اخبار

بقای حیات در حفظ خاک

اهمیت خاک به عنوان سرمایه ملی اگر بیشتر از آب و هوا نباشد کمتر از آن نیست و در سالیان اخیر این سرمایه نیز پنهان از چشم همه به سرنوشت بحرانی آب و هوا در کشور دچار شده است.

خاک با برخورداری از انواع مواد معدنی و آلی به عنوان بستر اصلی تامین امنیت غذایی ساکنان روی زمین در سایه بی توجهی ساکنان این کره خاکی رو به نابودی می رود و جبران این بحران و بازگرداندن آن به حالت و وضعیت اولیه به سالیان سال زمان نیاز دارد.
خاک به عنوان بستر زندگی در کنار آب، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری، جانداران، گیاهان و همه آفریدها دارد و با وجود قرار گرفتن در پایین ترین سطح هرم زنجیره غذایی اهمیت اساسی در روند این زنجیره دارد؛ با این وجود کمتر مورد توجه ساکنان روی زمین قرار گرفته است.

طبق بیانیه دبیرکل فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، تامین غذا، پایه و اساس پوشش گیاهی برای کشت و مدیریت برای خوراک، فیبر، سوخت و محصولات دارویی، حافظ تنوع زیستی زمین، نگهدارنده یک چهارم از کل تنوع زیستی جهان، نقش کلیدی در تغییرات آب و هوایی و در چرخه کربن، ذخیره کننده و بهبود دهنده منابع آبی در مقابل سیل و خشکسالی از نقش های خاک در محیط است.

بر این اساس با توجه به غیرقابل تجدید بودن و نقش های متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است.

برای درک اهمیت حفاظت از خاک باید گفت که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک در کره زمین به طور متوسط به ۴۰۰ سال زمان نیاز است که در ایران با توجه به فرسایش هشت برابری استاندارد، این زمان ۸۰۰ سال برآورد شده است بنابراین باید توجه مردمی که در ایران زندگی می‌کنند، دولت و حاکمیت به خاکشان به طور متوسط دو برابر متوسط توجه جهانی باشد اما به نظر می رسد که اینطور نیست.

کارشناسان معتقدند که احیای یک سانتی متر خاک در شرایط مناسب به ۱۰۰ سال و در شرایط کنونی با توجه به ادامه آلودگی ها و فرسایش خاک به بیش از ۵۰۰ سال زمان نیاز دارد در حالی که احیای منابع آبی نیازمند حدود ١٠ تا ١٥ سال زمان است.

حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی وظیفه ذاتی کشاورزان است

دبیر اجرایی خانه کشاورز آذربایجان شرقی در مراسم هفته خاک در تبریز حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی را وظیفه ذاتی کشاورزان دانست و گفت: کشاورزان اعتقاد دارند که سرمایه اصلی آنها زمین و خاک است، یعنی کار کشاورزی بیشتر با خاک در ارتباط است و محصولات کشاورزی در بستر خاک تولید می شود چون درآمد، معیشت شان و زندگی شان از طریق خاک تامین می‌شود لذا حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی وظیفه ذاتی کشاورزان است.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا