اخبار

بمب کثیف»؛ هشدار مسکو، انکار کی‌یف و متحدان غربی‌اش

وزارت دفاع روسیه دوشنبه (۲۴ اکتبر) اعلام کرد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد کی‌یف در حال برنامه‌ریزی تحریک‌آمیز مربوط به انفجار یک «بمب کثیف» است. به گفته مسکو، موسساتی علمی در اوکراین وجود دارد که به فناوری مورد نیاز برای تولید بمب کثیف مجهز هستند.

پیش از این هشدار، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه یکشنبه (۲۳ اکتبر) در تماس با لوید آستین همتای آمریکایی خود این موضوع را مطرح کرده بود. شویگو همچنین در گفت‌وگو با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود اظهارات مشابهی را بیان کرد. وزیر دفاع روسیه به «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه گفت که وضعیت در اوکراین به سرعت در حال بدتر شدن است و اوضاع به سمت «تشدید تنش غیرقابل کنترل» پیش می‌رود.

بمب کثیف چیست و چه تفاوتی با بمب اتم دارد؟

انفجار بمب کثیف با مواد منفجره معمولی ایجاد می‌شود، در ساخت بمب‌های کثیف از موادی مانند دینامیت استفاده می‌شود که در کنار مواد رادیواکتیو قرار می‌گیرند و سپس با نیروی انفجار به بیرون پرتاب می‌شوند. مقدار مواد رادیواکتیو پراکنده، اگرچه خطرناک است، لزوما کشنده نیست.

این در حالی است که انفجار یک سلاح اتمی را یک واکنش هسته‌ای ایجاد می‌کند مانند بمب‌های اتمی که آمریکا در جنگ جهانی دوم روی ژاپن انداخت. بر اساس برگه اطلاعاتی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، یک بمب اتمی انفجاری ایجاد می‌کند که هزاران تا میلیون‌ها بار قدرتمندتر از مواد منفجره معمول است که ممکن است در یک بمب کثیف استفاده شود.

انفجار یک سلاح اتمی می‌تواند کل شهرها را با خاک یکسان کند در حالی که مواد منفجره معمولی در یک بمب کثیف ممکن فقط به چند ساختمان آسیب بزند یا آن‌ها را کلاً نابود کند.

تعداد تلفات و میزان خسارت یک بمب کثیف به متغیرهای زیادی بستگی دارد؛ مثلاً، مقدار و نوع مواد منفجره معمولی که در آن استفاده شده از عوامل کلیدی است، اما اغلب بمب‌های کثیف تشعشعات کافی برای ایجاد مرگ یا بیماری جدی ایجاد نمی‌کنند//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا