اخبار

بیانیه مجمع الذاکرین در خصوص انتشار یک ویدیو

انتشار یک ویدیو از مراسم جشن عید غدیر انتقاد برخی از مداحان و هیئات را در تبریز در پی داشت.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج: عید غدیر امسال در سراسر کشور به ویژه شهر تبریز جلوه دیگری داشت و برخلاف سالهای گذشته رخوت از این عید بزرگ رخت بسته و هیئات و گروه‌های مردمی‌پای کار آمدند تا به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این عید بزرگ کمک کنند.

در حالیکه در سرتاسر شهر کارهای فرهنگی خوبی برای بزرگداشت این عید برپا شده بود انتشار یک ویدیو از یکی از مراسمات باعث رنجش و ناراحتی برخی افراد شد. در این ویدیو که مربوط به جشن عید غدیر بود کف زنی و مداحی‌های نامتعارف از نظر برخی هیئات ناپسند جلوه کرد. البته نوع برگزاری جشن برای اولین بار نبود و پیش از این بارها هیئات تهران چنین مراسمات مولودی همراه با مداحی‌های آهنگ وار به همراه کف و سوت برگزار کرده‌اند اما برپایی این شیوه از مراسم مولودی و عید غدیر در تبریز از نظر برخی هیئات دور از شان است.

در همین راستا مجمع ذاکرین اهل بیت بیانیه‌ای در خصوص ویدیو منتشر شده صادر کردند که متن بیانیه به شرح زیر است:

بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرحیم

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه

حائز اهمیت

بدون تردید ذاکران و ستایشگران اهلبیت علیهم السلام با تاسی از امام ساجدین (ع) و حضرت زینب کبری (س) همواره در خط مقدم ابلاغ پیامهای عاشورایی کربلا و احیاگر محرم و صفری بوده اند که خود احیاگر اسلام اند. شهر تبریز در طول ادوار مختلف با بهره گیری از اساتید بزرگ شعر و مرثیه همواره پیشرو ابلاغ این پیامهای عاشورایی در قالب شعر و مرثیه بوده و همیشه از سبک و نوع مداحی که نتواند مطابق توصیه‌‌‌های شرعی و عرفی باشد و موجب اشاعه اشعار بی محتوا و رفتار دون شان مجالس اهلبیت باشد برائت جسته است.

عید غدیر امسال (۱۴۰۰ ه.ش) یک ویدئوی مداحی در فضای مجازی منتشر گردیده که در آن مداح و حاضرین در جلسه ضمن استفاده از آهنگهای نامناسب در حال اجرای حرکات موزون شبیه به رقص و کف زدن و حرکات نامناسب و اشعار بسیار بی محتوا و فاقد هر گونه معارف و… هستند که نه تنها حاضرین را به یاد خدا و حضرات معصومین نمی‌اندازد بلکه ” لهو ” را وارد مجالس می‌نماید. در حالیکه یک ذاکر باید خدا و معصومین را به یاد حاضرین بیندازد.

فیلم منتشر شده موجب رنجش محبّین اهلبیت علیهم‌السلام، ذاکرین و متدینین شهر شیعه پرور تبریز شده و چه بسا موجب تمسخر و استهزاء بدبینان و کج اندیشان گردیده است.

لذا مجمع الذاکرین تبریز ضمن اعلام برائت از چنین سبکهای مبتذل مداحی اعلام می‌نماید که در دفاع از ارزش‌‌‌های اسلامی‌و شرعی و سبکهای متین و معقول به جا مانده از گذشتگان با چنین مراسماتی در حد توان مقابله خواهد نمود و از عموم ذاکرین متشرّع دعوت به عمل می‌آید در جهت احیای سبکهای سنتی و شرعی شهرمان و رفتارهای در خور شان مجالس حضرات معصومین علیهم‌السلام، امر به معروف و نهی از منکر را با رفتار عملی و تذکر لسانی خود همراه نموده و تلاش خود را در این مهم مضاعف بنمایند.

تاکنون هیچ مداحی جرات ترک ادب در محضر مراجع تقلید عظام در اعیاد مذهبی و مداحی همراه با کف زنی را نداشته است ما نیز اعتقاد راسخ به حضور ائمه معصومین و مادر سادات حضرت زهرا (س) داریم لذا بر خود فرض بدانیم تا از کف‌ زدن در اعیاد به شدت اجتناب کنیم.

اگرچه مراجع عظام تقلید صراحتا کف زدن را برای عموم حرام ندانسته‌اند ولی بدیهی است که در طریقت نوکری حضرت سیدالشهداء (ع) و در مجالسی که به نام اهلبیت علیهم السلام برگزار میشود این امر، امری سخیف و دور از وجاهت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا