴ نیز چهار بار، معاونین شهرسازی مناطق ۲۳ بار، مناطق ۴ و ۵ هرکدام چهار بار، مناطق ۶ و ۸ هرکدام سه بار، معاونین عمرانی مناطق ۱۸ بار، منطقه ۴ چهار بار و منطقه ۲ سه بار، معاونین مالی مناطق ۱۶ بار، شرکت واحد دو بار، سازمان آتشنشانی دو بار، سازمان ترافیک سه بار، سازمان میادین سه بار و سازمان عمران سه بار.
اینها صرفا نمونههای برگزیده از تغییرات پرتعداد در این دوره است و عوارض و پیامدهای منفی چنین روندی در هر مجموعهای خودنمایی میکند. بهویژه در مجموعهای با اهمیت شهرداری که گستره خدمات و ارتباطاتش با مردم بیشاز هر جای دیگر است؛ بیثباتی مدیریتی، تزلزل در زیرمجموعهها، کاهش ریسکپذیری، آشفتگی در مدیریت حوزههای مهمی چون خدمات شهری، #شهرسازی و حملونقل، رونق واسطهگری و دلالبازی، فرصتسوزی در حوزههای مختلف مالی و اجرایی، سرگردانی و بلاتکلیفی مردم، ایجاد مسائل حقوقی و مالی برای شهرداری، اطاله امور و تاخیر در تصمیمگیریها، تشدید بیاعتمادی به مجموعه و از همه مهمتر نظارتگریزی و عدم پاسخگویی نسبت به عملکردها از جمله عوارض خسارتبار تغییرات گسترده و سریع مدیران در شهرداری محسوب میشود.