اخبار

بهبودیافتگان کرونا به پویش شکرانه سلامت بپیوندند

بهبودیافتگان کرونا به پویش شکرانه سلامت بپیوندندفاطمه یادگاری روز یکشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پویشی با عنوان «شکرانه سلامت» با هدف دریافت پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا آغاز شد که این پویش در همدان دیرتر از سایر استان ها شکل گرفت.
وی اضافه کرد: علت راه اندازی دیرهنگام این پویش در همدان شیوع با تاخیر ویروس در این استان بود؛ در برخی از استان ها دستگاه مورد نیاز برای دریافت پلاسما را داشتند اما همدان پس از بروز این ویروس به این دستگاه مجهز شد.
مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون همدان افزود: تاکنون ۴۵ بیمار بهبود یافته از کرونا برای اهدای پلاسما اقدام کردند و شماری از مراجعه کنندگان به این مرکز به علت نداشتن شرایط لازم نتوانستند به این پویش بپیوندند.
یادگاری گفت: طبق گزارش های دریافتی از بیمارستان ها، پلاسمای بیماران بهبود یافته در درمان افراد مبتلا به کرونا تاثیر مثبت داشته است بنابراین برای فرهنگسازی به منظور پیوستن شمار زیادی از بهبود یافتگان به شکرانه سلامت تاکید شده است.
وی اضافه کرد: برخی از بهبود یافتگان از ویروس کرونا در همدان پس از اهدای پلاسما مجدد برای نوبت دوم نسبت به حضور در انتقال خون و اهدای پلاسما اقدام کردند.
یادگاری اظهار داشت: لیست افراد بهبود یافته از کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی در اختیار مرکز انتقال خون قرار گرفت و کارشناسان این اداره کل در تماس با این افراد نسبت به فراخوان آنهایی که یک ماه از بهبودی آنها گذشته، اقدام کردند.
 مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون همدان بیان کرد: اهدا کننده پلاسما باید دارای شرایطی نظیر سن بین ۱۸ تا ۵۵ سال، وزن بالای ۷۰ کیلوگرم و نداشتن سابقه بیماری خاص از جمله بیماری قلبی و پیوند باشد.
یادگاری ادامه داد: با توجه به اینکه این شرایط در بانوان بسیار سختگیرانه است نظیر نداشتن سابقه بارداری و سقط جنین، وزن بالای ۷۵ کیلوگرم و نداشتن بیماری خاص، تاکنون موردی از اهدای پلاسما توسط بانوان در همدان صورت نگرفته است.
۳۴ هزار و ۲۷۶ نفر در استان همدان سال گذشته نسبت به اهدای خون اقدام کردند که ۸۱۳ نفر از این تعداد بانوان بودند.
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ( هفتم تیر) ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا