خطوط سريع السير BRT در بسياري ازکشورهاي پيشرفته جهان به منظور تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي، کاهش ترافيک و نيز آلودگي هوا به اجرا درآمده و با رعايت استانداردهاي لازم، از آن بطور گسترده بهره برداري مي شود اما در تبریز به دلايل مختلف همیشه با چالش ها و مشکلات متعددی روبه بوده است که هر روز بر ميزان نارضايتي مردم مي افزايد.
به همین منظور به چندین ایستگاه بی آر تی سر زدیم تا در گفتوگوئی دوستانه نظرات مردم را در این رابطه جویا شویم.
از فرط ازدحام، علف زیرپایم سبز میشود
مرد میانسالی که به گفته خود کارگر ساختمانی بوده و استطاعتی برای خرید خودرو ندارد، با انتقاد از اوضاع نابسامان اتوبس های تندور و عدم نظارت صحیح در این رابطه، می گوید: “مانند بسیاری از مردم من نیز هر روز از بی آر تی استفاده میکنم؛ اما زمان زیادی از وقتم را صرف انتظار در ایستگاه ها میکنم که گاها به خاطر ازدحام زیاد و نبود جا برای سوار شدن از چندین نوبت صرفنظر میکنم تا بالاخره اتوبوسی پیدا شود که بتوانم سوار شوم”
زیرسازی نامناسب مسیرها، بلای جان بیتالمال
وی میگوید: “مسیر بیآرتیها به صورت صحیح و حساب شده آسفالت نمیشود و به خاطر سنگینی اتوبوسها همیشه باید همیشه شاهد مرمت مسیرها باشیم درحالیکه چنین مسیرهایی با بتن مخصوص میشود برای زیرساختهای مستحکمی برای این مسیر تدارک دید.”
اتوبوسهای رونمایی شده کجا رفتند؟
پسر جوانی که ظاهرا دانشجو هست با لحنی تند به مراسم رونمایی اتوبوس ها در حاشیه نماز جمعه اشاره کرده و می گوید: “با چه طمطراقی از چند اتوبوس رونمایی کردند، همه مسئولین هم با آن عکس یادگار انداختند، اما به نظر می رسد این تنها شعبده ای از سوی شهرداری برای پاسخ دهی به مطالبات مردم بود؛ باز برای سوار شدن باید علف زیر پای شهروندان سبز شود؛ مگر زمانبندی و مدیریت خطوط بحران سنگینی است که این همه باعث نارضایتی شده است.”
از تهدید ترافیک شهر تا مدیریت دربهای اتوبوس
او ادامه می دهد: “بی آر تی یکی از بدیهی ترین خدمات شهری است که نباید چنین چالش های پیش پا افتاده ای برای آن مطرح شود؛ در شهری که بحران ترافیک و آلودگی هوا آن را تهدید کرده و هر روز حرف و حدیث های متناقضی از ابتر ماندن مترو مطرح می شود؛ باید آقایان عزمشان را برای حل این معضل جزم کنند؛ البته مدیریت های کلان پیشکش، آن ها توانایی مدیریت این که مسافر باید از کدام در سوار شده و از کدام پیاده شود را هنوز ندارند و مسافران برای رقابت در پیاده و سوار شدن در جلوی درب وسط آماده باش می مانند.”
گفتنی است، راه اندازي خطوط تندرو اتوبوسراني يا همان BRT از جمله تمهيدات ترافيکي است که در سال ۱۳۸۷ در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفت و پس از تهران دومین سامانهٔ اتوبوس از این دست در ایران است.
مسیر این سامانه که در ابتدا حدفاصل میدان راهآهن در غرب تبریز تا چهارراه آبرسان در شرق تبریز بود راهاندازی گردید و سپس تا نمایشگاه بینالمللی تبریز (میدان بسیج) گسترش یافت.//آناج